• 1
  • 2
2024-07-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
De som uttrycker sig shr r precis de mnniskor som kommer bli verfldiga i framtidens ekonomi. De kan ersttas redan idag med en LLM

Det lter som du lrt dig en ny frkortning.

LLM r som Facebook. Ngot fr Svensson. (LLM = LargeLanguageModel).
Kul om man knner sig ensam och vill ha ngon att snacka med. Anvndbart ibland.

Mnga andra former av ML ("AI") kommer skta saker som idag grs manuellt.
Tillverkning av olika slag kan skert fortfarande krva en mnsklig komponent. Sdana saker r fortfarade bundna till tid och plats.
Dremot kommer det finnas vldigt mnga saker som inte lngre krver ngon mnsklig inblandning alls. Man kan vl anta att det snabbt blir fler och fler de nrmaste ren. Ta till exempel en chatbot-tjnst: Vad spelar det fr roll vilket land det bolaget finns i?

Frut gjordes saker p papper. Idag grs det mesta via webben. Samma sak frvntas hnda med ML ("AI"), fast nu med enormt mycket mer avancerade tjnster. Och vad spelar det fr roll var i vrlden den finns?
Tnk dig till exempel att din brsportflj hanteras av en digital mklare. Den r jtteduktig och tjnar mycket pengar t dig, men avgiften r hg. Du tycker nd det r vrt det.
Landet dr den digitala mklaren verkar hjer pltsligt skatten. Vad gr garen? Jo, hon bildar ett nytt bolag i ett land med lgre skatter och nsta morgon har tjnsten flyttat dit. (Var garen sjlva bor har bara betydelse ifall hon tar utdelning frn bolaget). Troligen betalar tjnsten nstan noll i skatt, fr den kan flytta med en dags varsel vart som helst i vrlden, dr skatten r lgst. Lycka till med att ta ut ngon skatt frn sdana tjnster!
Citera
2024-07-12, 16:53
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersNg
Det lter som du lrt dig en ny frkortning.

LLM r som Facebook. Ngot fr Svensson. (LLM = LargeLanguageModel).
Kul om man knner sig ensam och vill ha ngon att snacka med. Anvndbart ibland.

Mnga andra former av ML ("AI") kommer skta saker som idag grs manuellt.
Tillverkning av olika slag kan skert fortfarande krva en mnsklig komponent. Sdana saker r fortfarade bundna till tid och plats.
Dremot kommer det finnas vldigt mnga saker som inte lngre krver ngon mnsklig inblandning alls. Man kan vl anta att det snabbt blir fler och fler de nrmaste ren. Ta till exempel en chatbot-tjnst: Vad spelar det fr roll vilket land det bolaget finns i?

Frut gjordes saker p papper. Idag grs det mesta via webben. Samma sak frvntas hnda med ML ("AI"), fast nu med enormt mycket mer avancerade tjnster. Och vad spelar det fr roll var i vrlden den finns?
Tnk dig till exempel att din brsportflj hanteras av en digital mklare. Den r jtteduktig och tjnar mycket pengar t dig, men avgiften r hg. Du tycker nd det r vrt det.
Landet dr den digitala mklaren verkar hjer pltsligt skatten. Vad gr garen? Jo, hon bildar ett nytt bolag i ett land med lgre skatter och nsta morgon har tjnsten flyttat dit. (Var garen sjlva bor har bara betydelse ifall hon tar utdelning frn bolaget). Troligen betalar tjnsten nstan noll i skatt, fr den kan flytta med en dags varsel vart som helst i vrlden, dr skatten r lgst. Lycka till med att ta ut ngon skatt frn sdana tjnster!
Fr att en AI-mklare ska vara vrt ngot mste den sl index. Fr att ngon ska sl index mste ngon annan frlora mot index. Om alla anvnder likvrdiga AI-mklare kommer ingen att sl index, frutom de som kan titta utanfr AI:ns kunskapsbas och har intelligens/inuition nog att anvnda detta.

Dremot kan AI redan nu erstta massvis med faktiskt produktiva jobb fr medelmttor p kontor. Att skriva kod fr automation utan att vara vl infrstdd i hur den fysiska processen fungerar r dremot inte srskillt lyckat, i synnerhet inte om man tagit in billiga kodapor frn den globala sdern som lika grna kunde ersttas med AI.
Citera
2024-07-26, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Det hr r inte min expertis s jag ber om urskt p frhand om jag spekulerar eller snarare fabulerar. Mot bakgrund av fljande artikel: https://www.aktiespararna.se/nyheter...n-blir-vinnare och det faktum att Nasdaq-100 stiger varje dag s undrar jag om svensk och europeisk ekonomi har ngon mjlighet att vara konkurrenskraftig p sikt.

Personligen tror jag inte att den kade produktiviteten i vrldsekonomin som fljd av AI-implementeringens genomslagskraft, att denna kommer att lyfta den globala befolkningen. Snarare att inkomstfrdelningen kommer att bli allt mer skev och att utslagning av klasser i samhllen kommer att ka. Vilka lnder kommer exempelvis att kunna erbjuda sina invnare ngon variant av medborgarln?

Spna grna.

Sverige gr inget rtt iallafall. Landet liksom dess invnare saknar integritet. Mnniskorna hurrar ver att f vara vaccin-pundare. De tycker det r lika intelligent att upplta 19 orter t amerikanska militren samt att lta alla dessa amerikaner kra och flyga ver hela landet fr att komma t dessa platser. Sverige vgar inte bryta med EU eller med USA. Men man bryter grna med Ryssland och grna med Kina ocks, om USA och EU s befaller.

Jag ser inte att avsaknad av integritet frmjar kat vlstnd. Jag pratar inte om lyx-skit som el-bilar och Thailands-semestrar. Jag pratar om tid fr terhmtning, en sund livsstil och enkla bra saker som att kunna ha rd att g till tandlkaren eller att f bo p ett bra ldreboende vid slutet av livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in