Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-07-15, 15:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
+50g protein är en passlig portion.
Citera
2024-07-15, 17:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Hur gammal var du då? Ett riktigt mål om dagen sedan skogeholm och mjölk? Fattigstugan.

Det var så man åt. I alla åldrar lite beroende på. Man åt lite olika mycket potatis var nog den största skillnaden. Och att vuxna drack kaffe. Var väl tills jag flyttade hemifrån. Man var inte smällfet. Det var kött och potatis och bröd som höll en vid liv. De vuxna fikade med skorpa. Kanske finns det roligare mat nu, men portionsstorleken ska ju ändå inte överstiga som vi åt. På helgerna åt man annorlunda. Det är väl lite det som saknas i hur man äter idag. Man lyxar hela tiden så att man blir van vid lyx, sedan tröttnar man på maten och själva lyxen blir att man överäter och slänger in massa fika. Det fanns en tanke om att det skulle vara skillnad på vardag och helg.
Citera
2024-07-15, 18:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Räkna kalorier och använd våg.

Med normala tillbehör brukar jag köra på 100g pasta t.ex. Det är ca 350 kcal. Återstår ca 350-500 kcal till korv, köttbullar eller vad man nu tar. 100g pasta är rätt mycket, 80 räcker nog för de flesta.

Bara som ett exempel alltså.

Hur många kcal du bör ha i en måltid beror på hur många du äter per dag och hur mycket du förbränner. Svårt att säga vad som är lagom.
Citera
2024-07-15, 23:29
Medlem
Tack för alla tips. Har en våg, ska börja använda den. Men svårt att hitta exakta kalorier för varje grej. Får göra en lista.

Men undrar, ska jag äta 2300 kcal per dag om jag är man. (som en skrev). Hur många kalorier gör man av med på en "normal dag"?

Om jag skulle gå och simma, promenera och cykla.. Hur ser vågskålen ut då? Fattar inte detta riktigt
Citera
2024-07-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Försökt att hitta riktiga riktlinjer för storlek på portioner..

Tex storlek på Ris, Korv, Antal köttbullar, Makaroner, Gröt, Smörgåsar, Smör, Ost.. osv..

Antingen hittar man i gram, eller ml. Hur är era erfarenheter?
Portionsstorleken beror på hur stor du är, hur ofta du äter, hur mycket du rör på dig och om du har någon medicinsk åkomma som påverkar dig. Det finns därmed inga riktlinjer som fungerar för alla. Det man kan göra är att försöka äta hälsosamt för då brukar man få i sig tillräckligt med mat utan att överäta (maten blir inte så god att man tar mer än man behöver).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in