Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-02, 16:47
  #1
Medlem
Här om dagen var jag på synundersökning hos Synoptik. Den var gratis eftersom den ingår i mitt abonnemang hos dem. Jag är på plats på Synoptik och optikern var online när de gjorde undersökningen. Det är första gången jag haft en optiker som är online istället för på plats. Enligt den optikern behövde jag en styrka på -6,75 och hen påstod att omställningen skulle vara så stor att jag kommer behöva byta ut glasen i två steg innan jag fick styrkan -6,75, för att vänja mig vid den styrkan. Vid förra synundersökningen (för ca 10 månader sen) var min syn oförändrad.

Dagen efter ringde samma Synoptik som jag gjort undersökningen hos. De sa att glasen blir för dyra och på grund av det sa de att de tänker säga upp mitt glasögonabonnemang, att jag behöver köpa ut mina glasögon och bekosta de nya glasögonen själv. De ville även att jag skulle göra en ny undersökning hos en optiker som kommer att vara på plats. När jag frågade hur mycket glasen kostade så hade de inte något pris på dem.

Får de verkligen göra så här?
Citera
2024-07-02, 16:52
  #2
Bannlyst
Antar att du inte läste det finstilta med tanke på den grumlade optiken?

Skumraskföretag vill ha dig som abonnent så länge du betalar, inte när du faktiskt kostar. Det är försäkringsidén i repris.
Citera
2024-07-02, 17:21
  #3
Medlem
He he, ja vad ska man säga? Ytterligare en idiot som inte förstått att företag har som grundide att tjäna pengar. De var nöjda med dig som kund medans du glatt betalade din årsavgift och kostade dem minimalt i service/produkter. Nu däremot har du blivit en minuspost i balansräkningen och kastas således ut.

Det är därför vi intelligenta framgångsrika män säger blankt nej till skitförsäkringar och liknande abonnemang. Vi är självförsäkrade och den dag vi behöver en produkt eller en tjänst förhandlar vi om priset.

Du kunde väl åtminstone frågat när du gick med i deras abonnemang huruvida de kunde säga upp det om du blev för dyr i drift osv? Men enklast är det nog att utgå från att sådana skitprodukter inte är värt besväret. För som sagt, genomsnittskunden måste ju förlora pengar på det hela - annars hade de lagt ner denna tjänst.

Se det hela som läropengar.
Citera
2024-07-02, 18:46
  #4
Medlem
Som någon redan skrev i tråden; abonnemang och dylikt är guld värda för företagen så länge du är en vinstaffär. Så fort du börjar kosta kastar de ut dig.

Kolla igenom det finstilta i avtalsvillkoren. Står inget om att de har rätt att säga upp dig på grunderna du beskriver i trådstarten bör du hota dem med rättsliga åtgärder.
Citera
2024-07-02, 23:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
Som någon redan skrev i tråden; abonnemang och dylikt är guld värda för företagen så länge du är en vinstaffär. Så fort du börjar kosta kastar de ut dig.

Kolla igenom det finstilta i avtalsvillkoren. Står inget om att de har rätt att säga upp dig på grunderna du beskriver i trådstarten bör du hota dem med rättsliga åtgärder.

Har de inte undantaget i villkoren du skrev på - vilket inte verkar finnas i dagsläget vad jag kan se, alla justeringar ingår så länge bågen inte går sönder av bytet:

https://www.synoptik.se/glasogon/allmanna-villkor-gai

så bör du inte stanna vid att begära omedelbar rättelse och därefter hota med rättsliga åtgärder om det inte ordnas direkt. Ge dem isåfall vad de förtjänar - en rejäl skandal i media. Sverker finns väl inte längre att vända sig till, dock kanske andra konsumenträttsivrare.

Som de andra postarna redan sagt. Abbonemang finns främst till för företagen, inte för dig. Att köpa något "outright" för cash direkt är med väldigt få undantag det bästa alternativet för brukaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in