Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Men jag hävdar fortfarande att det inte direkt är ovanligt att folk tolkar "skjuten" som "ihjälskjuten".
Knappast någon som betvivlar det heller. Observera tex att SAOL definierar "skjuta" som "av*lossa skott;
döda med skott". Otydligheten eller till viss del betydelseförskjutningen har nämnts ovan av tex HepCat-X.
Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Vad tycker du om den av
Galejan föreslagna rubriken?
Diskussioner om mordförsöket på Donald Trump (2024-07-13)
Som jag indikerade tidigare, tycker jag det är den bästa rubriken hittills. Dock tycker jag TS rubrik ska bestå om inte TS ber att få rubriken ändrad.
"Diskussioner om" är helt överflödigt och onödigt pompöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Eftersom de som klagar på rubriken här i tråden ägnar sig åt tolkning av ord så kan man ju påpeka att det där inte stämmer.
Om "skjuten i örat" är dödande eller inte beror ju på var skottet kommer ifrån. Kommer det vinkelrätt in mot örat är risken överhängande att det är dödande.
Klart det stämmer. Som killen säger "signalerar det
rätt tydligt" att skottet inte var dödande. Hade kulan gått rakt in i knoppen via örat hade man givetvis sagt "skjuten i huvudet".
Du låter som Michael Scott i The Office, när han säger efter att Meredith blivit påkörd av en (hans) bil: "I took her to the hospital and the doctors tried to save her life. They did the best that they could, and she is going to be ok."