Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-19, 00:48
  #13
Medlem
Det är kanske 5-10 minuter som man ska glädjas av saker och ting. Sen får man glömma bort det annars är det ofriskt för hjärnan
Citera
2024-07-19, 22:04
  #14
Medlem
Fram till en arab snor den
Citera
2024-07-21, 09:01
  #15
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vänder mig i första hand till er som köper armbandsur av fler skäl än att visa tiden.

Jag har förstått det som att det skänker extra livsglädje att köpa ett fint armbandsur.

Hur länge skulle ni säga att ni får en påtaglig förhöjd känsla av lycka som härrör enbart till köpet av den nya klockan?

Hur ser processen ut när lyckokänslan börjar klinga av och vilka tidshorisonter pratar vi om?

Kan man se en bestående förhöjd lyckokänsla eller klingar den tids nog alltid av för att helt återgå till nivån innan köpet?

Berätta gärna om det är något viss fabrikat eller en viss modell som förlängt respektive förkortat lyckokänslan i förhållande till förväntningar och tidigare inköpta klockor.

Det var lite vad jag funderade över denna afton. Men begränsa er inte av mina frågeställningar, allt som är relaterat till ämnet är fritt för diskussion för min del.

Ha en fin kväll!

Vill ge lite mer nyans och djup.
Tycker inte att man ska köpa för lyckokänslan, utan för som markör och den kan vara högljud eller sofistikerad med ytterligare ändamål än passa in med samhällets spelregler och normer.
Att låta gå i arv istället för att se det som investeringsobjekt då det visar på dåligt omdöme om vilka faktiska värdeförmål som har egenvärde och mervärde över tid.
Lägger vikten vid affektionsvärde och att gå i arv samt se till att regelbundet serva och ha det dokumenterat.
Så skulle en plötslig situation dyka upp där man inte har något val och måste frigöra kapital och sälja, så får man någonstans tillbaks samma summa man gav.

MVH
Citera
2024-07-26, 01:32
  #16
Medlem
aztons avatar
Jag är ingen riktig klocknörd vill jag börja med.

Jag har en automatisk klocka. Inte någon speciellt dyr klocka, men jag tycker den är snygg. Min fascination är att he den där lilla apparaten på handleden. Jag tycker det är spännande att tänka sig hur rotorn vrider de där små kugghjulen som laddar fjädern och hur exakt den visar tiden. Själva ingenjörskonsten och all tanke bakom mekanismen och alla år av utveckling gör den till någonting mer än någonting som visar tiden. För mig förhöjs känslan av åren av aktiv användning. Men det är bara jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in