Citat:
Ursprungligen postat av
hallalingen
Längdåkningen har för min del tappat i intresse pga svenska "divor" som bara åker utvalda tävlingar/mästerskap.
Stå över hit och dit, nä skidsäsongen är en relativt kort , kan krävas mer av aktiva.
Jag har inga problem med att säga att det finns ett problem men jag tycker det överdrivs. Frida BRUKAR köra det mesta, men det här året har hon haft skadeproblem. Även Linn brukar vara flitig, men samma sak där. Jag kan tänka mig att det också är en liten reaktion från förra året då hon kämpade om totalcupen men kände nog att det tog mycket. Att det gör det kan vi ju bara titta på Tiril Weng, som inte hämtat sig från sin totalcup än. Att Diggins klarar det är väl ett betyg på hur tålig hon är, men de amerikanska åkarna har inte samma fokus på VM heller. De vill tjäna pengar och vinna OS.
Att stå över vissa tävlingar är något som går tillbaka långt i tiden nu, Björgen var väl en pionjär på området, och det har visat sig effektivt till mästerskap och det är ju anledningen till att det fortsätter. De flesta har inte möjlighet att vinna totala cupen, framförallt inte efter poängförändringarna där du måste köra allt (i princip måste du tävla mer än Diggins och vara lite bättre i sprint och distans), och då blir det viktigare att optimera säsongen för VM och då vill man få in längre sammanhängande träningsperioder. Alla utom Diggins gör så, är det nån som sett till Johaug på sistone?
Ett STÖRRE problem tycker jag är de skador och förkylningar de drar på sig och som gör att de inte åker tävlingar de vill åka.