Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har besökt staden ett par gånger och torget är väl rätt ok och lite mysigt och även parken som finns i staden. Urvalet av butiker är helt ok för storleken på stad men gissar att utelivet är så där förutom om du gillar EPA-traktorer då dessa finns i överflöd och kommer från många av de kringliggande byarna.

Är det något mer än ett kontrakt på en lägenhet som drar dig till Sala? Om inte så skulle jag hellre titta på en ort som ex. Strängnäs. Liknande storlek, lite dyrare men mycket mysigare med mälaren som granne. Vill du sen också ta dig till Stockholm så är det E20 eller tåget på en timme.

Lugnet på orten, det lantliga och småskaliga i allt samt svenskheten, demografin, var det som fick mig att ta lägenheten. Jämfört med Sthlm där jag bor nu så är ett boende i Sala = harmoni. Jag räknar med betydligt lugnare puls på bara 1 år.

Natur och vatten finns det gott om i närhet när man vill ha det, t.o.m lantbruksdjur, och inte ett motorljud i dess närhet.
Citera
2024-07-20, 13:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Lugnet på orten, det lantliga och småskaliga i allt samt svenskheten, demografin, var det som fick mig att ta lägenheten. Jämfört med Sthlm där jag bor nu så är ett boende i Sala = harmoni. Jag räknar med betydligt lugnare puls på bara 1 år.

Natur och vatten finns det gott om i närhet när man vill ha det, t.o.m lantbruksdjur, och inte ett motorljud i dess närhet.

Då har du säkerligen hittat rätt då allt det där finns i och runt Sala. Ett tips är att besöka MånsOls för en trevlig lunch om du nu inte hittat dit redan.
Gå dit en vardag då det är vanlig lunch och inte på helgen då det är helglunch, den är tyvärr överprisad.

Jo, vet att det finns många mindre sjöar i området också så badmöjligheter är det nog inga problem med.

Ska tydligen vara lite vackert och häftigt i området efter den stora skogsbranden för ett antal år sen. Är nu naturområde.
Jag har själv inte varit där men tankarna på att åka dit finns.

Sala är garanterat mycket lugnare än Stockholm och hade också valt Sala alla dagar i veckan om det stod mellan dessa två.
Citera
2024-07-22, 12:39
Medlem
Citat:
Sala har ju inte haft någon grövre brottslighet över tid, men på senare år har en del obehagligt hänt, kan det vara orsaken till det du nämner.
Ledsen att behöva säga det. Men det är värre än så. Har inte med brottsligheten att göra, även om den också har eskalerat väldigt. Något har hänt med befolkningen. Upplever en väldig överlägsenhet och aggressivitet. Folk har blivit väldigt otrevliga och lägger sig i allt och måste veta allt om alla.
Citera
2024-07-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsEskilHult
Ledsen att behöva säga det. Men det är värre än så. Har inte med brottsligheten att göra, även om den också har eskalerat väldigt. Något har hänt med befolkningen. Upplever en väldig överlägsenhet och aggressivitet. Folk har blivit väldigt otrevliga och lägger sig i allt och måste veta allt om alla.

Sala kommun har c:a 22000 invånare där c:a 13000 bor i centralorten, att "alla" skulle blivit knasiga såsom du beskriver är inte troligt så jag tror att det är din personliga upplevelse som inte har med den totala faktiska verkligheten att göra.
Citera
2024-07-23, 00:39
Medlem
Citat:
Sala kommun har c:a 22000 invånare där c:a 13000 bor i centralorten, att "alla" skulle blivit knasiga såsom du beskriver är inte troligt så jag tror att det är din personliga upplevelse som inte har med den totala faktiska verkligheten att göra.
Ja du verkar veta bättre så kör på.
Citera
2024-07-23, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsEskilHult
Ja du verkar veta bättre så kör på.

Men som boende i Sala kanske du kan upplysa mig om vilka matvarubutiker som finns. Vid en Googling så blir det olika besked, t.ex så nämns Willys på vissa sidor, på andra inte, samt att det finns 2 Coop och ICA.

Så vilka finns förutom Lidl, ICA Åkrahallen och, som det verkar, den privatägda livsmedelsbutiken nära centrum?
Citera
2024-07-30, 20:18
Medlem
Också boende i Sala i stort sett hela mitt liv.
Är man ute efter en mindre ort med lugn så är Sala ett bra val. Sala är också väldigt fint.
Matbutiker som finns är Ica åkrahallen, Willys, Coop och Lidl. Sen finns några små livsmedelsbutiker i stan med mat från olika kulturer.
Du har även väldigt nära till strömspacka som en populär och stor secondhandbutik😊.
Jag upplever inte att folk här är konstigare än någon annanstans.
Citera
2024-10-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvla00
Också boende i Sala i stort sett hela mitt liv.
Är man ute efter en mindre ort med lugn så är Sala ett bra val. Sala är också väldigt fint.
Matbutiker som finns är Ica åkrahallen, Willys, Coop och Lidl. Sen finns några små livsmedelsbutiker i stan med mat från olika kulturer.
Du har även väldigt nära till strömspacka som en populär och stor secondhandbutik😊.
Jag upplever inte att folk här är konstigare än någon annanstans.

Strömsbacka, som det heter, ja där finns mycket intressant. Har under mitt korta boende här hunnit skänka rätt mycket dit. Några mattor t.ex i utomhusbåset en kväll när det var stängt. De såg jag slängda på en förfallen villas uppfart några veckor senare, uppenbarligen stulna och övergivna då S-backa inte sett dem vid öppnandet.

Man borde måla muren runt Salberga, fängelset, grön och brun då den är omgiven av natur, då skulle denna betonggråa mur "försvinna". Som det är nu är det trist att den ska vara så iögonfallande och därmed förstöra området runtikring estetiskt.

Sala är lugnt och skönt och har mycken natur, men framför allt ett lugnare och behagligare tempo och därmed miljö, bilarna kör som i slow motion jämfört med Sthlm. Härligt! Ska ta mig till Måns ols nån dag för att ta mig en titt. Vart rekommenderat det av en kvinna jag mötte vid en promenad vid mellandammen.

Här ska jag bo tills jag dör, om jag inte flyttar till än mer lugn längre norröver. Eller stanna här och starta ett meditationscenter i buddhistisk anda. Framtiden får utvisa.
Senast redigerad av Bryling 2024-10-20 kl. 17:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in