Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-14, 10:00
Medlem
De spelar ingen roll om de knns ok eller inte. Sg bara adj och lycka till och kolla aldrig tillbaka, finns inget gott som kommer av att fortstta relationen till ett ex, been there done that
Citera
2024-07-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexySmultron
Jag och mitt ex gjorde slut i mitten av juni, allts en mnad sen.
Vi ger en lgenhet tillsammans 50/50
I tisdagskvll sa han att han tnkte flytta ut till helgen.
P torsdag dag nr jag kommer hem s r han och hans frldrar hemma hos oss och packar saker. Jag hade inte informerats om deras nrvaro eller att han skulle flytta ut p torsdagen. Jag trodde att han menade i helgen s kan vara ett missfrstnd dr.
Dock gav jag feedback p att det hade varit bra fr mig att ftt veta om att de skulle syssla med detta d jag inte alls var emotionellt beredd p att att mta hans frldrar iom omstndigheterna.

De sger till mig att skriva en tid nr de ska komma och fortstta dagen efter.
Vi bestmde en tid.
Dagen efter (igr) en halvtimme efter uttalad tid frgar jag om de skulle komma d jag hade en tid att passa.
D bestmmer de sig fr att komma nr jag inte r dr fr "det r vl sknt fr dig om vi inte r dr nr du r dr".
D jag svarar "det r lika mycket din lgenhet som min och ingen hindrar dig frn nr du kan komma och g".

S de vntar in att jag ker ivg.

Nu ser ju jag att han tagit lite saker som var mina och saker som vi gt gemensamt.
Han har inte frgat vad han ftt ta av det gemensamma och han har inte frgat om han kunnat ta ngra av mina saker.
Det r inte juveler eller ntt snt men lite spritflaskor, kksgrejer osv.
Han har ven lmnat lite av sina saker kvar (vilket r okej, dock vet jag inte vad jag ska gra med det nu).

Jag tycker dock hela grejen knns olustig.
Att han knappt frvarnade om flytten, till att han inte informerade nr hans frldrar va dr, att de packat saker medvetet nr jag inte r dr, att de inte sagt vad de tagit mer n "vi har bara tagit saker han sjlv ger" (vilket inte stmmer), ja att de tagit saker som jag sjlv ger osv.

Va detta verkligen okej gjort av dem? Jag tnker framfrallt socialt sett.
Sklart han fr flytta och packa sina saker det r inte det, utan hur det sktts kommunikativt och handlingsmssigt

Du r uppenbart en Feminazi d du bara tycker synd om dig sjlv i allt du skriver.
Vnsterextrema Feminazis r egoister precis som du uppvisar hr, bara du hela tiden och allt skall kretsa kring dig annars mste det vara fel p alla andra.

Det r uppenbart varfr ni separerar och mannen frsker bara dra s snabbt det gr fr att f ett slut p elndet: Du

Lt han dra och f ett drgligt liv utan dina psykotiska tankar
Citera
2024-07-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Juridiskt sett har han gjort fel. Har ni haft en samborelation ska ni gra en form av bodelning som avser de saker ni inhandlat fr gemensamt bruk till hemmet. Han har rtt att ta sina egna saker som han till exempel gt innan ni blev sambos
Juridiskt sett fr man flytta nr man knner fr det, finns ingen lag som hller en kvar.

Tar man sedan saker som hamnar fel, gr det o polisanmla men denna anmlan r inget som behandlas.

Har separerat, vi packa mina grejer, under tiden vi packa flyttbilen plocka ex vrdefulla saker frn bohaget, som ett set dyra globalknivar jag samlat p, frsvann, samt en hyfsat del av mina saker.
Blev bodelnings man och inte polisen som kunde gra ngot, men via bodelning gick det inte o faststlla vad som var stulet av ex. Lagen r verkligen trng i detta lge, sambo och bgges hem, frskring tcker inte vad sambo tar fr saker, det samma med bodelning, rttssystemet utgr frn att det ven kan handla om bedrgeri.

Med andra ord, inget hnde med dessa stulna saker, jag fick ingen upprttelse just fr att det handla om en bodelning. Likande fr min mamma, ven fr henne frsvann dyra saker, hon frskte kriga hela vgen i rtten, resultat ingen upprttelse. Likande fr min kompis.
Citera
2024-07-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Juridiskt sett fr man flytta nr man knner fr det, finns ingen lag som hller en kvar.

Tar man sedan saker som hamnar fel, gr det o polisanmla men denna anmlan r inget som behandlas.

