2024-07-10, 12:30
Medlem
I år har jag sett 4-5 st helt runda hål i gräsmattan, de har en diameter på ca 4-5 cm. Tänkte först sork/mullvad, men det brukar ju vara associerat med stora jordhögar. Finns inte antydan till någon jord vid hålens öppning, de ser nästan ut att vara borrade - så perfekt runda är de. Ett av hålen såg jag var övertäckt med lite fallna löv/blad. Det såg nästan ut som något djur försökt dölja hålet. Vad kan det vara jag har? Har haft lite sork tidigare år, men inget jag märkt av i år. Har även haft grävling till och från, men de mer bökar upp gräsmattan i tovor. De gör inte runda hål. Tips på vad för monster som bor i min gräsmatta?
Citera
2024-07-10, 12:36
Medlem
holmiums avatar
sorkhål
Citera
2024-07-10, 12:47
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Ja, vattensork.
Citera
2024-07-10, 14:52
Medlem
Sork alltså, alltid förknippat det med jordhögar. Har de börjat städa upp efter sig?
Citera
2024-07-10, 14:59
Medlem
elmhedens avatar
Låter som sork. Skaffa katt om du är rädd om rabatterna.
Citera
2024-07-10, 15:56
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Låter som sork. Skaffa katt om du är rädd om rabatterna.
Har hål med under till altan utan högar men det är möss
Citera
2024-07-10, 15:59
Medlem
Hamadryads avatar
Jag har typ samma problem, fast mina hål är snarare 2-3 cm stora, men som du skriver ingen jordhög eller liknande hos mig häller.
Igår noterade ett brunt litet huvud sticka fram så antar att det är en liten sork eller skogsmus eller likn.

Tänkte jag skulle investera i en sådan här;
https://www.granngarden.se/sorkstav-...-batteridriven
och testa i alla fall om det funkar.

Någon som kanske har provat en sådan kanske?
Citera
2024-07-10, 16:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Sork alltså, alltid förknippat det med jordhögar. Har de börjat städa upp efter sig?
Du tänker på mullvadar.
Citera
2024-07-10, 22:42
Medlem
ps870s avatar
Låter som sork. Tryck ner vattenslangen i ett av hålen, täck övriga med stora stenar eller stenplattor. Låt slangen spruta vatten i 30 minuter, byt sedan håll och upprepa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in