Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är ingen här som tänker skriva avhandlingar med komplett biologisk och antropologisk akribi för din skull. Jag skissade upp hur den klassiska (och under lång tid normerande) användningen av artbegreppet fungerar i praktiken - åtminstone sedan den moderna genetiken slog igenom för drygt hundra år sedan och dämed gav en rimligt verifierbar drivande mekanism åt Darwiins idé om det naturliga urvalet. Naturligtvis underförstod jag att tanken "artgränser bestäms av möjligheten att få fertil avkomma tillsammans" inte är direkt applicerbar på arter som inte har könslig fortplatning, men det vet ju de flesta som är intresserade av hela frågan.
Den "klassiska" och "normerande" användningen av "artbegreppet" i "praktiken" är ju bara ordsallad. Och framförallt fel. Vi kan diskutera artbegrepp från antiken fram tills idag, vi kan diskutera det i naturfilosofisk/vetenskaplig mening eller i folkmun. Vi kan diskuterade kulturellt eller inom djuravel. Ingenstans är din ordsallad vare sig "klassisk" eller "ursprunglig". Det närmaste man kan komma är Mayrs artbegrepp, dvs försteget till det s.k "biologiska artbegreppet". Men även i det biologiska artbegreppet är reproduktiv isolation det centrala, inte mekanismen (utöver icke-fertil avkomma kan geografiska barriärer vara "mekanismen"). Precis som jag sade, "få fertil avkomma" är s.a.s. implicit i alla moderna artbegrepp, men inte det centrala och har nog aldrig varit.
Även under antiken fanns fler än ett artbegrepp, men mest känt är ju Platons där djur får avkomma enligt en slags mall (ibland "skugga", ibland "essens") utifrån ett ideal. Linnés artbegrepp var normativt, där allting var individer och individer producerar likadana individer. Inte för att saken var konsekvent på hans tid heller, det morfologiska (ibland fenotypiska) artbegreppet är samtida. Två av dessa förvetenskapliga "artbegrepp" är alltså nästan inte värda namnet "artbegrepp". Det "biologiska artbegreppet" som alltså centrerar kring reproduktiv isolation (eller nisch) är som sagt från Mayr och Dobzhansky och är ett slags "ipso facto"-begrepp utan större tillämpning. Speciellt Mayr
påpekade att faktiskt icke-reproduktion mellan naturliga populationer var mer väsentligt än idéer om "fertil avkomma" eftersom han givetvis förstod att man inte gärna bör basera ett artbegrepp på huruvida man artificiellt, påtvingat eller naturligt undantagsvis kunde få två individer från olika arter att producera avkomma, steril eller inte.
Som jag sade, det finns inte ett enhetligt artbegrepp och inget artbegrepp (som är användbart idag) är mer "klassiskt", "originellt" eller "klassiskt användbart" än något annat. Man tillämpar det artbegrepp som är mest förnuftigt för den fråga man ställer sig i en kontext där saker som gener, ekologi, geografi eller sexuella preferenser är av olika vikt. Är t.ex. ämnet paleontologi är tidsmässiga artbegrepp ("chronospecies", etc) mer väsentliga och man talar om "morfarter" och "paleoarter", osv. Och det är helt i sin ordning. Här har frågor om "fertil avkomma" naturligtvis aldrig någonsin spelat någon roll, vare sig nu eller då. "Få fertil avkomma" som centraltema verkar något som återfinns främst inom husddjursavel snarare än något som någonsin har varit "det klassiska" för något artbegrepp vare sig vi talar om folkmun, flashback, kultur eller evolutionsbiologi. Men som sagt, det är givetvis
implicit i flertalet artbegrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Nej, målpubliken här på Flashback är naturligtvis inte disputerade forskare inom evolutionär biologi eller paleontologi. "Apmänniskor" är en populär term men alla vet ungefär vilka arter som avses (i verkligheten finns det numera dussintals med belagda tidiga hominider från tiden mellan 2 och 10 miljoner år sedan, utan att vi ännu har lyckats få tag på någon som definitivt kan räknas som "den felande länken" eller vägskälet mellan schimpansens och människans förfäder)
Jag skriver för målgruppen "flashback". Disputerade forskare behöver inte undervisas och har inte så mycket att lära här. En bredare publik har. Väldigt underligt "argument" från dig för att på något vis försvara att du skriver oegentligt, vagt och felaktigt. Var någonstans och när skulle "apmänniskor" vara ett populärt begrepp? Slaskpress från tidigt 1900-tal är väl den enda kontexten jag kan komma på och jag vet ändå hyggligt om ämnets historia, även vad "populär folkuppfattning" har varit. Och då du själv konstaterar "dussintals" hominider där samtliga givetvis är/var apor och en väldigt liten del även människor, så måste du väl själv begripa att "alla förstår vad som menas" är ett väldigt dåligt argument? Dessutom får jag ju känslan att du med "hominider" blandar ihop Hominidae med Hominina. "Hominider" rör det förra, men det är nog det senare du menar baserat på din vidare text då du talar om delningen som ledde fram till oss och till den moderna schimpansen. Dvs, de på vår sida av grenen, australopithecinerna, är de som i slaskpress under första halvan av 1900-talet kom undan med att kalla för "apmänniskor".
