Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-05, 10:41
Medlem
När det inte finns aimbot/aim-assist så är tangentbord och mus alltid bättre. FPS spel som kräver skicklighet sitter alltid med tangentbord och mus, att sitta med en kontroll gör man i en soffa för att spela lite konsolspel där man går runt och dödar NPC's / om man spelar fps via kontroll så är det med säkerhet aim-assist som faktiskt hjälper dig vilket i sig är orättvist om man har ett spel som är cross-play från consol till pc.

T.ex apex legends... allt i medium skill har överläge med en kontroller vs tangentbord + mus pga aim-assist.
Citera
2024-07-05, 10:41
Medlem
tomatlarss avatar
Beror väl på vad man är van vid. Själv är jag mycket sämre i spel om jag använder controller i stället för mus och tangentbord. Det är rena handikappet för mig att spela med controller. Och för andra är det tvärtom.
Citera
2024-07-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Tangentbord ja, men nu var frågan om varför man spelar med en keyboard.

Är inte de samma sak?
Citera
2024-07-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Är inte de samma sak?

Nej, kanske liknar varandra ytterst lite för att båda har tangenter men ett tangentbord kopplar man till en dator för att skriva på. En keyboard är ett instrument som man spelar musik på.
Citera
2024-07-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Nej, kanske liknar varandra ytterst lite för att båda har tangenter men ett tangentbord kopplar man till en dator för att skriva på. En keyboard är ett instrument som man spelar musik på.

Aha nu är ja meeee 😂
Citera
2024-07-11, 10:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Alltså även fightingspel, platform och fps

Varför gör man det? Fördelar?

Edit har uppdaterat det till tangentbord istället för keyboar.

På pc kör jag aldrig kontroller, endast när jag spelar på konsoll. Men ett fps på datorn är helt klart mus och tangentbort mycket bättre även om en den föredrar kontroll för fps så har det aldrig funkat för mig.
Citera
2024-07-27, 15:02
Medlem
Pansarhyenas avatar
Okej, jag fattar att i princip alla som eftersträvar att vara riktigt bra i spel typ Counterstrike använder tangentbordet, men jag fattar fortfarande inte varför. Är input från tangenterna helt enkelt snabbare och/eller säkrare än input från en handkontroll? Finns det i sådana fall siffror på hur stor skillnaden är?

Själv skulle jag i vilket fall aldrig spela med tangenterna om jag inte måste. Känns bara så fruktansvärt ointuitivt. Men så har jag förstås inte några aspirationer på att vara bättre än andra spelare. (Och är ärligt talat så jävla virrig att jag antagligen hela tiden skulle blanda ihop tangenterna...)
Citera
2024-07-27, 19:41
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Okej, jag fattar att i princip alla som eftersträvar att vara riktigt bra i spel typ Counterstrike använder tangentbordet, men jag fattar fortfarande inte varför. Är input från tangenterna helt enkelt snabbare och/eller säkrare än input från en handkontroll? Finns det i sådana fall siffror på hur stor skillnaden är?

Själv skulle jag i vilket fall aldrig spela med tangenterna om jag inte måste. Känns bara så fruktansvärt ointuitivt. Men så har jag förstås inte några aspirationer på att vara bättre än andra spelare. (Och är ärligt talat så jävla virrig att jag antagligen hela tiden skulle blanda ihop tangenterna...)

Det är mer exsakt input med mus än med Joystick på en controller. Det uppenbaraste beviset på det är att nästan alla consol spel kommer med aim assistans (ett hjälpmedel som gör att man inte måste sikta exact) något som inte finns på pc spel över lag för det inte behövs. Punkt 4 i den här artickeln pratar om det https://www.thegamer.com/call-duty-w...onsole-way-go/
Mellan knapprna är det nog mer en smak sak vad man är van vid wasd eller kontroller.

Sen hur vida det finns statistik för det vet jag inte. Men många consol spelare är inte särskilt nöjda med cross-play som har börjat kommit till vissa spel för de får ofta spö. Men om det är bara kontrollerna som avgör är svårt att säga.
Citera
2024-07-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Alltså även fightingspel, platform och fps

Varför gör man det? Fördelar?

Edit har uppdaterat det till tangentbord istället för keyboar.

Controller är objektivt sämre på allt när det gäller prestation.

På grund av att skillnaden är så stor är just varför de lägger till auto-aim i spel, så att controller ska ha en chans.

Jag började med konsoll och gick över till PC och kommer aldrig gå tillbaka.
Citera
2024-07-30, 23:46
Medlem
Archytechtics avatar
Skulle aldrig spela ett FPS utan mus och tangentbord samtidigt som en controller är klart överlägsen när det kommer till vissa typer av spel, eller till och med olika moment i samma spel. GTA 5 är ett perfekt exempel där en controller används till alla typer av fordon men så fort det ska skjutas så är det tillbaka till mus och tangentbord igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in