Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-27, 03:34
Medlem
Ofta upplever folk omställningssymptom (keto flu) när dom övergår till ketos och kännes sig trötta, svaga, får hjärtpalpitationer etc. och detta sägs hända pga. att man kissar ut en massa elektrolyter då man förbränner sitt lagrade socker som dessa elektrolyter då vart bunda till...

Kan man dö av keto flu? om inte... varför inte? man gör ju sig av med en massa livsviktiga elektrolyter?

Hur farligt är det egentligen?

Jag känner mig lite frustrerad eftersom det sägs att en människa klarar sig utan mat i ungefär en månad... keto flu varar i några dagar?!

Ska man dricka elektrolyter på morgonen när man vaknar för att skippa keto flu? eller kanske smälta in i ketos genom att minska mängden kolhydrater succesivt? kanske båda samtidigt?

Det här med elektrolyter... vad säger att man inte behöver ta tillskott av elektrolyter så länge man är i ketos och inte bara i början? fattar noll!

Att det ska vara så komplicerat att övergå till ketos!
Citera
2024-06-27, 05:27
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Komplicerat att övergå till ketos? Pröva med att sluta äta kolhydrater vetja och vipps... Och nej - du kommer inte dö.

Jösses.
Citera
2024-06-27, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny

Helt okomplicerat. Lindrigare besvär kan uppstå om man aldrig förr har gått på keto eller fastat, eftersom kroppen då är ovan vid att förbränna fett.

Elektrolyter har ingenting med keto att göra, men däremot vid längre vattenfasta (> 3 dagar). Du förlorar inga elektrolyter vid keto, förutsatt att du har mineraler Na, K och Mg i kosten. Släng på seltin på köttet…
Citera
2024-06-27, 07:57
Medlem
Nicke08s avatar
Perioden innan du går över till dieten skall du se till att dra ned på kolhydraterna succesivt.

Problem med hjärtat är blott abstinens för kolhydraterna, läs socker.

Salt är det enda du behöver tillsätta när du äter nötkött, ägg & organ.
Citera
2024-06-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny
Ofta upplever folk omställningssymptom (keto flu) när dom övergår till ketos och kännes sig trötta, svaga, får hjärtpalpitationer etc. och detta sägs hända pga. att man kissar ut en massa elektrolyter då man förbränner sitt lagrade socker som dessa elektrolyter då vart bunda till...

Kan man dö av keto flu? om inte... varför inte? man gör ju sig av med en massa livsviktiga elektrolyter?

Hur farligt är det egentligen?

Jag känner mig lite frustrerad eftersom det sägs att en människa klarar sig utan mat i ungefär en månad... keto flu varar i några dagar?!

Ska man dricka elektrolyter på morgonen när man vaknar för att skippa keto flu? eller kanske smälta in i ketos genom att minska mängden kolhydrater succesivt? kanske båda samtidigt?

Det här med elektrolyter... vad säger att man inte behöver ta tillskott av elektrolyter så länge man är i ketos och inte bara i början? fattar noll!

Detta är liksom en del av övergången till ketos jag förstår inte vad du klagar på. Ha tålamod se till att håll ner på kolhydraterna som man ska och få i dig tillräckligt med salt. Salta ett glas vatten drick det. Eventuellt en sockerfri energidryck eller bättre svart kaffe för ork om det känns tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in