2024-07-02, 21:07
Medlem
Man hör ju om hjärntvättade 60-talister men jag tycker mig känna ett rätt omfattande stigma och motstånd till liberala idéer inom narkotikapolitik i alla åldrar nästan överallt. Den generationen som konsumerat mest amerikansk populärkultur samt tagit in idéströmningarna därifrån borde ju vara den mest liberala generationen och vilka skulle det vara? 80-talister?
Citera
2024-07-02, 21:18
Bannlyst
Amerikansk populärkultur är kontrollerad av DEA med flera för att gestalta ett negativt narrativ kring droger, så jag tror inte att den tesen riktigt håller. Viss independence-kultur avviker förvisso, men det spelar ingen roll i det stora hela.

Liberala (äktliberala, inte folkpartistiska) idéer kring narkotika, sexhandel och andra friheter är ovanliga i alla generationer.
Citera
2024-07-02, 21:21
Medlem
Det blir mer liberalt ju yngre i åldrarna man kommer. Gen z är tokiga i droger
Citera
2024-07-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Amerikansk populärkultur är kontrollerad av DEA med flera för att gestalta ett negativt narrativ kring droger, så jag tror inte att den tesen riktigt håller. Viss independence-kultur avviker förvisso, men det spelar ingen roll i det stora hela.

Liberala (äktliberala, inte folkpartistiska) idéer kring narkotika, sexhandel och andra friheter är ovanliga i alla generationer.

Populärkultur kan ju innebära mycket och jag kanske är färgat av just mina intryck. Jag har ju sett mycket tydligt narkotikavänligt content som Joe Rogans podcast (med flera), How to change your mind på Netflix medmera och det är en liten del av all populärkultur men att sådana podcasts och dokumentärer inte kommer med mycket kontrovers är ju ändå en fingervisning på kontrasterna i synen på knark. Jag kan inte komma på något amerikanskt material jag sett på i närtid som ser straff, reglering och allmänt hårdare tag som något önskvärt men kan ha fel.
Citera
2024-07-02, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Joe Rogans podcast

Väldigt mainstream!
Citera
2024-07-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Väldigt mainstream!

Det vet jag inte om jag sa men det är världens största podcast, kanske har undgått mig vad mainstream är men det är inte synonymt med stora mediekooporationer för mig. Poängen kvarstår dock, idéströmningarna är tydligt mer liberala än våra sett till både straff och skademinimering (med viss reservation för eventuella undantags-delstater) och vi har en tendens att ta efter USA
Senast redigerad av Psykoslek 2024-07-02 kl. 22:14.
Citera
2024-07-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Det blir mer liberalt ju yngre i åldrarna man kommer. Gen z är tokiga i droger

Ja, kan inte sätta fingret på vad men har en känska av att det började brukas inte minst tramadol och benzo bland väldigt unga barn i högstadie/gymnasieålder typ nånstans 2017-2018 började det verkligen bli utbrett i samma veva då gangsterrappen började peaka. 90-talsbarnen blev betydligt mer besparade än dom yngre i Gen Z är min känsla
Citera
2024-07-20, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Man hör ju om hjärntvättade 60-talister men jag tycker mig känna ett rätt omfattande stigma och motstånd till liberala idéer inom narkotikapolitik i alla åldrar nästan överallt. Den generationen som konsumerat mest amerikansk populärkultur samt tagit in idéströmningarna därifrån borde ju vara den mest liberala generationen och vilka skulle det vara? 80-talister?

Ja.

Narkotikapolitiken bestäms från rädsla av effekterna. Att göra något olagligt är typiskt exempel på felriktad rädsla. Det är ett symptom på utsatthet av den som hyser åsikten.

Generationen som förbjöd alkohol och droger utsattes för dess negativa effekter.

Den enda rimliga lagstiftningen är att kräva bevisbar medgivande vid drogbruk. Illegalisering är ineffektivt och ett brott mot människans frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in