Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag skulle vilja säga enbart eller i alla fall 98% klass och så har det varit hela tiden. Det är så tydligt så jag skulle kunna ta med mig ett uppdraggranskning team i morgon, det räcker med 3h filmat material så kan vi klippa ihop en timme program på studs som visar detta.
En svensk WT vs Akademiker från Iran = Iraniern vinner
Svensk WT vs Ortenblatte = Lika
Svensk Akademiker vs Akademiker från Iran = Lika.
Anledningen till att ingen tar i det här eller ens förstått att det är så är som vanligt akademikernas fel och att det är dom som sitter på alla positioner med inflytande och skulle kunna lyfta frågan.
. Det här är fullständigt bedrövligt dels för den enskilda invandraren som med all rätt går och tror att misstänksamheten han möter har att göra med hans hudfärg och all ilska och bitterhet det här föder som sedan mycket väl kan kanaliseras ut i kriminalitet, hat mot svenskar etc men sen också för att halva samhället står och trampar vatten och är sysselsatta med en rasism som inte finns på det sätt dom inbillar sig.
Säg i stället som det är, om du är akademiker och klädd och har alla yttre attribut som en akademiker är det fritt fram. Överallt. Bemötandet från polis. Butiksägare. Butikskontrollanter. Grannar. Ordningsvakter. Krogvakter. Störningsjouren. Lägenhetsuthyrare. Säljare på Blocket. Hotellpersonal. Campingägare. Bensinmacksföreståndare. Biluthyrare. Och fan och hans moster.
En välutbildad akademiker med alla tillhörande attribut som profilerar honom som just det kommer 100% i alla lägen slå ut en svensk wt (med sina attribut och sin profilering) oavsett vilket land akademikern kommer från.
Jag har utsatts för grov strukturell diskriminering i hela mitt liv och således kan jag skifta miljöer och faktiskt kunna in skillnaderna på helt andra vis än vad de flesta kan då man knappast kan klä av sig sin hudfärg eller kliva ur sin privilegierade medelklasspersonlighet.
Vita män har utan tvekan en rad privileger i form av all hjälp från samhället på vis jag inte får som kvinna. Skillnaderna är enorma och påverkar mitt liv mycket negativt och har alltid gjort.
Det spelar ingen roll. De enda vita män jag står över är narkomaner och kriminella och ändå får de långt mer insatser, stöd, rättigheter. Att jag sannolikt ändå bemöts bättre än någon som uppträder illa, förstör för andra och struntar i allmänna ordningsregler vore väldigt illa om jag inte gjorde det. Jag är inte en perfekt människa men jag försöker mitt bästa och vill ha ordning i mitt samhälle. Om jag utöver att få så mycket mindre än dem, skulle bemötas sämre så hade Sverige varit extremt ojämlikt mellan könen. Men de pengar man satsar på dem, för att roa dem, vårda och rehabiliterra går inte att skoja bort när vi ser på att ingenting funnits för mig.
Kvinnor i missbruk är där då istället de som bär störst stigma. Jag är inte missbrukare och behöver inte leva i exakt samma utsatthet med lika lite insatser jämte de männen men jämfört mot män i min position så är vita män, mycket högre placerade.
Eftersom jag är sjukskriven är jag lika ansett värdelös som om jag varit en kvinnlig narkoman. Jag har inte rättigheter. Inte när det kommer till rättsväsendet. Du får mer eller mindre göra vad du vill mot mig så länge som du inte gör det för ofta och lämnar tydliga bevis. Men även bevis är skitsamma då samhället inte vill lägga resurser för våld mot kvinnor som inte arbetar eller helst tillhör medelklassen.
Du får alltså våldta, slå, terrorisera, hota osv kvinnor ur minoritetgrupper, med missbruk eller psykisk ohälsa ganska fritt. Det är fakta. Döda oss är mindre positivt då det kan bli nyheter och dåliga nyheter är inte bra reklam. Istället för att skylla på rättsväsendet och strukturell diskriminering kommer man prata om männen. Inte avsaknaden av skydd och utredningar.
