Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Men tycker du inte att jag borde ha märkt av vissa skadliga effekter efter 12 (tolv!) års oavbruten drifttid? Jag måste ha en exceptionellt bra laptop, he he. Särskilt ny är den ju knappast heller.
Batteri på en laptop håller väl 5-7 år med egen erfarenhet
Citera
2024-09-02, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afkzzel
det tar mycket på batterier om de bara ligger och laddas helatiden

Att man har laddsladden inkopplad är inte detsamma som att det laddas hela tiden…..
Citera
2024-09-02, 09:15
Medlem
jack-asss avatar
I 7 års tid har jag alltid haft min LapTop påslagen batteriet anslutet, vad jag gör ibland är att jag startar om den vid något tillfälle.
Batteriet är blir ju alltid fulladdat då även strömsladden alltid är ansluten, jag har inte sett att batteriet på något vis tagit skada av detta då det enbart laddas automatiskt om det finns behov.
Windows 10
Citera
2024-09-02, 09:56
Medlem
Muppetys avatar
Mina laptops har klarat att stå på dygnet runt i många år, o de håller tills det är dags att köpa ny då den blivit omodern. För några månader sen kopplade jag även ur en av fläktarna i min nuvarande (den väsnades för mycket), o den har aldrig blivit överhettad ändå. Har visserligen en sån här platta med fläkt i under den, o jag minar inte direkt krypto med den eller andra jättekrävande grejer, mer än omkodar film ibland.
Citera
2024-09-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spatserstaven
Batteri på en laptop håller väl 5-7 år med egen erfarenhet

Min laptop är som sagt 12 år gammal och om jag kopplar ur sladden så har batteriet fortfarande en drifttid på 2 timmar och 40 minuter.
Citera
2024-09-02, 14:16
Medlem
FB-Wannabes avatar
Fast om TS ändå har monterat bort batteriet spelar det väl ingen roll om det är slut eller inte?
Citera
2024-09-02, 16:09
Medlem
Tycker det var bra som det var för 15år sen när batteriet var löstagbart.
Alternativt inget batteri alls. Så jag kan lägga laptoppen i incheckat bagage.
Citera
2024-09-02, 16:37
Avstängd
Visst funkar det att ha dem på ett dygn eller två i sträck, i alla fall om man har skärmsläckare eller fäller ihop datorn över natten (många laptops är instälda på att då gå in i viloläge och när man fäller upp och loggar in nästa gång så ligger de program som var öppna i regel kvar där man lämnade dem). I längden är det dock att rekommendera att ibland stänga ner helt, om man vet att man inte kommer att använda datorn på många timmar.

(obs, jag talar i första hand om när datorn är kopplad direkt till det fasta elnätet!)
Senast redigerad av HepCat-X 2024-09-02 kl. 16:39.
Citera
2024-09-02, 21:43
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nackdelen med att låta dem stå påslagna dygnet runt, förutom energiförbrukningen, ja de vaknar ibland och gör olika saker, det är att de suger in damm på moderkortet, i processorns kylfläns och grafikkortets dito.

Kondensatorerna som är många på moderkortet och på grafikkortet lider helvetets kval av värme. Svullnar och spricker, eller så slutar de helt enkelt att fungera efter en tid, utan att poppa, ryka eller stinka.
Det där om att suga damm förutsätter ju att det finns en fläkt. Min laptop saknar sådana finesser. Den har dessutom ett smidigt och, som det förefaller, effektivt sovläge som används när locket stängs.
Så datorn får vara påsatt hela tiden.
Citera
2024-09-06, 22:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afkzzel
det tar mycket på batterier om de bara ligger och laddas helatiden
Men icke med en svag underhållsladdning, som är som att förlänga livet tio gånger.
Citera
2024-09-06, 23:12
Medlem
Knivur-273s avatar
När det gäller Litiumbatterier, så går jag ej gärna under 30 % eller över 80 %, för jag vill förlänga livet på dem maximalt, helt enligt "batteryuniversity.com"

Jag har nyligen upptäckt ett på ena sidan spräckt kaplslat blybatteri som ej tog laddning (avbrott). Jag tänkte inte på att det var tjugo år gammalt först, haha. Dock inget stort läckage av svavelsyra, utan några små droppar, som jag kunde torka av. Förr i högsta välmåga och laddningstillstånd, genom svag återkommande underhållsladdning.

Det tog en tid att fatta att batteriet var förstört, koppla av terminalerna och mäta med ett instrument.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-06 kl. 23:30.
Citera
2024-09-09, 04:42
Medlem
shit asså. kanske okej om tempen är inte för hög pga solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in