Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, man går visserligen miste om den träning av balans och kontroll som fria viker ger. Men maskiner underlättar å andra sidan att trötta ut den arbetande muskeln maximalt, vilket gör att man inte alls behöver träna mer. Som amatör är maskiner fullt tillräckligt.

Är man bodybuilder och behöver framhäva specifika muskler så är fria vikter ett måste, annars inte.

Vilken är din favoritmaskin?
Finns inget som tyder på att maskiner skulle stimulera musklerna effektivare än fria muskler så att man behöver träna mindre.

Enda skillnaden är just att man tränar stabilitet som ger mer styrka än maskiner.
Därav är det vanligare att kroppsbyggare kör mer maskiner än folk som också tränar för hälsa och funktionsförmåga.
Som exempel ger många fria övningar god aktivering i core som är de absolut viktigaste musklerna.
Att köra någon magövning i maskin för säg flexion av ryggraden ger ingen core träning bara stimulans av yttre magmuskler.
Om man nu är amatör så är ju bra armhävningar bättre än säg pex dec maskin.
Du får stabilitets träning, skuldrorna får aktiveras och stabilisera under rörelse, core träning.
Det är helt enkelt ett effektivare sätt för att få mer träning gjort.

Vidare vad som är fria vikter eller går ju att diskutera.
Som exempel anser jag att kabel räknas mer som fria vikter än maskin då rörelsen inte är låst.

De enda maskin övningarna med låst bana som jag kör ibland är benspark och lårcurl.
Citera
2024-07-17, 09:27
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Är man bodybuilder och behöver framhäva specifika muskler så är fria vikter ett måste, annars inte.

Det är ju precis tvärtom! Maskiner är perfekta för bodybuilders som vill isolera muskler maximalt. Motionsgymmare eller "amatörer" är de som har störst nytta av flerledsövningar som marklyft och knäböj, förutom styrkelyftare då.
Citera
2024-07-17, 09:36
Medlem
Krappfiskarns avatar
Reverse hyper. Tyvärr har inte nuvarande gymmet någon.

Lutande t-bar-row/sälrodd. Skönt att vila ländryggen och bara jobba med bröstryggen. Också skönt att slippa behöva bygga upp en egen eller smälla stången mot stödet.

Smithmaskinen för lutande bänk och högreps knäböj.
Citera
2024-07-17, 16:02
Medlem
GertBennys avatar
Jag gillar Hammerstrength maskinerna för rygg på mitt gym. En sittande roddmaskin och en som är som Latsdrag. Samma märke av maskiner för axlar och incline press är med bra. Det finns även en sådan Magmaskin som jag tror kallas för AB cruncher, nu kör jag väldigt sällan mage, men när jag gör så får jag alltid bra kontakt i en sådan maskin. Tror märket är Thor Fitness på mitt gym.
Citera
2024-07-17, 16:04
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Reverse hyper. Tyvärr har inte nuvarande gymmet någon.

En övning jag alltid velat pröva sen jag började läsa och kolla på Louis Simmons och West Side Barbell. Är reverse hyper en "game changer" för ländrygg/baksidan enligt dig?
Citera
2024-07-17, 23:39
Medlem
Citat:
Nja, man går visserligen miste om den träning av balans och kontroll som fria viker ger. Men maskiner underlättar å andra sidan att trötta ut den arbetande muskeln maximalt, vilket gör att man inte alls behöver träna mer. Som amatör är maskiner fullt tillräckligt.

Vilken är din favoritmaskin?

Tvärtom. Det är bodybuilders som har nytta av maskiner. Allmän styrketräning då passar fria vikter bäst.
Citera
2024-07-18, 13:36
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
En övning jag alltid velat pröva sen jag började läsa och kolla på Louis Simmons och West Side Barbell. Är reverse hyper en "game changer" för ländrygg/baksidan enligt dig?

Skulle inte kalla det för "game changer" för mig, men blir aldrig sliten efter tunga böj eller mark nuförtiden och inga problem med QL-musklerna längre som jag haft förr. Också väldigt skönt med en ländryggsövning som helt kopplar bort bröstryggen/överkroppen.

Körde reverse hyper i slutet av passet, 15-30 reps per set.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in