• 1
  • 2
2024-07-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Ja, fenomenet finns fortfarande men då snackar vi på platser där det inte finns några andra kampsportsalternativ och de enda som startar upp en MMA-klubb är de med erfarenhet i enbart t.ex. tae kwon do.
Så var det här också om vi tar ett annat exempel dvs en annan klubb som bara pysslade med en traditionell stående slag och spark stil (men nu pratar vi hyfsat tidigt i den svenska MMA eran igen) som ville bredda verksamheten.

De lyckades värva en kille med sinnessjukt stor erfarenhet av Sanda (bla varit i Kina och tränat mycket) som fick hålla i strikingpassen samt skickade en annan instruktör på Shootfightinginstruktörsutbildning (som sagt länge sedan) som fick hålla i Shootopassen och en tredje började att träna BJJ i grannkommunen för att få koll på grapplingen och var när jag lade ner kampsporten åtminstone blåbältare och han höll mycket i grapplingbitarna fast NoGi/SW

I grannkommunen så hade de och har en sinnessjukt bra Sport Jutsu klubb som var väldigt tidigt inne på BJJ spåret. De ville ha det som komplement för att vässa sin NeWasa men de blev BJJ torskar allihopa och har idag flera högt graderade BJJ instruktörer och erbjuder både Sport Jutsu och BJJ pass på Schemat

De skickade även en Sport Jutusu kille på MMA instruktörsutbildning men det blev ingen hit på den klubben så jag tror att de har avvecklat sin MMA grupp nu.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-02 kl. 14:33.
Citera
2024-07-02, 14:33
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
I grannkommunen så hade de och har en sinnessjukt bra Sport Jutsu klubb som var väldigt tidigt inne på BJJ spåret. De ville ha det som komplement för att vässa sin NeWasa men de blev BJJ beroende allihopa och har idag flera högt graderade BJJ instruktörer och erbjuder både Sport Jutsu och BJJ.

De skickade även en Sport Jutusu kille på MMA instruktörsutbildning men det blev ingen hit på den klubben så jag tror att de har avvecklat sin MMA grupp nu.

Ja, i början var det nog mest sport ju jutsu klubbarna som dominerade BJJ-scenen, på den tiden fanns det väl dock inga tävlingar i Sverige och folk fick åka utomlands och tävla eller köra MMA på hemmaplan. Alternativt använda BJJn i sport jutsu tävlingarna också.

Min gamla sport jutsu klubb har arrangerat SM några gånger och jag hjälpte till med protokollen. Kommer ihåg hur domarna alltid klagade på "BJJ-killarna", de var mjuka som gummi och domarna hade ingen aning om vad som kunde försigå ibland. De var tvungna att vara alerta hela tiden för närsomhelst kunde någon klappa ut, samtidigt blev det svårt att veta om de var tillräckligt aktiva och jobbade på någon teknik eller om de var för passiva och skulle upp till stående. Om någon var på väg och sätta en teknik samtidigt som domaren ställde dom upp blev det ju ett jävla liv.

Nuförtiden anordnar de renodlade ne waza tävlingar så bjj-grapplers skippar ju den vanliga sport jutsun och dominerar newazan istället. De sport jutsuklubbar som inte har bjj på schemat blir överkörda i ne waza tävlingar.
Citera
2024-07-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ja, i början var det nog mest sport ju jutsu klubbarna som dominerade BJJ-scenen, på den tiden fanns det väl dock inga tävlingar i Sverige och folk fick åka utomlands och tävla eller köra MMA på hemmaplan. Alternativt använda BJJn i sport jutsu tävlingarna också.

Min gamla sport jutsu klubb har arrangerat SM några gånger och jag hjälpte till med protokollen. Kommer ihåg hur domarna alltid klagade på "BJJ-killarna", de var mjuka som gummi och domarna hade ingen aning om vad som kunde försigå ibland. De var tvungna att vara alerta hela tiden för närsomhelst kunde någon klappa ut, samtidigt blev det svårt att veta om de var tillräckligt aktiva och jobbade på någon teknik eller om de var för passiva och skulle upp till stående. Om någon var på väg och sätta en teknik samtidigt som domaren ställde dom upp blev det ju ett jävla liv.

