• 8
  • 9
2024-06-28, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Akademiker…
yes box.👍 jag har väldigt många högskolepoäng. 👍

Citat:
Du hade alltså NOLL att komma med, förutom lite gnällande…
det känns inte som det är någon idé att skriva i en tråd med så dålig trådstart som den här. jag hade kritik mot en riktigt dålig trådstart och den kanske du kan ta till dig av och försöka analysera dig själv lite?👍 tyvärr jobbar inte svennar på det sättet. istället för att ta till sig av befogad kritik och kanske förbättra sig går svennar till attack. 👍 det för inte landet framåt direkt. det blir allt mer ovanligt att svennar ber om ursäkt dessutom. 👍

med den här allmänt kända informationen ovan kan du börja fundera lite själv på hur dagens politik kan vara så dysfunktionell. erat svenniga beteende blir allt värre och mer ocivliserat. "konstig mentalitet" som en del invandrare säger. 👍
Citera
2024-06-28, 21:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Du verkar aktivt missförstå det jag skriver.
Det handlar väl inte om patientavgifter eller läkarintyg när Vårdecentralen är nerlagd?
Då får du alltså sätta dig i bilen och åka 10-15mil till närmsta stora stad för att få träffa en läkare ens…

Självklart så kommer trafiken med diesel/bensinbilar öka runt om de avstängda zonerna. Tror du att folk kommer sälja av sina bilar och börja ta bussen istället?

Snacka om att byta ämne delux. Jag svarade på dina påstående och du svarar på... ja, jag vet inte vad.
Citera
2024-06-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
ChatGPT4 säger som du, att besluten går snabbare i Danmark och är mer centraliserade. Även om den inte vågar säga att det danska systemet är bäst i världen.

Men jag skulle behöva mer konkreta exempel på skillnader och förklaringar för att förstå. Det svenska och danska systemet är ju ganska likt, med kommuner, regioner (som ansvarar för sjukvård), riksdag och regering, så det är inte alls mindre regionalt inflytande i Danmark. Men regionerna har lite större folkmängd i Danmark, vilket är svårt i Sverige som är mer glesbefolkat. Ministrarna i Danmark är autonoma och behöver inte dra allt med statsministern, medan i Sverige jobbar vi mer med koncensusbeslut på alla nivåer. Myndigheterna är inte lika uppdelade i Danmark utan mer centraliserade, t.ex. kring folkhälsa, utan en myndighet är ensamt ansvarig.

Varför har Danmark bättre ekonomi än Sverige och haft lägre arbetslöshet? Beror det på det effektiva demokratiska systemet, eller på andra faktorer? Danmark har lyckats försvara sin krona och knyta den till Euron med fast kronkurs. Har danska kronan inte utsatts för valutaspekulation av George Soros, som Sverige och många andra länder drabbades av kring 1992?

Att den svenska kronan är fri gör ju att i lågkonjunktur kan vår industri öka sin export jämfört med andra länder. Det ger oss en extra regleringsmöjlighet, så att vi slipper öka arbetslösheten. Dessutom har vi just nu låg statsskuld, och har därför klarat kriser bra under 2000-talet. Danmark har fast kronkurs, hur bär man sig åt för att bemöta lågkonjunkturer?

Citat:
Myndigheterna är inte lika uppdelade i Danmark utan mer centraliserade, t.ex. kring folkhälsa, utan en myndighet är ensamt ansvarig.

En myndighet är inte ensam ansvarig i Danmark – det är ministern som leder myndigheten, som ytterst ansvarar för myndighetens myndighetsutövning.

En flytande svensk krona är en konkurrensnackdel för Sverige, eftersom exportörer med betalningsfrister i framtiden tvingas betala en premie för att säkra det framtida betalningsvärdet och därmed blir importerade varor till Sverige dyrare.

Danmark upplever bara de lågkonjunkturer som euroområdet också upplever, då den danska kronans växelkurs är fixerad till euron – så Danmark upplever inte sina egna lågkonjunkturer, orsakade av sin egen misslyckade penningpolitik.
Citera
2024-06-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Snacka om att byta ämne delux. Jag svarade på dina påstående och du svarar på... ja, jag vet inte vad.

Nej det var ju precis det som du inte gjorde.

En nedlagd vårdecentral pratar jag om.

Inte patientavgifter eller läkarintyg.
Du verkar ha svårt att ta in och förstå orsak och verkan.
Citera
2024-06-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Myndigheterna är inte lika uppdelade i Danmark utan mer centraliserade, t.ex. kring folkhälsa, utan en myndighet är ensamt ansvarig.

En myndighet är inte ensam ansvarig i Danmark – det är ministern som leder myndigheten, som ytterst ansvarar för myndighetens myndighetsutövning.

En flytande svensk krona är en konkurrensnackdel för Sverige, eftersom exportörer med betalningsfrister i framtiden tvingas betala en premie för att säkra det framtida betalningsvärdet och därmed blir importerade varor till Sverige dyrare.

Danmark upplever bara de lågkonjunkturer som euroområdet också upplever, då den danska kronans växelkurs är fixerad till euron – så Danmark upplever inte sina egna lågkonjunkturer, orsakade av sin egen misslyckade penningpolitik.

Vet du om Danmark har tagit bort tjänstemannansvaret som vi har?
Citera
2024-06-29, 08:00
Medlem
Citat:
Vet du om Danmark har tagit bort tjänstemannansvaret som vi har?

Det har inte Danmark:

Tjänstemannalagen och de kommunala tjänsteföreskrifterna innehåller detaljerade regler om reaktionen på tjänstefel, inklusive ärendehanteringsregler som innebär en rättslig garanti, det vill säga en garanti för en noggrann och opartisk myndighetsutredning (tjänstemannautredningen). kan stänga av honom eller henne innan en officiell utredning inleds. Efter att den officiella utredningen är avslutad har den anlitande myndigheten en rad reaktionsmöjligheter, allt från varning eller tillrättavisning till degradering eller uppsägning. År 1981, som en följd av omfattande tjänstemannastrejker 1979, kompletterades bestämmelserna om myndighetsutredningar i lag med bestämmelser om Statens tjänstemannadomstol och kommunala tjänstemannadomstolen, vilkas uppgift i första hand är att fatta beslut i mål om bl.a. kollektiv överträdelse av tjänstemäns arbetsuppgifter, det vill säga fall av tjänstemäns deltagande i strejk. Civildomstolarna kan tillrättavisa eller bötfälla tjänstemän som har deltagit i strejk och kan även ålägga personalorganisationer som har stött en tjänstemannastrejk Tjänstemannadomstolar kan däremot inte besluta att tjänstemän som deltagit i strejker ska degraderas eller sägas upp.

https://denstoredanske.lex.dk/tjenestemand
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in