Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Hej,

Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så framgår att anläggningen producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den siffran är framräknade vet jag inte.

Mer intressant är att när jag tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det blir 0,34 kr per kWh. Är det rimligt när man bor i Skåne?

Det framgår också på fakturan att jag köpte el uppgående till 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel. Frågan blir ju då varför jag säljer min egenproducerade el billigt och köper tillbaka el dyrt?

Är det så här för er också? Jag har bifogat mina fakturor. Någonting måste ju vara fel här?

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf

kommer aldrig först hur vuxna männiksor gick på detta skit till o börja med. elen är billig på sommaren men det är då man får mest sol också. tiden man behöver solceller mest är på vinter och som vi vet i sverige så är solen borta i ca 6 månader . varför slänger folk bort sina pengar ?
Citera
2024-06-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Haha ja självklart är det skit och ovärt, precis som sossarn vill. Jag är övertygad om att detta var en anledning till den iq befriade kärnkrafts nedsläckningen. De får sälja dyra paneler åt sina väljare.

kinesiska dessutom, självklart springer dom sina kommunistiska herrars ärenden
Citera
2024-06-27, 10:57
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
kommer aldrig först hur vuxna männiksor gick på detta skit till o börja med. elen är billig på sommaren men det är då man får mest sol också. tiden man behöver solceller mest är på vinter och som vi vet i sverige så är solen borta i ca 6 månader . varför slänger folk bort sina pengar ?

Du har inte tänkt på att det finns vissa, exempelvis mig som bedriver verksamhet och förbrukar massor av el vår, sommar och höst?

Att sedan kunna ha produktion till transportmedel, batteridrivna maskiner. Uppvärmning av varmvatten behövs också under dessa månader.
Citera
2024-06-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Du har inte tänkt på att det finns vissa, exempelvis mig som bedriver verksamhet och förbrukar massor av el vår, sommar och höst?

Att sedan kunna ha produktion till transportmedel, batteridrivna maskiner. Uppvärmning av varmvatten behövs också under dessa månader.

ja för alla som har blivit lurade på kinesiska celler driver företag
Citera
2024-06-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fick en offert på solceller för några månader sedan. Skulle täcka taket åt väster. Ett enkelt överslag gav vid handen att investeringen lönar sig först efter 17 år, detta utan hänsyn till räntekostnader eller uteblivna ränteintäkter. Beslutet att avstå var väldigt lätt. Visserligen kan priset på el ha gått upp under den tiden, men det är okänd faktor liksom hur ränteläget kommer att bli.

Halva året ligger det snö på taket också, den tid på året då förbrukningen är som störst.

Du räknar knasigt.

"Lönar sig först efter 17 år".

Man brukar räkna avkastning på kapital.

Om det är som du säger att det "lönar först efter 17 år" så har du ju en avkastning på nästan 6%.
Citera
2024-06-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04

De sista åren har det inte varit särskilt billigt med el på sommaren - SÄRSKILT inte i SE4.

Tror inte det kommer bli bättre på kort sikt. Den nya elledningen till Tyskland stoppades men det skulle inte förvåna mig om den ändå byggs snart och då kommer priserna stiga mer i SE4.

Här kommer månadspriserna för SE4 de olika månaderna:

2021:
Januari - 50,2
Februari - 54,4
Mars - 45,9
April - 43,2
Maj - 48,5
Juni - 73,9
Juli - 69,4
Augusti - 85,5
September - 122,7
Oktober - 86,9
November - 112,6
December - 187,4

2022:
Januari - 109,4
Februari - 83,9
Mars - 154,5
April - 113,9
Maj - 139,1
Juni - 180,4
Juli - 122,5
Augusti - 305,0
September - 241,7
Oktober - 81,3
November - 134,8
December - 271,4

2023:
Januari - 104,4
Februari - 102,8
Mars - 91,8
April - 73,9
Maj - 73,5
Juni - 103,4
Juli - 41,8
Augusti - 49,5
September - 51,3
Oktober - 35,9
November - 84,7
December - 80,2

I SE4 så producerar ju en solcellsanläggning även en del de där 6 månaderna som du påstår att solen är "borta".

SE1 och SE2 är nog ingen bra för solceller, SE3 är väl en gränsfall men i SE4 kan det vara en bra investering med 6-10% avkastning.
Citera
2024-06-27, 12:02
Medlem
Lagerthas avatar
Med så här låta spotpriser behöver man lagra överskottsel för att sedan sälja när elpriserna är högre. Dessa batterisystem är dock dyra om de ska klara av nödvändig kapacitet och avlastningshastighet för att kunna skicka el till nätet på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt. Med batterisystemet som inte kan hantera tillräckliga hastigheter eller stora volymer begränsar det möjligheterna att sälja el börsen när spotpriset är högre.

Att denna utvecklingen skulle ske har varit känd i många år. Man har kunnat titta på länder som är före oss i utvecklingen. Statens rekommendationer och förmaningar visar sig bli en dålig affär för medborgarna - inte direkt första gången?!
Citera
2024-06-27, 12:19
Medlem
bbcs avatar
Det är de odugliga danskarna som driver upp priserna i SE4. De förlitar sig bara på vindkraft och värmekraft. Handlingsförlamade danska idioter som förstör ekonomin för miljoner andra människor med att inte bygga tex kärnkraft. För att inte tala om miljöpartisterna i Tyskland som förstör hela Europa.
I alla fall är det de som bor i SE4 som kan se en lönsamhet med sina solceller, alla andra kan ju se det som en hobby.
Citera
2024-06-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Med så här låta spotpriser behöver man lagra överskottsel för att sedan sälja när elpriserna är högre. Dessa batterisystem är dock dyra om de ska klara av nödvändig kapacitet och avlastningshastighet för att kunna skicka el till nätet på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt. Med batterisystemet som inte kan hantera tillräckliga hastigheter eller stora volymer begränsar det möjligheterna att sälja el börsen när spotpriset är högre.

Att denna utvecklingen skulle ske har varit känd i många år. Man har kunnat titta på länder som är före oss i utvecklingen. Statens rekommendationer och förmaningar visar sig bli en dålig affär för medborgarna - inte direkt första gången?!
Ja, dessutom kostar ett batteri på 50 kwh så där 360000kr, ganska lång återbetalningstid på den investeringen för att kunna tjäna ett par hundralappar mer på att sälja el när det är högre elpris.
Citera
2024-06-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, dessutom kostar ett batteri på 50 kwh så där 360000kr, ganska lång återbetalningstid på den investeringen för att kunna tjäna ett par hundralappar mer på att sälja el när det är högre elpris.

Batterilagring är för dyrt för att det ska vara lön det.

Det var lönt när man kunde få 50% skatteavdrag på arbete och material och sedan sket i att använda det själv utan istället hyrde ut det till CheckWatt eller liknande.

Det var galen avkastning på 30-40%. En del lyckades tom få över 50% avkastning.
Citera
2024-06-27, 13:00
Medlem
Musikopps avatar
Så om man lägger 500k på en pool, 600k på en elbil, 50k på AC och 200k på solpaneler - DÅ blir panelerna lönsamma, eller? (Obs ironi).
Citera
2024-06-27, 15:26
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Dom ljuger. Eller kanske deras män ljuger för dem, för att de ska känna sig bättre.
Ja ja, om det nu får dig att känna dig bättre så.

Bor du i lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in