Nuförtiden anordnar de renodlade ne waza tävlingar så bjj-grapplers skippar ju den vanliga sport jutsun och dominerar newazan istället. De sport jutsuklubbar som inte har bjj på schemat blir överkörda i ne waza tävlingar.
Här i staden så samarbetade ju Budoklubbens Judo sektion med den större MMA klubben som bla har BJJ på schemat och det kom ofta ner Judokas för att slipa på sin NeWasa.

De fick dock kämpa hårt för oavsett bältesgrad så blev de konstant submittade av avancerade vitbälten (typ tre streck på bältet) och uppåt samt av många lägre graderade vitbälten också som körde MMA som huvudsport och var vana grapplers men körde lite BJJ på halvfart mest på skoj.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-02 kl. 14:41.
Citera
2024-07-02, 16:59
Medlem
Jag är absolut ingen expert på kampsporter. Men jag har tränat och tävlat i Taekwondo, som är en totalt meningslös kampsport om du hamnar i ett slagsmål på gatan. Jag har också tränat boxning, och det är i allra högsta grad en kampsport som du kan ha mycket nytta av.

Jag känner en del som tränar och har tränat Thaiboxning, BBJ, brottning och annat, och alla är överens om att kampsporter som Taekwondo, Karate, Kung-fu, Aikido är "flashiga", men meningslösa när det väl gäller.

Ända sedan MMA kom har alla tydligt kunnat se att en världsmästare i Taekwondo eller Karate, inte har en chans mot en hyfsat MMA-fighter. Alla har fattat att du måste kunna en del grappling om du ska komma någon vart inom MMA. Om jag hade haft en son hade jag verkligen pushat honom till att börja träna thaiboxning och BJJ så snabbt som möjligt.
Citera
2024-07-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Jag är absolut ingen expert på kampsporter. Men jag har tränat och tävlat i Taekwondo, som är en totalt meningslös kampsport om du hamnar i ett slagsmål på gatan. Jag har också tränat boxning, och det är i allra högsta grad en kampsport som du kan ha mycket nytta av.

Jag känner en del som tränar och har tränat Thaiboxning, BBJ, brottning och annat, och alla är överens om att kampsporter som Taekwondo, Karate, Kung-fu, Aikido är "flashiga", men meningslösa när det väl gäller.

Ända sedan MMA kom har alla tydligt kunnat se att en världsmästare i Taekwondo eller Karate, inte har en chans mot en hyfsat MMA-fighter. Alla har fattat att du måste kunna en del grappling om du ska komma någon vart inom MMA. Om jag hade haft en son hade jag verkligen pushat honom till att börja träna thaiboxning och BJJ så snabbt som möjligt.
Håller helt klart med dig. Jag började med Ju Jutsu Kai som barn, gick över till och tränade samt tävlade i Taekwondo som tonåring och i vuxen ålder blev det Boxning, Thaiboxning och MMA.

Har även testat på Karate (både Shotokan och en annan stil), Sanda (kinesisk kickboxning med kast i clinchen samt BJJ.

Min erfarenhet är att Ju Jutsu Kai fungerade hyfsat om man försvarade sig i ett bråk på skolgården typ i Mellanstadiet men om vi pratar riktiga slagsmål så MMA helt klart eller Thaiboxning om du av någon anledning är lite smått handikappad som omöjliggör brottning och grappling, Sanda funkar bra också och i värsta fall Boxning.

Det finns en och annan riktigt bra Krav Maga klubb också med hård och realistisk sparring under diverse olika omständigheter och i olika miljöer men tyvärr så är de flesta kassa.

Poängkarate, Taekwondo och BJJ kan du glömma och Ju Jutsu Kai är ingen höjdare heller om vi pratar slagsmål på liv och död mellan två vuxna personer.
Citera
2024-07-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ja, fenomenet finns fortfarande men då snackar vi på platser där det inte finns några andra kampsportsalternativ och de enda som startar upp en MMA-klubb är de med erfarenhet i enbart t.ex. tae kwon do.

