2024-12-11, 03:17
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Vilka som kör touren verkar svårt att säga. Hoppas på de eilit-unga. Men kommer man satsa på ett par åkare till Skandinavisk Cup och då nån som förhoppningsvis blir sjunde åkare (friplats) i VC i vår/höst? Eller har man gett upp hoppet då de norska damerna verkar svårslagna?

Är rädd för att det blir ett vallabussgäng (6 + 6 = 12 vallaplatser) i TdS.

Ja det verkar som friplatsen nästa år är prioriterad så lite beroende på hur det går i helgen gissar jag att några väljer Gällivare istället för Tds.

Kan tänka mig att Johanna utnyttjar sin friplats och att vi då får hon + Frida + Ebba + Linn + tre till.

Elina Rönnlund nobbar för övrigt Lillehammer nu i helgen till förmån för Skelleftespelen. Borde ju annars vara given till touren om många A-landslagare står över och B-åkare prioriterar annat.
Citera
2024-12-11, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svenska laget till Davos:

Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Sofia Henriksson, Piteå Elit SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Ebba Stenman, IFK Umeå
Jonna Sundling, Piteå Elit SK

Aha, jag fattar! Jonna, Emma och Ilar får offra sig då de inte ska vara med i TdS. Men Maja och Johanna får fasen ställa upp OM de ska vara med i touren. De andra är utfyllnad. Kvar är Ebba-Frida-Linn samt Märta-Lisa (E)-Cruisällskap för touren. Moa Lundgren och Louise Lindström till Skandinavisk Cup?
Citera
2024-12-11, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Ja det verkar som friplatsen nästa år är prioriterad så lite beroende på hur det går i helgen gissar jag att några väljer Gällivare istället för Tds.

Kan tänka mig att Johanna utnyttjar sin friplats och att vi då får hon + Frida + Ebba + Linn + tre till.

Elina Rönnlund nobbar för övrigt Lillehammer nu i helgen till förmån för Skelleftespelen. Borde ju annars vara given till touren om många A-landslagare står över och B-åkare prioriterar annat.
Misstänker att Rönnlund är rätt osäker på den klassiska formen och inte vill åka till Lillehammer för att bara köra 10 fritt, hoppas verkligen att ryggen håller den här gången. Kanske inte det mest inspirerande heller att behöva starta längst bak i en masstart med öppen anmälan och behöva runda 100-talet åkare för att komma upp i något som kan likna täten.

Sen gällande andra skadeförföljda åkare undrar man lite vad som hänt med Alicia Persson, tävlade i somras på rullskid-SM men har inte dykt upp än i vinter, måste ju varit något i vattnet där ett tag med så många åkare som åkte på stora ryggproblem - som tur är verkar det ha blivit bättre och verkar inte dyka upp några nya fall åtminstone bortsett från ett ryggskott på Ribom som väl får sägas vara sånt som händer.
Citera
2024-12-11, 10:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

tackar för info kring Elina, hennes comeback är väldigt glädjande - hon är väl tillsammans med Hagström vinterns två positiva överraskningar hittills (möjligt man kan räkna Truls som en tredje?)
Citera
2024-12-11, 14:54
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Misstänker att Rönnlund är rätt osäker på den klassiska formen och inte vill åka till Lillehammer för att bara köra 10 fritt, hoppas verkligen att ryggen håller den här gången. Kanske inte det mest inspirerande heller att behöva starta längst bak i en masstart med öppen anmälan och behöva runda 100-talet åkare för att komma upp i något som kan likna täten.

Sen gällande andra skadeförföljda åkare undrar man lite vad som hänt med Alicia Persson, tävlade i somras på rullskid-SM men har inte dykt upp än i vinter, måste ju varit något i vattnet där ett tag med så många åkare som åkte på stora ryggproblem - som tur är verkar det ha blivit bättre och verkar inte dyka upp några nya fall åtminstone bortsett från ett ryggskott på Ribom som väl får sägas vara sånt som händer.

Ja för hennes del är det klokt att ta det försiktigt nu i början av comebacken. Ingen idé att stressa iväg med internationellt deltagande direkt. Om inte innan kommer hon få chansen i Falun där många ska stå över.

Undrar också vad Alicia håller på med just nu. Förra säsongen var det väl mest sjukdom som störde och inte de tidigare ryggproblemen. Möjligen det har blivit färre fall nu men vi har t.ex. Elin Näslund borta nu pga. ryggproblem hon inte haft tidigare. Det har inte försvunnit helt tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
tackar för info kring Elina, hennes comeback är väldigt glädjande - hon är väl tillsammans med Hagström vinterns två positiva överraskningar hittills (möjligt man kan räkna Truls som en tredje?)

Johanna är den som sticker ut mest men de andra två är också klara plus. Kan också nämna Saga Nilsson och hennes lopp i söndags. Egentligen mer överaskande om än på lägre nivå. Tendensen fanns redan i Bruks ska sägas.
Citera
2024-12-11, 15:46
Medlem
Soligt och fint i Davos som vanligt. Förstår inte norska åkare som står över Davos
Citera
2024-12-11, 17:35
Medlem
Kollade förra säsongens resultat i damernas sprint

Davos Tour de Ski 3.1.2024

Damernas sprint (f) final
# Idrottare Resultat
1. Linn Svahn 🇸🇪 2.32,35
2. Kristine Stavås Skistad 🇳🇴 +1,30
3. Jessie Diggins 🇺🇸 +1,73
4. Maja Dahlqvist 🇸🇪 +3,06
5. Johanna Hagström 🇸🇪 +3,59
6. Mathilde Myhrvold 🇳🇴 +3,91

Svahn och Skistad tävlar inte i Davos den här helgen men dom övriga 4 i finalen förra säsongen ställer upp. Tillkommer bland favoriterna gör Jonna Sundling (och kanske även Ribom?).
Citera
2024-12-11, 17:48
Medlem
Maja avstår Davos, inte helt OK efter förkylning, och Frida är tveksam till TdSki, foten. Visst påverkar det intresset ytterligare för tävlingarna. Åtminstone för min del.
Citera
2024-12-11, 17:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Maja avstår Davos, inte helt OK efter förkylning, och Frida är tveksam till TdSki, foten. Visst påverkar det intresset ytterligare för tävlingarna. Åtminstone för min del.

Lite märkligt att Maja blev uttagen i första skedet kan jag tycka. Och om läget var lite osäkert för henne så borde nog man fört fram reservationer kring hennes medverkan när man presenterade truppen.
Citera
2024-12-11, 18:04
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

Hmmm, tyvärr ytterligare en ganska avslagen sprint på damsidan på gång i Davos som det verkar. Utan Kristine, Linn och Maja på plats så lär Jonna leka hem segern utan större dramatik. Men Johanna tackar för bjudningen och ställer sig nog gärna på pallen för tredje gången i rad…
Citera
2024-12-11, 18:56
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Soligt och fint i Davos som vanligt. Förstår inte norska åkare som står över Davos
Stiller jo en tropp med 11 damer og 12 herrer til Davos. Overraskes av at det anses som tynt..
Citera
2024-12-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Stiller jo en tropp med 11 damer og 12 herrer til Davos. Overraskes av at det anses som tynt..
Autocorrect ställde till det. Menade nordiska åkare som väljer stanna i mörkret jämfört med att åka och tävla i soliga Davos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in