Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-04, 23:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Ofta startar man bolag i något man redan har erfarenthet av.

Varför startar du inte bolag i det du jobbat med tidigare?

Nu ska du alltså lära dig ett yrket och starta bolag?

"Frågat AI" jo ja tackar ja

Nu säger jag inte att jag är smart, men jag är smart, och med tanke på att det inte är raketforskning eller kvantfysik jag ska hålla på med så tror jag det löser sig.

Vissa kanske inte har problem med att lära sig nya yrken?
Citera
2024-07-04, 23:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shnar3t
Jag snubblade över idéen att börja jobba med tak/stentvätt, så jag tänkte fuckit jag kör. Jag började med att lära mig allt om det, kolla mycket videos, läste, frågade ut AI och pratade med folk med erfarenhet.


Tanken var att jag ska knacka dörr och sälja tjänsterna tills dess att kan betala för marknadsföring online.


Så hyrde jag en liten högtryck som jag började testa hos nära och kära, efter några testjobb fick jag en första kund. Sedan började dörrknackandet och det var en utmaning.

Så en dag när jag går ut så jag börjar med att dela ut flyers. Vågar inte riktigt knacka på dörrar än, jag tänker att om jag går några gator och delar ut så kommer det kännas bekvämare att knacka. Och när jag ser folk som står framför sitt hus, så säger jag hej, och frågar om jag kan ge dem ett flygblad. De flesta är trevliga och uppfattar mig inte som en jobbig säljare. Det känns lugnande. Nu är första barriären bruten. Jag kan prata med folk utan att det känns akward.

Jag har jobbat som telefonsäljare när jag var ung och då hatade alla säljare. Så jag trodde att det skulle vara liknande upplevelse.

- Tvärtom, alla var supertrevliga. Man kunde snabbt känna av vem som inte ville kommunicera men det var ingen som var otrevlig direkt. När jag hade gått och delat ut flygblad i 2 timmar så tänkte jag att vi kör igen någon annan dag så jag började gå gatan neråt och skulle hemåt men påväg ner så träffar jag på en som jag säger hej till, och vi börjar prata. Jag presenterar kort vad jag jobbar med, och förklarar att eftersom jag är ny och behöver samla videomaterial som jag ska lägga upp, så kan han få det för en symbolisk summa på typ 500. Han behövde bara tvätta stenplattor, inte taket. Han godkänner och vi kör igång. Det blir stor skillnad och han blir riktigt nöjd.

Jag tänker att okej nu måste vi ju börja knacka igen, tillbaka på ruta 1.
Hur gör vi? Jag hade kanske bara tur? Det är den tanken som spökar i bakhuvudet.

Jag går ut igen och ska dela ut, men denna gången ska jag knacka direkt, inget daltande. Jag börjar med att fråga AI om vilket område som är bäst i min stad att knacka på, jag ger vissa parametrar och den ger mig området. Jag åker dit, varm sommardag, parkerar familjebilen och börjar gå. Jag hinner knacka på ca 6 dörrar, pratar med typ 2 personer, innan jag igen träffar en man utanför sitt hus, samma visa, säger hej, presenterar säljer. Denna gången för en symbolisk summa på 1000kr.

Nu börjar jag tänka - vänta, detta kanske går.

Men ett litet problem, hur fan ska jag driva ett företag? Jag är varken organiserad, disciplinerad eller materiellt intresserad ens.

Nu har jag dock valt att köra och tänker löpa linan ut.


Nu är kl 01.33 jag ska vara hos kunden kl 8.30.

Jag kommer säkert vara hos kunden och blåsa av alger från hans stenplattor när de första av er läser detta inlägg.

Jag kommer titta förbi tråden imorgon kväll och se om det är någon som har läst och vill se före och efter bilder.


Fredag imorgon, ska ut och knacka dörr vid 16, då bör folket börja trilla hem från jobb. Önska mig lycka till.
Citera
2024-07-04, 23:43
  #15
Medlem
Det handlar om att tro på sig själv. Tror du på din ide så kommer du att lyckas! Lycka till!
Citera
2024-07-05, 00:27
  #16
Medlem
Glöm inte bort försäkring om du skulle orsaka en skada på en fastighet. Vatten som tränger in kan bli dyrt.

Arbetsmiljölagen gäller väl även dig som egenföretagare. Du kan åläggs att betala sanktionsavgift om du inte följer reglerna för arbete på hög höjd. https://www.av.se/produktion-industr...e-pa-hog-hojd/
Citera
2024-07-05, 01:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Skaffa ett företagsSwish så ser det genast ut lite mer seriöst.
Det är sådana som börjar på 123.

Finns det någon högtrycksguru på Youtube du kan rekommendera till oss semesterlediga att titta på vid regn ?
Om ts vänder sig främst till privatpersoner så vill de säkert ta jobbet som rut eller rot, det som passar bäst. Då måste det göras konventionell fakturering. Således inte stor nytta av swish. Företag är i än mindre omfattning intresserade att betala på annat sätt än genom vanlig faktura.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in