Kan ju bli heltokigt såklart om det är en reklam-ploj för å frälsa glada nybörjare och kora sig till någon form av mästare.

Men om det görs från andra hållet: En förening som vill träna mma och bli bättre. Utforska tillsammans och lära sig. Kan inte det vara föreningslivet när det är som bäst? Så får man väl ta extern hjälp för att förbättra sin klubb?

Om man bor på liten ort och vill träna det får man jobba med det som finns Men jag gissar att de klubbar du snackar om inte kör på den filosofin.
Citera
2024-07-03, 19:59
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurUlla
Kan ju bli heltokigt såklart om det är en reklam-ploj för å frälsa glada nybörjare och kora sig till någon form av mästare.

Men om det görs från andra hållet: En förening som vill träna mma och bli bättre. Utforska tillsammans och lära sig. Kan inte det vara föreningslivet när det är som bäst? Så får man väl ta extern hjälp för att förbättra sin klubb?

Om man bor på liten ort och vill träna det får man jobba med det som finns Men jag gissar att de klubbar du snackar om inte kör på den filosofin.

Nä, det har varit motsatsen. Självutnämnda experter som redan tror att de kan bli MMA-tränare för att de tränat något annat som i praktiken visat sig vara helt värdelöst. Stenhård fys som de själva inte är med på, sparras bara med totala nybörjare och t.ex. inte med en boxare som vill testa på för då åker de på däng framför alla.

Sen kan jag hålla med om delen om att finns det inget alternativ så är det bättre än inget men då gäller det att folk kör på. När jag startade runt 2005 hade jag bara erfarenhet av sport ju jutsu och judo. BJJ fanns en timme bort och då fick jag pendla dit och träna så ofta jag kunde, sedan dök MMA upp och det blev samma sak, ibland var det folk som hängde med och ibland inte. Slutligen kom det folk från andra städer med erfarenhet från thaiboxning, MMA osv... och då blev det på riktigt.

Så var det i några år för mig och mina polare, kollade lite instruktionsvideos från youtube som var rätt så nytt på den tiden, åkte till andra hålor. Sen brukade vi skolka någon lektion i veckan och gå till gympahallen och slåss med utrustning vi hade, det fick ske under skoltid för det slapp man hyra lokal och gympalärarna hade så dålig koll att de trodde vi hade gympalektion.
Citera
2024-07-03, 22:56
Medlem
Citat:

Så var det här i MMA:ns barndom dvs långt ifrån storstaden.

En stående traditionell slag och spark klubb värvade en riktigt skicklig Sanda (kinesisk kickboxning) kille som höll i strikingen. En kille skickades på Shootfightinginstruktörsutbildning (föregångaren till amatör MMA och en kille började att träna BJJ i grannkommunen som redan hade en Sport Jutsu och BJJ klubb och höll i många av NoGi/SW grappling.

En annan klubb drogs igång av ett gäng killar med noll kampsportserfarenhet som ville börja köra MMA. De slog sig ihop med en nystartad BJJ klubb, skaffade utrustning och kollade Youtube videos och praktiserade tekniker på varandra.

BJJ grenen drogs igång av en kille som också lärde sig ifrån videoklipp och sedan gick ner till Budoklubben för att rulla med Judokas innan han åkte till Brasilien och intensivtränade för att få sitt blåa bälte, idag är han dock svartbälte sedan länge.

Det drogs igång en Thaiboxningsektion på samma klubb också då en kille som gillade stående stilar hade varit i Thailand och tränat en längre tid.

Den sistnämnda klubben har idag producerat en världsmästare i amatör MMA, åtminstone en SM guldmedaljör i BJJ samt en kille som ställde upp i boxnings SM för nybörjare och vann utan att ha tränat boxning som ren sport utan bara Thaiboxning och MMA förutom några enstaka pass som förberedelse precis innan på den lokala boxningsklubben.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-03 kl. 22:58.
Citera
2024-07-03, 23:17
Medlem
Citat:
Så var det här i MMA:ns barndom dvs långt ifrån storstaden.