Har separerat, vi packa mina grejer, under tiden vi packa flyttbilen plocka ex vrdefulla saker frn bohaget, som ett set dyra globalknivar jag samlat p, frsvann, samt en hyfsat del av mina saker.
Blev bodelnings man och inte polisen som kunde gra ngot, men via bodelning gick det inte o faststlla vad som var stulet av ex. Lagen r verkligen trng i detta lge, sambo och bgges hem, frskring tcker inte vad sambo tar fr saker, det samma med bodelning, rttssystemet utgr frn att det ven kan handla om bedrgeri.

Med andra ord, inget hnde med dessa stulna saker, jag fick ingen upprttelse just fr att det handla om en bodelning. Likande fr min mamma, ven fr henne frsvann dyra saker, hon frskte kriga hela vgen i rtten, resultat ingen upprttelse. Likande fr min kompis.
Vart i mitt inlgg skrev jag ngot om frbud att flytta ut? Har du svrt att ta till dig information?
Citera
2024-07-14, 10:49
Medlem
Citat:
Vart i mitt inlgg skrev jag ngot om frbud att flytta ut? Har du svrt att ta till dig information?
Bara bertta att man har mycket dligt skydd vid skilsmssa/separation ang stulna saker.

Om man tar den korta version till varfr man inte behandlar stulna saker inom bodelning.

Det kan handla om allt, saker behver inte vara stulna, en person kan gra en anmlan att saker blivit stulna fast dessa inte har blivit det, samt det r svrt o redogra exakt vem som ger vad, ex kan det handla om en gva frn ena till den andra, exempel en fdelsedagsgva som inte ska delas, men man har inget bevis eller papper p det handlar om en personlig gva, allt handlar d om ord mot ord, varav rtten inte tar tag i detta, samt man kan inte dma utifrn ord mot ord.

Vill inte TS sambo gra rtt fr sig, kommer inte han heller straffas fr dessa saker TS anser var hennes.
Enda man kan gra r att bevaka sina saker just vid en separation, det man frlorar fr blir frlorad om den andra parten inte vill samarbeta.
Citera
2024-07-14, 10:51
Medlem
Citat:
Bara bertta att man har mycket dligt skydd vid skilsmssa/separation ang stulna saker.

Om man tar den korta version till varfr man inte behandlar stulna saker inom bodelning.

Det kan handla om allt, saker behver inte vara stulna, en person kan gra en anmlan att saker blivit stulna fast dessa inte har blivit det, samt det r svrt o redogra exakt vem som ger vad, ex kan det handla om en gva frn ena till den andra, exempel en fdelsedagsgva som inte ska delas, men man har inget bevis eller papper p det handlar om en personlig gva, allt handlar d om ord mot ord, varav rtten inte tar tag i detta, samt man kan inte dma utifrn ord mot ord.

Vill inte TS sambo gra rtt fr sig, kommer inte han heller straffas fr dessa saker TS anser var hennes.
Enda man kan gra r att bevaka sina saker just vid en separation, det man frlorar fr blir frlorad om den andra parten inte vill samarbeta.
Okej sorry trodde att det var mitt inlgg du hade tolkat konstigt 🙏
Citera
2024-07-14, 10:53
Medlem
Citat:
Okej sorry trodde att det var mitt inlgg du hade tolkat konstigt 🙏
Du tog upp juridik, uppenbart klarar du inte av juridik, till hur den fungerar vid skilsmssa/separation/bodelning.
Citera
2024-07-14, 10:59
Medlem
Citat:
Du tog upp juridik, uppenbart klarar du inte av juridik, till hur den fungerar vid skilsmssa/separation/bodelning.
r du dum i huvudet p riktigt? Finns inget i mitt inlgg som r felaktigt. Jag ppekade att allt som kpts in fr gemensamt bruk ska delas upp nr sambofrhllandet avslutas allts kan han inte ta saker som tillhr det gemensamma bohaget som kpts in gemensamt. Det som inte tillhr gemensamma bohaget fr han ta med sig.
Citera
2024-07-14, 11:15
Medlem
Citat:
r du dum i huvudet p riktigt? Finns inget i mitt inlgg som r felaktigt. Jag ppekade att allt som kpts in fr gemensamt bruk ska delas upp nr sambofrhllandet avslutas allts kan han inte ta saker som tillhr det gemensamma bohaget som kpts in gemensamt. Det som inte tillhr gemensamma bohaget fr han ta med sig.
Det r just detta som r svrt i bodelning nr ena flyttar tidigare, polis kan inget gra, alla fr flytta sin saker nr man vill, sedan vems sakerna r kan inte polis avgra, samt dom har ingen rtt och avgr heller.

