Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-06-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Effekten av sömnmedel är inte så stor som man vanligtvis tror. De
flesta upplever att de somnar lättare med hjälp av zopiklon och sover
något mer, men sömnen blir inte lika bra och ger inte samma känsla
av att vara utvilad som efter naturlig sömn. Studier visar att sömntabletter minskar insomningstiden med 10–30 minuter men ger
ingen förbättring av själva sömnen. Sömnkvaliteten och sömnnyttan
försämras istället genom att sömnläkemedel ger mindre djupsömn.
Sömntabletter ger ingen naturlig sömn och är skadliga för hälsan.
Zopiklon har många biverkningar som t.ex. dåsighet, trötthet, yrsel,
mardrömmar, förvirring, svårigheter att hålla koncentrationen, försämrat minne, andningen kan hämmas, balanssvårigheter, problem
med att samordna muskelrörelser och ökad fallrisk. Vissa personer
kan känna bitter smak eller metallsmak av zopiklon. Du kan också
bli torr i munnen, vilket gör att du lättare kan få hål i tänderna.

källa: https://www.regionkronoberg.se/conte...iklon_2022.pdf

Men fortsätt med ditt älskade harmlösa Zopiklon om du tycker det är värt det.

Du inser att folk som har grova sömnsvårigheter knappt sover något alls utan medicin? Hellre 8h medioker sömn än 2 timmar sömn.

Har själv haft sömnsvårigheter i perioder där jag sover i snitt kanske 3h per natt. Då har imovane varit guld och man har sovit i 7-9h. idag käkar jag istället höga doser melatonin 20-30mg som hjälper ytterst lite men får iaf om jag har lite tur 5h per natt.. z-analoger är ju egentligen ett preparat man ska använda nån vecka för att få kroppen i rätt rutin, som även funkar för de allra flesta. Sen finns ju de udda fall som behöver det livet ut för att ens klara av vardagen men då har man ju som sagt dokumenterade grova sömnstörningar där inget annat funkar.

Att lida av sömnbrist har bra mycket värre hälsoeffekter än z-analoger. Vilket givetvis alla läkare som skriver ut dessa förstår.
Citera
2024-06-27, 00:26
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Skulle vilja tipsa om CBG som jag tycker hjälper till med just sömnen. Helst då i fullspekrum eller bredspektrum.

CBN är väl ännu bättre isf. CBG går på ångest och sådant, så om det är därför man inte kan somna - absolut.

cannabislights/rawhemps "Sleepy Joe" med 13% cbn är perfekt för mig när jag inte vill bli bäng utan bara somna lite skönt.
Citera
2024-06-27, 00:28
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Du inser att folk som har grova sömnsvårigheter knappt sover något alls utan medicin? Hellre 8h medioker sömn än 2 timmar sömn.

Har själv haft sömnsvårigheter i perioder där jag sover i snitt kanske 3h per natt. Då har imovane varit guld och man har sovit i 7-9h. idag käkar jag istället höga doser melatonin 20-30mg som hjälper ytterst lite men får iaf om jag har lite tur 5h per natt.. z-analoger är ju egentligen ett preparat man ska använda nån vecka för att få kroppen i rätt rutin, som även funkar för de allra flesta. Sen finns ju de udda fall som behöver det livet ut för att ens klara av vardagen men då har man ju som sagt dokumenterade grova sömnstörningar där inget annat funkar.

Att lida av sömnbrist har bra mycket värre hälsoeffekter än z-analoger. Vilket givetvis alla läkare som skriver ut dessa förstår.

Kan du inte få alimemazin?

Zopiklon/imovane hjälper ju bara med insomningen
Citera
2024-06-27, 01:06
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
CBN är väl ännu bättre isf. CBG går på ångest och sådant, så om det är därför man inte kan somna - absolut.

cannabislights/rawhemps "Sleepy Joe" med 13% cbn är perfekt för mig när jag inte vill bli bäng utan bara somna lite skönt.
Inte hört det om CBN så det får jag kolla upp.
Tror det viktiga är en bra mix av noiderna CBD/CBG/CBN.
Citera
2024-06-27, 10:39
Medlem
pMTqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Tack så mycket för ett vettigt svar, anser du att H4CBD ger bättre positiva effekter för sömnen än om jag skulle använda enbart CBD?

Jag vet inte hur det påverkar dig men för min del hjälper det mycket bättre än vanlig cbd för mig. Kanske för att man förångar och röker det istället för att äta.
Då mina sömnproblem är nästan enbart på grund utav för mycket cannabis under åren så kan inte säga säkert om det ger dig samma effekt. Men definitivt värt att pröva på, finns färdiga vapes att köpa hem relativt billigt. Ta 2-3 djupa bloss 1-2 timmar innan du ska sova.

Jag tror det är det bästa alternativet om du vill slippa att bli hög.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in