När jag var tonåring fick jag mina första doser av auktoritära svins beteenden och det är åldersrelaterat. Man kunde inte skylla på mina kläder från början och alla grupper unga är utsatta så länge de inte kommer ur medelklassen. I det finns en hierarki i vilka som är mest utsatta och vilka som är minst. Givetvis är ljugande, mörkhyade medelklassbarn högre placerade än vita i låg arbetarklass eller underklass. Arbetarklassens barn med föräldrar som kanske går på socialbidrag och har kortvariga arbeten kommer ändå att bemötas bättre än minoritetgruppers eller storfamiljer. Även svenska storfamiljer anses särskilt fula. Värst är såklart mörkhyade eftersom de brutit mot alla normer.
När det gäller romer så finns det ingen grupp i landet som gör uttalanden som är till deras försvar gällande rättigheter. Jag har aldrig mött invandrare flyktingar, akademiker, socialbidragstagare osv som någonsin uttryckt åsikter om att något är strukturellt fel. En enda person i mitt över 40 åriga liv har jag hört säga något till gruppernas försvar som strukturellt baserat (om vi hoppar över de där korkade antirasistiska idioterna som vill se folk tigga utanför mataffärer och försvarar de strukturerna). En människa jag själv rykt samman med pga hennes problembeteenden och oacceptabla sätt som väckt lika oacceptabla beteenden hos mig. Det gör det väldigt intressant att någon i botten av samhället med missbruk och hjärnskador är den enda som jag hört nämn att något är galet med människors känslor av att inte ens vara välkomna i våra kvarter. Själv fick jag sitta på möten ordnade av socialtjänsten och göra att man hellre har somalier till grannar än svenskar med psykisk ohälsa. Jag är alltså mindre önskvärd än en somalier och den illa klädda tölpen sa det ur just vita privileger. Att jag förlorat dem utan att han bar smart nog att inse att det var mig han pratade om. Varför? Mitt normativa utseende. Jag ser inte ut som någon som lidit av psykisk ohälsa och å gest med depressioner ens när jag gjorde det och då fick lägenhet via socialtjänsten. Jag såg ut som den vita människa du hellre bor granne med. Amdra har såklart också uttryckt sig positivt över att jag finns i kvarter där invandrare bor så jag vet att det han sa, handlade om mitt normativa utseende.
Och det är också vita privileger även om grupperna också kan vara vita. Att människor med hjärnskador av alkoholmissbruk, eller hetlevrade som mig (jag tappar egentligen endast humöret när folk går sjukt över gränser och är aggressiva, enormt respektlösa så hetlevrad är inte rätt benämning på min dagliga person), narkomaner osv. Ingen vill bo bland ro.erna och de känner av det var de kommer oavsett vad de själva gör. Det gal a är att jag endast hört en person beskriva utanförskapet sett ur det perspektivet och inte från vad de gör utan bredvid andra grupper.
För det är det som är poängen. Om jag inte får vad vita män får, är jag under ställd dem. Om killar som knarkar är värda mer och i det är många invandrare, är de över mig. Men det är då samhällets och i det socialtjänst, rättsväsendet.
Jag tror att jag har vita privileger och är placerad bättre när jag går till andra instanser. Läkaren till exempel. Jag får inte vad vita män får men jag får mer än svarta kvinnor.
Som blond behandlas jag väl överallt. En sur kärring kan jag råka ut För på en avdelning men då är 3 eller 4 andra kvinnor särskilt vänliga. Nu är jag ju inte blond längre och märker ingen skillnad. Men det kan bero på att 80% av mina fördelar kommer från unga invandrare när det gäller vita privileger av att behadlas väl.
Då jag kan klä mig lite hir som helst så har det i te med klass att göra. Jag
kan ibland klä mig bättre men generellt är jag enkelt klädd. Fattigt klädd om än hel och ren.
Hårfärg har jag inte hunnit känna av några skillnader men den har gjort mig mer utsatt för.kvinnprs hat och rasism under mitt liv som blond. Den rasismen kommer från människor utan status främst eller bittra medelålders människor när man är ung, så den påverkar inte mer än smutskastningskampanjer grundat i rasism från människor som inte ser ut som.jag. Väldigt påtagligt, synligt och felaktigt.
Ändå. Om man inte kan flyta in i alla olika slags miljöer, då vet man inte vad man pratar om eftersom privileger inte
känns. Däremot gör stigmat det.