TS sambo vet exakt vad han gr, samt hur lagen fungerar vid dessa tillfllen.

Bodelningsman kan inte heller bevisa att saker blivit stulna trots att man har kvitton eller gvobrev, man kan inte bevisa vem som tog sakerna p enbart ord. Genom att det inte finns uppenbara tecken p inbrott eller likande, kanske drren varit olst, kanske ngon vn stulit osv.

Min syster fick sin avlidnes mans Rolex stulen vid just separation, denna klocka hade hgt vrde bde knslomssigt som en hg prislapp. Enda som knde till koder till kassaskp var hennes ex och hon.
Fanns inte en chans i hela vrlden hon fick tillbaka den, samt andra grejer som frsvann, hon bodde nd kvar i huset hon o ex byggt, sambo var bara inflyttad i ngra r fre separation.
Polis/rtten bertta det r hennes skyldighet o bevaka grejerna, faststlla det var ex som snott det, det gick inte.
Citera
2024-07-14, 14:58
Medlem
CC75s avatar
Citat:
P torsdag dag nr jag kommer hem s r han och hans frldrar hemma hos oss och packar saker. Jag hade inte informerats om deras nrvaro eller att han skulle flytta ut p torsdagen. Jag trodde att han menade i helgen s kan vara ett missfrstnd dr.
Dock gav jag feedback p att det hade varit bra fr mig att ftt veta om att de skulle syssla med detta d jag inte alls var emotionellt beredd p att att mta hans frldrar iom omstndigheterna.

Vi bestmde en tid.
Dagen efter (igr) en halvtimme efter uttalad tid frgar jag om de skulle komma d jag hade en tid att passa.
D bestmmer de sig fr att komma nr jag inte r dr fr "det r vl sknt fr dig om vi inte r dr nr du r dr".
D jag svarar "det r lika mycket din lgenhet som min och ingen hindrar dig frn nr du kan komma och g".

Nu ser ju jag att han tagit lite saker som var mina och saker som vi gt gemensamt.
Han har inte frgat vad han ftt ta av det gemensamma och han har inte frgat om han kunnat ta ngra av mina saker.
Han har ven lmnat lite av sina saker kvar (vilket r okej, dock vet jag inte vad jag ska gra med det nu).

Att han knappt frvarnade om flytten, till att han inte informerade nr hans frldrar va dr, att de packat saker medvetet nr jag inte r dr, att de inte sagt vad de tagit mer n "vi har bara tagit saker han sjlv ger" (vilket inte stmmer), ja att de tagit saker som jag sjlv ger osv.

Sklart han fr flytta och packa sina saker det r inte det, utan hur det sktts kommunikativt och handlingsmssigt

Har skummat igenom trden och lst dina kommentarer. Enligt mig har du inte gjort ngot strre fel men hans agerande anser jag r dligt. Tyvrr inte ovanligt hos personer som knner sig frorttade. Att hans frldrar hjlper till och inte reagerar och "fostrar" sin son tyder p att hela den familjen r ngot du ska vara glad att slippa.

Mitt rd r att strunta i de saker som han tagit svida de inte har ett stort emotionellt vrde fr dig men r det bara "pengar", strunta i det. Du kommer bara frlora p att driva igenom detta. Det kommer att frlnga och frsvra processen att slppa och g vidare. Bttre veta att han var skitstveln och att du sjlv var den som gjorde rtt.

// CC
Citera
2024-07-14, 17:02
Medlem
Citat:

Vi bestmde en tid.

Det r jvligt osnyggt hanterat av dem!

Speciellt hans frldrar. De borde inte lgga sig i ht.

Men som jag skrivit tidigare. Det r bra att det r ver nu. Bara hur han sktt detta sger ju n mer att det inte var en man att ha.

Tror inte du fr gjort s mycket alls t det. Kommer bara gra ont att brka mer.

Kram p dig
Citera
2024-07-14, 17:38
Medlem
Finast jag hrt talas om var nr frun lmnat huset fr en ny. Mannen trffade snart ocks en ny (frsta fruns syster sammanfrde dem).

Jag har redan en brdrost s den kan du ta!
Paret i skilsmssa och kvinnan som var p vg att flytta in delade grejorna praktiskt och vnskapligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in