Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-17, 01:47
  #1
Medlem
Hejsan,

Är lite sent ute och försöker få ihop min bokföring inför att skicka in årsredovisning.
Jag har använt manuell bokföring då jag inte har någon aktivitet i företaget och inte hittade något gratis bokföringsprogram.

Jag har använt Dagboksblad för bokföring manuellt ifrån bokföringsnämnden.

Här är min bokföring


Min bokföring är väldigt kort då jag inte har haft särskilt mycket aktivitet i bolaget än då jag förlorade jobbet och inte haft några pengar att komma igång.

Någon som kan ge mig lite feedback på om det ser korrekt ut? (Jag har skrivit allt för hand på papper, detta är bara en digital kopia).

Känner mig väldigt osäker & rädd för att göra fel/begå bokföringsbrott.

Jag undrar även om det är någon idé att försöka göra årsredovisning själv? Då jag som ni kan se i bokföringen närmar mig ha förbrukat halva aktiekapitalet och vill undvika en kontrollbalansräkning.

Jag hade tänkt att använda edeklarera.se. Men en utgift på 899 ex moms är något jag gärna undviker på grund av risken för kontrollbalansräkning om jag inte har möjlighet att sätta in ett kapitaltillskott privat på grund av min nuvarande arbetssituation. Vad tror ni, värt att försöka?

Hoppas någon orkar ta en kik =)

Med vänlig hälsning drabel
Citera
2024-07-17, 03:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Hejsan,

Är lite sent ute och försöker få ihop min bokföring inför att skicka in årsredovisning.
Jag har använt manuell bokföring då jag inte har någon aktivitet i företaget och inte hittade något gratis bokföringsprogram.

Jag har använt Dagboksblad för bokföring manuellt ifrån bokföringsnämnden.

Här är min bokföring


Min bokföring är väldigt kort då jag inte har haft särskilt mycket aktivitet i bolaget än då jag förlorade jobbet och inte haft några pengar att komma igång.

Någon som kan ge mig lite feedback på om det ser korrekt ut? (Jag har skrivit allt för hand på papper, detta är bara en digital kopia).

Känner mig väldigt osäker & rädd för att göra fel/begå bokföringsbrott.

Jag undrar även om det är någon idé att försöka göra årsredovisning själv? Då jag som ni kan se i bokföringen närmar mig ha förbrukat halva aktiekapitalet och vill undvika en kontrollbalansräkning.

Jag hade tänkt att använda edeklarera.se. Men en utgift på 899 ex moms är något jag gärna undviker på grund av risken för kontrollbalansräkning om jag inte har möjlighet att sätta in ett kapitaltillskott privat på grund av min nuvarande arbetssituation. Vad tror ni, värt att försöka?

Hoppas någon orkar ta en kik =)

Med vänlig hälsning drabel

De fyra verifikationerna är korrekta. Tänkte dock på verifikat 4; är inte alltid som juridisk rådgivning är avdragsgill, du kan läsa mer om det här: https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/326331.html

Är du momsregistrerad? I så fall har du rätt att dra av momsen på rådgivningen, förutsatt att kostnaden som sagt är avdragsgill.

Hade annars rådgivit dig att låta en redovisningskonsult sköta bokföringen och årsredovisningen, kan bli mycket huvudbry framför allt vid årsredovisningen om du inte är van vid bokföring. Förstår dock om du måste sköta det själv, om du inte får in några intäkter.

Du kan alltid skjuta in mer pengar till eget kapital om du har möjlighet, då du oroar dig för kontrollbalansräkning.
Citera
2024-07-17, 03:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
De fyra verifikationerna är korrekta. Tänkte dock på verifikat 4; är inte alltid som juridisk rådgivning är avdragsgill, du kan läsa mer om det här: https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/326331.html

Är du momsregistrerad? I så fall har du rätt att dra av momsen på rådgivningen, förutsatt att kostnaden som sagt är avdragsgill.

Hej, tack för svar.

Nej, jag är inte momsregistrerad än. Men det hade väl kvittat i och med att jag inte har något att dra av på då jag inte fått in någon moms?

Citat:
Hade annars rådgivit dig att låta en redovisningskonsult sköta bokföringen och årsredovisningen, kan bli mycket huvudbry framför allt vid årsredovisningen om du inte är van vid bokföring. Förstår dock om du måste sköta det själv, om du inte får in några intäkter.

Ja det är är väl tanken i framtiden, hade helst sluppit göra detta. Är ju inte en Jätterolig sysselsättning haha.

