• 1
  • 2
2024-07-23, 03:48
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Har du någon källa på att planerad öppning var 2025? Det är inget jag minns, inte heller något jag hittar någon information om.

Även om det finns många myndigheter som anställer kommunikatörer och vill slå sig på bröstet, tror jag faktiskt Trafikverket har rätt denna gång.

Öppning 2030 är flera år efter tidplanen och att då att få det att låta som bra att man kan öppna en del tidigare och alla medier sväljer det är bra arbete av PR-avdelningen.
Citera
2024-07-23, 03:49
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Har du någon källa på att planerad öppning var 2025? Det är inget jag minns, inte heller något jag hittar någon information om.
Nej tyvärr.
Detta datum var i ropet när man satte spaden i marken. Det är som bekant ett tag sedan.
Gissar att man raderat bort sånt så gott det går vartefter förseningarna blivit faktum.

Edit:
2026 enligt denna länk.
https://teknikensvarld.expressen.se/...mycket-dyrare/
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2024-07-23 kl. 03:53.
Citera
2024-07-23, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Öppning 2030 är flera år efter tidplanen och att då att få det att låta som bra att man kan öppna en del tidigare och alla medier sväljer det är bra arbete av PR-avdelningen.

Låt oss undvika felaktiga rykten. Kan du ge någon källa till vad du anser vara den ursprungliga tidplanen?
Citera
2024-07-23, 03:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Låt oss undvika felaktiga rykten. Kan du ge någon källa till vad du anser vara den ursprungliga tidplanen?
Haha, man skulle nästan kunna tro att du är avlönad av trafikverket.

Här har du länk med 2026 som slutdatum.
Jag är rätt säker på att man runt 2010 pratade om 2025.

Citat:
Bygget av Förbifart Stockholm har således pågått i ungefär fyra år och planen var att projektet skulle stå klart, redo att avlasta Essingeleden, 2026. Så blir det inte.
Citera
2024-07-23, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Jag hoppas du precis som jag ogillar falsk ryktesspridning och därför ser en poäng i att presentera källor till påståenden.

Det jag själv hittade styrker i stort sett ditt påstående.

Trafikverket november 2019:
Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger projektchef Johan Brantmark. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö.

Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.
Senast redigerad av fredag2010 2024-07-23 kl. 04:15.
Citera
2024-08-21, 10:27
Medlem
Citat:

Här har du länk med 2026 som slutdatum.
Jag är rätt säker på att man runt 2010 pratade om 2025.

Du har nog rätt att det pratades om 2025.

Citat:
Projektet beräknades vid byggstart att ta cirka tio år att genomföra. Det har senare omräknats till 14 år
Avsnittet tidplan ifrån Wikipedia förbifart Stockholm; https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...ckholm#Tidplan

Bygget påbörjades 2014 men avbröts av regeringen Löfwen i ett halvår så byggstarten blev egentligen 2015. 2015 + 10 år = 2025. Inget fel på minnet där inte.
Senast redigerad av Bosun 2024-08-21 kl. 10:42.
Citera
2024-08-21, 17:51
Medlem
Citat:
Delar av Förbifart Stockholm öppnar redan 2026, fyra år tidigare än planerat!

Trafikverket överraskar Stockholms bilister - sträckan Häggvik-Hjulsta av Förbifart Stockholm öppnar redan 2026, fyra år tidigare än planerat.

Vi öppnar en del av E4 Förbifart Stockholm 4 år tidigare än planerat

https://www.trafikverket.se/vara-pro...holm-tidigare/

Trafikverket har beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än beräknat. Vårt mål är att välkomna alla trafikanter på sträckan Häggvik till Hjulsta hösten 2026.

Det är glädjande att kunna delöppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta, en sträcka på 3,5 km, varav 1,8 km går i tunnel. Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna och testa de tekniska systemen och ser fram emot att delöppna sträckan Häggvik – Hjulsta under hösten 2026, 4 år tidigare än planerat, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Hela E4 Förbifart Stockholm öppnar enligt plan 2030

Mellan Kungens kurva och Hjulsta är det fortfarande arbeten kvar att utföra i tunneln och all teknisk utrustning ska även installeras och testas innan öppnande. Hela E4 Förbifart Stockholm öppnar enligt plan 2030.

Vad säger ni om detta?

Det hör inte till vardagen att dylika projekt avslutas tidigare än planerat. Vad är det som gjort att projektet gctt bättre än förväntat?

Är det verkligen så imponerande? Norrortsleden som är 16 km byggdes på 6 år, har 18 broar och 3 tunnlar varav 2 i berg, ena tunneln har en komplicerad pumpstation inspräng i berget som tar han om allt inläckande vatten.

För att inte tala om Öresundsförbindelsen som tog 5 år att bygga.
Senast redigerad av Gincan 2024-08-21 kl. 17:57.
Citera
2024-08-27, 18:04
Avstängd
Niggerss avatar
Citat:
2025 skulle allt varit klart om jag minns rätt.
Exat..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in