Ja, "alla förstår vad du menar". Men ändå inte. Kanske inte ens du själv. Min tolkning är som sagt australopitheciner, men bara du vet vad du själv menade. Så använd ord som är väldefinierade så att de som
inte förstår åtminstone kan
lära sig. Dvs, som man bör uttrycka sig på Flashback där inte alla är "disputerade forskare i evolutionsbiologi".
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Kladistisk teori, som är en relativt ny teoribldning, fungerar de facto annorlunda än linnéansk taxonomi (eller som man också kan säga "rank-based taxonomy"); den senare jobbar inte med antagandet att samtliga avkomlingar till en ursprunglig art /gemensam klad/ måste behålla vissa grundläggande karaktärsdrag som förenar dem alla genom tid och rum, men som inte återfinns hos några andra utanfrö denna klad, utan naturen ses i stället som i princip evigt och ändlöst föränderlig..
Vad försöker du ens säga här? Du vill dubbelbestraffa mig? Jag får inte förklara saker efter bästa förmåga med min bakgrund i detta då det är "flashback", men du får komma med vilka problematiska och ytliga beskrivningar som helst?
"Kladistisk teori" är inte "teoribildning". Det handlar mer om definitioner då Linnés system egentligen aldrig har passat med evolution och har ständigt patchas för att behålla rankningen tills det har blivit ohållbart. Det är valfritt om man vill se kladistisk systematik som den senaste "uppgraderingen" av Linnés system, eller som en komplett ersättare eller något däremellan. Det är inte "teori" i den mening att det den bygger på stödda hypoteser, utan det är snarare ett ramverk för systematik som bygger på definitioner.
Den bästa jämförelse jag kan göra är att jämföra med den kanske äldsta vetenskapen av de alla, astronomin. Forntidens människor delade upp himlakroppar i stjärnor och vandringsstjärnor/planeter utan att någon hade någon jävla aning om vad det var. Vi har behållit systemet och samtidigt patchat det med asteroider och kometer, månar och allmänna naturliga satelliter. Sedan bestämde man sig helt enkelt för att
definiera saker på ett konsistent sätt varpå Pluto förlorade sin planetstatus. Vi kan komma att definiera om det igen, men "Pluto är en småplanet" är inte en "teori" som kan falsifieras, utan en definition, som kan ändras.
Linné kände inte till evolution och han förstod inte
varför livet kunde inordnas som han gjorde. Under 1800-talet blev detta fullt begripligt, men snart så insåg man att livet var så granulärt att man behövde införa nya namngivna klader som "underart" och "superfamilj", och hur man än gjorde var trädet med nödvändighet obalanserat. Man laborerade med tre namn ("Homo sapiens sapens" eller "Gorilla gorilla gorilla"), ingen var längre överens om någonting och varje rank byggde på helt olika taxonomiska kriterier. Modern systematik bygger på att vi inte rankar kladerna och kan stoppa in hur många vi behöver och det är mycket enklare att då även finna systematik i kriterierna utefter fysiologiska, morfologiska eller mer undantagsvis genetiska parametrar.
Denna reformering av Linnés system har pågått sedan dag ett och människan har
alltid varit en apa¹ i samtliga system där det enda undantaget är det gamla skräptaxon "Pongidae" som helt artificiellt och helt utan anledning placerade människan utanför [de andra] människoaporna.
Det var just därför att man insåg att många ranker var parafyletiska som gjorde Linnés system ohållbart. Något vi liksom har noterat under mycket lång tid, men fått bekräftat inte minst med genetik. Så nej, modern kladistik är inte en "ny teori", utan en välgrundad begreppsvärld som varit i arbete åtminstone sedan Darwins dagar. Den är vidare logisk motsägelsefri och "lagen om monofyli" är inte en fad (och ej heller alltid applicerbar).
1) Inklusive det omvända. Schimpansen placerade Linné under genus "Homo".