Har varit inne och tittat på edeklarera och försökt fylla i med hjälp av chatgpt. Det kändes ganska straight forward i och med att det är så få kostnader som skett i bolaget, men nu gjorde du mig osäker.

Kanske någon kan peka mig i rätt riktning om jag fyllt i det jag bör fylla i;

RESULTATRÄKNING

Här fyllde jag i -7500kr under Övriga externa kostnader under Rörelsekostnader

I fältet Skatt på årets resultat skrev jag 0

Alla andra fält lämnades tomma.

BALANSRÄKNING

Här fyllde jag i 17500kr i fältet Kassa & bank under Tillgångar
Fyllde även i fältet Aktiekapital med mitt kapital 25000kr

Alla andra fält lämnades tomma.

En förvaltningsberättelse skrevs.

Det var allt, kanske är ute och cyklar helt eller skulle det kunna vara allt jag behöver fylla i?

Citat:
Du kan alltid skjuta in mer pengar till eget kapital om du har möjlighet, då du oroar dig för kontrollbalansräkning.

Ja det lutar väl åt att skramla ihop pengarna och göra så.

Mvh drabel
__________________
Senast redigerad av drabel 2024-07-17 kl. 03:39.
Citera
2024-07-17, 03:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Hej, tack för svar.

Nej, jag är inte momsregistrerad än. Men det hade väl kvittat i och med att jag inte har något att dra av på då jag inte fått in någon moms?



Ja det är är väl tanken i framtiden, hade helst sluppit göra detta. Är ju inte en Jätterolig sysselsättning haha.



Ja det lutar väl åt att skramla ihop pengarna och göra så.

Har varit inne och tittat på edeklarera och försökt fylla i med hjälp av chatgpt. Det kändes ganska straight forward i och med att det är så få kostnader som skett i bolaget, men nu gjorde du mig osäker.

Kanske någon kan peka mig i rätt riktning om jag fyllt i det jag bör fylla i;

RESULTATRÄKNING

Här fyllde jag i -7500kr under Övriga externa kostnader under Rörelsekostnader

I fältet Skatt på årets resultat skrev jag 0

Alla andra fält lämnades tomma.

BALANSRÄKNING

Här fyllde jag i 17500kr i fältet Kassa & bank under Tillgångar
Fyllde även i fältet Aktiekapital med mitt kapital 25000kr

Alla andra fält lämnades tomma.

En förvaltningsberättelse skrevs.

Det var allt, kanske är ute och cyklar helt eller skulle det kunna vara allt jag behöver fylla i?

Mvh drabel

Angående momsen: ja, det kvittar i så fall. Tänkte mer om du hade några förväntade intäkter och att det därför hade kunnat vara bra att dra av momsen.

Det du skrivit angående alla poster på årsredovisningen är korrekt. Dock måste du lägga till årets resultat som hamnar på skuldsidan (tillgångssidan och eget kapital & skulder ska ju balansera, vilket det inte gör just nu). Årets skatt är korrekt, det blir 0 pga minusresultat.

Verifikationen för ett minusresultat, som är fallet i ditt bolag just nu, blir:

Årets resultat 2099: 7500kr på debet
Årets resultat 8999: 7500kr på kredit

Tänk på att du i samband med årsredovisningen också ska ha haft en årsstämma där man upprättar ett årsstämmoprotokoll. Finns många mallar på nätet som är ganska enkla att följa. Har för mig att årsredovisningen ska vara inne senast 30 dagar efter årsstämman.
Citera
2024-07-17, 03:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Angående momsen: ja, det kvittar i så fall. Tänkte mer om du hade några förväntade intäkter och att det därför hade kunnat vara bra att dra av momsen.

Det du skrivit angående alla poster på årsredovisningen är korrekt. Dock måste du lägga till årets resultat som hamnar på skuldsidan (tillgångssidan och eget kapital & skulder ska ju balansera, vilket det inte gör just nu). Årets skatt är korrekt, det blir 0 pga minusresultat.

Verifikationen för ett minusresultat, som är fallet i ditt bolag just nu, blir:

Årets resultat 2099: 7500kr på debet
Årets resultat 8999: 7500kr på kredit

Jaha, det visste jag inte, Tack. Du menar väl lägga till som i lägga till i bokföringen? På edeklarera fylldes det i automatiskt under Resultatsdisposition.

Citat:
Tänk på att du i samband med årsredovisningen också ska ha haft en årsstämma där man upprättar ett årsstämmoprotokoll. Finns många mallar på nätet som är ganska enkla att följa. Har för mig att årsredovisningen ska vara inne senast 30 dagar efter årsstämman.

