Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Jag vet ju att med alla besattheter följer en viss kognitiv dissonans , och att man tyckker vissa faktorer lyser igenom osv.
Ni som är besatta av lyxiga klockor, letar i halvår efter speciiella ur osv.
Känns det inte tråkigt att ingen annan i er omvärld noterar er klocka och hur speciell den är?
Jag har mött klock-geeks som på allvar trott att folk ser deras klockor, rentav oroat sig om de "kan bära upp" sin klocka, och som inbillar sig att klockan förärärat bäraren en ny exklusiv utstrålning osv.
Vissa vet läget. Men i vissa fall blir de förvånade om de får veta att den enda som ser skillnad på deras speciella klocka , och en klocka för 1200 kr på "ur och penn" - det är en mycket liten minoritet klockintresserade män. Ingen ananan noterar ens deras klocka eller bryr sig om den .
Det är väl som vilken annan hobby som helst för oss med flera fina ur.
Likagärna,som att samla Frimärken Lego Rörstandskoppar Diamantörhängen eller Handväskor från Hermes varförinte klockor?
De tar betydligt mindre plats än en 25bils-samling...
Sedan är det väl som med människor i gemen.
Vissa bara måste visa upp sig och få bekräftelse av omgivningen för att känna sig lyckade.
Andra är det "Jakten på Heliga Graal" som är drivkraften. Att få samlingen komplett.
Att det sedan mest är likasinnade hobbyister/intresserade som lägger märke till vad jag har på armen är väl inte konstigt?
Så är det ju i varenda hobby/intressesfär. Jag blir knappast upphetsad över när en frimärkssamling plockas fram och feltandade märken med omvänd vattenstämpel skall avundsjukt beskådas,eller förstår det otroligt fina med en kaffekopp i blå lasyr som borde vara grön.
Inte heller lyfter jag direkt på ögonbrynen över ett alldagligt radhus i någon förort som kostade femton miljoner.
Men Andra gör det säkert