En stående traditionell slag och spark klubb värvade en riktigt skicklig Sanda (kinesisk kickboxning) kille som höll i strikingen. En kille skickades på Shootfightinginstruktörsutbildning (föregångaren till amatör MMA och en kille började att träna BJJ i grannkommunen som redan hade en Sport Jutsu och BJJ klubb och höll i många av NoGi/SW grappling.

En annan klubb drogs igång av ett gäng killar med noll kampsportserfarenhet som ville börja köra MMA. De slog sig ihop med en nystartad BJJ klubb, skaffade utrustning och kollade Youtube videos och praktiserade tekniker på varandra.

BJJ grenen drogs igång av en kille som också lärde sig ifrån videoklipp och sedan gick ner till Budoklubben för att rulla med Judokas innan han åkte till Brasilien och intensivtränade för att få sitt blåa bälte, idag är han dock svartbälte sedan länge.

Det drogs igång en Thaiboxningsektion på samma klubb också då en kille som gillade stående stilar hade varit i Thailand och tränat en längre tid.

Den sistnämnda klubben har idag producerat en världsmästare i amatör MMA, åtminstone en SM guldmedaljör i BJJ samt en kille som ställde upp i boxnings SM för nybörjare och vann utan att ha tränat boxning som ren sport utan bara Thaiboxning och MMA förutom några enstaka pass som förberedelse precis innan på den lokala boxningsklubben.

Det finns något vackert i det kan jag tycka. Sen har väl dagens mma utvecklats så mycket så den inte kan jämföras med för 20 år sedan när det var lite mer cowboy. Så om man gör den resan idag kommer man kanske inte undan med att mma-branda sig längre.
Citera
2024-07-03, 23:23
Medlem
Citat:
Det finns något vackert i det kan jag tycka. Sen har väl dagens mma utvecklats så mycket så den inte kan jämföras med för 20 år sedan när det var lite mer cowboy.
Det startade ju "cowboy" på många ställen runt om i landet så att säga men det blev oftast riktigt bra i slutändan ändå i en tid då det oftast bara var storstäderna typ som hade större klubbar med riktigt bra instruktörer tidigt i den svenska MMA eran.

En av de två klubbarna jag nämnde startades ju av entusiaster med i stort sett noll koll och den håller idag ruggigt hög klass.

Den första MMA klubben i Sverige dvs Pancrase gym startades av den gamla Pancrase (en föregångare till MMA) legendaren Omar Bouiche i Sthlm 1996 och den tiden jag pratar om är typ ca 2005.
Citera
2024-07-03, 23:33
Medlem
Citat:
Det startade ju "cowboy" på många ställen runt om i landet så att säga men det blev oftast riktigt bra i slutändan ändå i en tid då det oftast bara var storstäderna typ som hade större klubbar med riktigt bra instruktörer tidigt i den svenska MMA eran.

En av de två klubbarna jag nämnde startades ju av entusiaster med i stort sett noll koll och den håller idag ruggigt hög klass.

Den första MMA klubben i Sverige dvs Pancrase gym startades av den gamla Pancrase (en föregångare till MMA) legendaren Omar Bouiche i Sthlm 1996 och den tiden jag pratar om är typ ca 2005.

Nej alltså full respekt till det. Önskar det var mer sånt idag
Men min fördom är att den resan är nog svårare att få till idag då det redan finns en mall på vad som förväntas om man har en klubb som "tränar mma".
Citera
2024-07-03, 23:43
Medlem
Citat:
Nej alltså full respekt till det. Önskar det var mer sånt idag
Men min fördom är att den resan är nog svårare att få till idag då det redan finns en mall på vad som förväntas om man har en klubb som "tränar mma".
Ja och om du vill starta en klubb långt ut i ingenstans så finns det ännu större möjlighet att skicka folk på kurser och utbildningar nu än då.

Det fanns visserligen Shootfightinginstruktörsutbildningar och senare MMA instruktörsutbildningar men om man verkligen ville lära sig så var det bästa sättet att dra till Thailand eller Brasilien om man inte ville flytta till storstan.

När jag började att träna MMA och Thaiboxning så sade BJJ instruktören på klubben då som dessutom var klubbens ordförande att vi bara hade 11 BJJ svartbälten i hela Sverige och själv var han då lilabältare själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in