Ja jag läste det, har skjutit upp det också dessvärre. Men den behöver inte lämnas in utan bara ifall man skulle bli granskad va?
Citera
2024-07-17, 04:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Jaha, det visste jag inte, Tack. Du menar väl lägga till som i lägga till i bokföringen? På edeklarera fylldes det i automatiskt under Resultatsdisposition.



Ja jag läste det, har skjutit upp det också dessvärre. Men den behöver inte lämnas in utan bara ifall man skulle bli granskad va?

Ja precis, i bokföringen. Årets resultat bokar man upp i bokslutet men om edeklarera kan lösa det så är det ju bra.

Nej man skickar inte in det men enligt lag skall man ha ett årsprotokoll, signerat. Som du säger kan ingen upptäcka det om det inte blir granskning
Citera
2024-07-17, 05:20
  #7
Medlem
Är företaget momsregistrerat så får ingående moms lyftas av, detta även om utgående moms saknas.
Citera
2024-07-17, 05:43
  #8
Medlem
Tack för hjälpen.

Någon som vet om edeklarera lägger in obfuskering när man kan se utkastet av årsredovisningen? typ kastar om några siffror eller så
Såg att fastställelseintyget inte är med men det skulle man kunna pilla dit själv.
Min Resultat efter finansiella poster var dock avrundad till ett tusental vilket kändes lite konstigt, är det något man brukar göra?

Vet inte om jag vågar utgå från utkastet, kanske lika bra att betala. kan väl bli dyrt om det är fel i redovisningen i och med att jag är så sent ute med att skicka in den? Eller får man uppskov att korrigera även om sista inskicksdatum gått ut? Hur hårda är Bolagsverket egentligen.
__________________
Senast redigerad av drabel 2024-07-17 kl. 05:45.
Citera
2024-07-17, 14:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Tack för hjälpen.

Någon som vet om edeklarera lägger in obfuskering när man kan se utkastet av årsredovisningen? typ kastar om några siffror eller så
Såg att fastställelseintyget inte är med men det skulle man kunna pilla dit själv.
Min Resultat efter finansiella poster var dock avrundad till ett tusental vilket kändes lite konstigt, är det något man brukar göra?

Vet inte om jag vågar utgå från utkastet, kanske lika bra att betala. kan väl bli dyrt om det är fel i redovisningen i och med att jag är så sent ute med att skicka in den? Eller får man uppskov att korrigera även om sista inskicksdatum gått ut? Hur hårda är Bolagsverket egentligen.

Det fetade: Nej, det ska inte avrundas till tusental. Det ska avrundas nedåt på kronan så att det inte är några ören i årsredovisningen. T.ex. är ditt resultat 15 071,95 kr, så avrundas det ner till 15 071 kr.

Edit: blev osäker om avrundningen alltid är nedåt. Hade fått för mig det. Någon som vet till 100%? Det ska i alla fall avrundas till kronan och inte tiotal, hundratal eller tusental - det är jag säker på.
__________________
Senast redigerad av Datorhora 2024-07-17 kl. 14:40.
Citera
2024-07-17, 15:29
  #10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Min Resultat efter finansiella poster var dock avrundad till ett tusental vilket kändes lite konstigt, är det något man brukar göra?

Det är något man brukar se i större bolag som är börsnoterade där några hundralappar är som ören jämfört med småbolag. En årsredovisning är ju som ett skyltfönster för bolaget till omvärlden att visa deras ekonomiska situation, deras planer, hur året gick och där styrelsen skriver under att de rapporterade siffrorna stämmer (som man redan lämnat in till SKV). I ditt fall är det lämpligare att avrunda till hela kronor.

Deklarationen däremot ska man ha precist på kronan även som storbolag (så skatten blir korrekt).
Så gör deklarationen först och sedan kör du klipp och klistra till årsredovisningen.

Ett tips som jag använde första gången jag gjorde en årsredovisning i AB är att ladda ner årsredovisningar från andra liknande aktiebolag i samma storlek, se hur de utformat sina årsredovisningar och gör likadant fast med dina siffror/värden.

Skatteverket och verksamt.se har också mallar och guider om vad som bör finnas med för olika stora företag (K1,K2,etc).

7 månader efter räkenskapsårets slut ska den vara inne så gör detta omgående (2v kvar).
Du får nog ljuga om stämmans datum då denna ska ha skett inom 6mån.
1 dags försening = 5000kr bortkastat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in