• 1
  • 2
2024-07-11, 22:42
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag kan inte ärligt påstå det ena eller det andra. Men hoppas att det hjälper om det beror på den mänskliga faktorn efter allt det vi redan gjort.

Det skulle vara trist om allt var förgäves och uppvärmningen går i cykler, och det var ännu varmare för tusen år sedan, när vikingarna odlade spannmål på Grönland.
Citera
2024-07-12, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, så enkelt är det inte att beräkna klimatförändringarna, då det inte bara är Jordens egna precession som påverkar utan även Jordens nutation som är beroende av Månen.
Men ja, dessa förändringar är rätt lätta att förutse och vi vet att vi kommer att få en förändring inkom "kort".
Milanković-cyklerna är kända sen länge. Mycket talar för att vi inte skulle fått istid "snart" i vilket fall som helst, men med våra CO2-utsläpp har i alla fall helt tagit bort det hotet.
https://www.nature.com/articles/nature16494

Citat:
Tänk på att vi har haft små mikroförändringar bara under de senaste 1000 åren. Vi har haft kolkraft i c:a 200 år....Vi kunde alltså odla vin i England UTAN fossila bränslen...
Och vi odlar vin uppe i Sörmland idag... Just Nordeuropa var varmt under Medeltiden, men du lurar dig med det där med vin. Nattvardsvin var viktigt och transporter var dyra så man odlade vindruvor även om det vart dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
JDet skulle vara trist om allt var förgäves och uppvärmningen går i cykler, och det var ännu varmare för tusen år sedan, när vikingarna odlade spannmål på Grönland.
Samma fel här. Man odlade spannmål på Grönland även om det sällan hann mogna utan fick bli djurfoder därför att import var dyrt. Det är varmare idag men ekonomin är en annan. Lite potatis och grönsaker blir det ändå:
https://polarjournal.ch/en/2021/03/0...-in-greenland/
Citera
2024-07-12, 07:38
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
M
Samma fel här. Man odlade spannmål på Grönland även om det sällan hann mogna utan fick bli djurfoder därför att import var dyrt. Det är varmare idag men ekonomin är en annan. Lite potatis och grönsaker blir det ändå:
https://polarjournal.ch/en/2021/03/0...-in-greenland/
Helt ointressanta invändningar
mot en detalj som inte förändrar den poäng i mitt inlägg du lyckades missa.

Jag länkar en graf över medeltemperaturen som sjönk efter vikingatiden.

Jag hoppas att du nu ser min poäng då det inte kan bli mer tydligt än så här. Lycka till.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...awkins.svg.png
Citera
2024-07-12, 07:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Halveringstiden för utsläppen är 30-50 år. Så av allt som släpptes ut för 50 år sedan är hälften borta.

Med den enorma mängd som läpppts ut sedan 1990 tar det kanske lite längre tid. Men om kanske 200 år skulle klimatet ha stabiliseras och temperaturerna vara ungefär som idag. ("Ungefär som idag" därför att uppvärmningen som förorsakas av det som vi släppt ut de senaste årtiondena har ännu inte skett. Även om vi inte släpper ut en endaste atom till kommer temperaturen fortsätta stiga ett bra tag tack vare det som redan finns i atmosfären).

Se'n skall man ha i åtanke att klimatet förändras cykliskt. Vi var just på väg in i en fas av sjunkande temperaturer när den fossila eran började. Om vi inte använder fossila bränslen kommer jorden gå in i en kallare period, med en genomsnittlig temperatursänkning av kanske 3 grader.
Det är inte för sent att sluta använda fossila bränseln, men alla kan se att det inte kommer ske tillräckligt snabbt.
Hälften av alla växthusgaser som människan släppt ut sedan industrialiseringens början har släppts ut sedan 1990. Och lika mycket till, eller mer, planerar kina och andra stora förorenare att släppa ut de kommande 40 åren. Och om det sker, ja då är det enligt modellerna helt kört.

Låter vettigt får jag väl säga då mina lärare pratade om att vi var på väg in i en ny istid under 80-talet. Nu hör man bara om att allt ska bli varmare istället.
Frågan är vilket som hade varit bäst, att hela norden och norra europa låg under ett par kilometer is eller att vi kan odla vindruvor i norrland?

Att vi här i sverige tjatar om alla dessa fossila utsläpp är dessutom löjligt när vi ser hur många andra länder skiter i det och bygger tio kolkraftverk till.

Det bästa är om vi här på jorden blir färre då det är antalet människor som ställer till alla problem. Vi behöver helt enkelt radera en tredjedel av befolkningen på jorden, detta bör ske i alla åldersspann så inte alla gamla försvinner exempelvis.
Citera
2024-07-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag länkar en graf över medeltemperaturen som sjönk efter vikingatiden.

Jag hoppas att du nu ser min poäng då det inte kan bli mer tydligt än så här. Lycka till.
Det tydliga i den grafen är hur långsam och liten denna nedkylning var jämfört med den uppvärmning vi ser nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in