Det är väl inte det enda som är korkat med din historia?
Bubbelplast. Papper. Okej.
Om det nu är så att din vän inte ska checka in någon mer väska så varför inte ta ett täcke eller två och vira runt högtalaren. Det är fortfarande en pantad idé men i min värld lite bättre än bubbelplast och papp i alla fall.
Checka in det kan ni KANSKE göra men din kompis ska inte räkna med att få ut några pengar när hans mosade soundboks kommer fram.
"När behöver flygbolaget inte ersätta dig?
Har du packat på ett sådant sätt att bagaget går sönder under resan är flygbolaget inte skyldigt att ersätta dig."
https://www.hallakonsument.se/varor-...band-med-resa/
Varför skrev jag KANSKE?
Jag vet inte vilka du flyger med men om vi tar researrangören Apollos hemsida så...
"
Regler kring bagage
Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande:
Bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin
eller saker som är bristfälligt paketerade.
Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet."
https://www.apollo.se/infor-resan/br...esan/om-bagage
Så ja, det är nog en bra idé att kontakta flygbolaget.
Sen så skickar jag med en liten tanke som slog mig.
När man köper saker så är dom oftast omgivna av frigolit och packade i en kartong.
Lärdomen till din vän är att man ska spara sådana kartonger och frigoliten.
Det hade troligen varit en mycket bättre idé att packa den i kartongen som han fick Soundboksen i (med reservation för att jag ju inte vet flygbolag och därmed inte deras maxmått på incheckat bagage) och sedan dragit väskan över den.
Och väskan. Kollade länken en gång till lite mer ordentligt.
Det är alltså en "Stor väska för stolsdynor, kuddar och filtar." och "
Mjuk dynbox med handtag och dragkedja för dammfri förvaring."
Den är tillverkad av
Polypropenplast.
Andra mjuka varor som man tillverkar av polypropenplast är
plastpåsar, plastfickor och packtejp.
Skulle vara intressant att få se en bild på hur Soundboksen ser ut när den kommer fram.
Batteriet är ju på mindre än maxgränsen som är 100 Wh så det ska inte vara något problem med det.