Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-28, 16:20
  #1
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Min farbror berättade för mig att när han var i Kina så brukade kineser helt ohämmat att prutta, inklusive kvinnorna, utomhus eller på ställen med andra människor. Stämmer det att man kan gå in på en klädaffär i Kina och bli omringad av mökande kvinnor eller överdriver han bara?

Jag har aldrig varit med om att kinesiska kvinnor här i Sverige eller i andra europeiska länder pruttar fritt så det verkar isåfall vara något särskilt för just Kina om det är sant.
Citera
2024-06-28, 16:28
  #2
Medlem
Quandmemes avatar
Det är troligen så.

Kineser kan inte bete sig, spottar, tuggar med öppen mun, skiter i ett hål i golvet osv

Lite som att besöka ett zoo.
Citera
2024-06-28, 16:50
  #3
Medlem
Galdars avatar
Endast vart med om att äldre män i Kina går runt och fiser helt obrydda.

Det verkar vara vanligare att harkla sig skit högt här och var även spottande .
Citera
2024-06-28, 17:05
  #4
Medlem
Afronegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Min farbror berättade för mig att när han var i Kina så brukade kineser helt ohämmat att prutta, inklusive kvinnorna, utomhus eller på ställen med andra människor. Stämmer det att man kan gå in på en klädaffär i Kina och bli omringad av mökande kvinnor eller överdriver han bara?

Jag har aldrig varit med om att kinesiska kvinnor här i Sverige eller i andra europeiska länder pruttar fritt så det verkar isåfall vara något särskilt för just Kina om det är sant.

Man kan säkert observera sådant beteende på landet och bland kvardröjande element i de nedre ekonomiska skikten, men det så att säga inte kutym i Kina, nej.

Däremot har jag ofta observerat svenska män lägga en brakare helt ogenerat i sällskap med andra.
Citera
2024-06-28, 17:34
  #5
Medlem
Min erfarenhet är också att det är lite på utdöende och framförallt praktiseras av äldre män. Fått det förklarat som sprunget ur traditionell kinesisk medicin, där man anser att sådant som fisar, rapar och slem i halsen är saker som vill/behöver lämna kroppen, och därför bör man bara låta dem göra det. Det är såklart inte så att gubbarna inte vet/tycker att fisar ibland luktar illa, eller att folk anstränger sig för att fisa just på dig i en butik. Det är inte heller så att de inte har något begrepp om hyfs, om du är i Kina och beter dig enligt det som är normerna här kommer du säkert ibland uppfattas som ohyfsad.
__________________
Senast redigerad av Geworfenheit 2024-06-28 kl. 17:42.
Citera
2024-06-28, 17:42
  #6
Avstängd
KennethSnowdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Endast vart med om att äldre män i Kina går runt och fiser helt obrydda.

Det verkar vara vanligare att harkla sig skit högt här och var även spottande .
Båda sakerna blir allt vanligare i Sverige offentligt. 👍
Citera
2024-06-28, 17:43
  #7
Medlem
Storstark68s avatar
Låter ju jävligt konstigt och har aldrig hört kineser som är på turistbesök i Sverige fjärta vilt. Däremot kan jag själv sitta på balkongen och fjärta ljudligt för att reta min hemska granne. Vet inte om det funkar men det är i a f skönt att lätta på gastrycket.
Citera
2024-06-28, 22:46
  #8
Medlem
Ingen aning men la en dönande fjärt när jag flög till Hongkong många år sedan tror hela planet hörde den (var inte meningen försökte mig på en smygare som uppenbarligen misslyckades), ingen sa något 2 minuter senare var det dags för landning, tänk om jag timat den med landningen alla passagerare hade applåderat åt min fjärt.
__________________
Senast redigerad av Nittiotva 2024-06-28 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in