2024-07-18, 15:36
Medlem
"BLT kunde under onsdagsmorgonen berätta om 17 krossade rutor, och nu kan ytterligare 12 adderas. Från Stenbackanavet (4 stycken), Klockebacksskolan, Korpadalen och förskolan Korpaborgen i Asarum – men också Mörrums skola och Bodestorpskolan, mellan 5 och 12 juli."
"Det handlar om Möllegårdens skola i Svängsta där sju rutor krossats på sistone."

blt.se

Dylik förstörelse var aldrig närvarande under min tid som ung i skolan. Hände det att skadegörelse ägde rum? Absolut, men inte på den här nivån. Detta beteende har jag bara sett i de s.k. utsatta - särskilt utsatta områden. Då, blattar har blivit i ökande grad närvarande så har också denna typ av skadegörelse blivit förekommande. Storskalig och systematisk förstörelse har jag bara sett i blatteområden och skolor som har ett ökande antal blattar i skolan.

Tidningen som rapporterar om det raderar alla kommentarer på frågan direkt om man tillför något.

1. Har några förändringar ägt rum rörande skadegörelse i era kommuner och regioner över de senaste 30 åren som är märkbart påtaglig?

2. Anser ni det vara relaterat till invandringen?
Citera
2024-07-18, 15:41
Medlem
BlaBalks avatar
Sånt här förekom även när jag var liten, på 90-talet. Väldigt enkel typ av vandalisering, kasta sten mot fönster och springa, sen gå till nästa måltavla och göra samma sak. Är man ett litet gäng så är det ingen match att kasta sönder 20-talet rutor på några kvällar. Motivet är väl missnöjdhet med skola och lärare, hämnd för upplevda, oförrätter.

Möjligt att det händer oftare nu, men att vandalisering mot skolor skulle vara ett nytt påfund är taget ur luften. Minns att flera skolor brann också, men det känns som att det inte händer lika ofta längre?
Citera
2024-07-18, 15:46
Medlem
Jättesvårt att veta om händer oftare eller mer sällan för massmedia uppmärksammar bara om de tror att det finns intresse att läsa.

Således, idag kanske skolor får rutor krossade varje dag och massmedia skriver ingenting, men så råkar det bli lite exceptionellt många rutor vid något speciellt tillfälle och massmedia skriver en liten artikel.

Funkar likadant med mord. Om man hör om mord från USA eller nåt annat land så är det något speciellt som sticker ut. Många döda eller en polis som dödar en svart. Men alla de andra femtielva morden skrivs det inget om.

Sådana fenomen gör det jättesvårt bedöma om något ökar eller minskar.
Citera
2024-07-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Sånt här förekom även när jag var liten, på 90-talet. Väldigt enkel typ av vandalisering, kasta sten mot fönster och springa, sen gå till nästa måltavla och göra samma sak. Är man ett litet gäng så är det ingen match att kasta sönder 20-talet rutor på några kvällar. Motivet är väl missnöjdhet med skola och lärare, hämnd för upplevda, oförrätter.

Möjligt att det händer oftare nu, men att vandalisering mot skolor skulle vara ett nytt påfund är taget ur luften. Minns att flera skolor brann också, men det känns som att det inte händer lika ofta längre?
Att dussintals med fönster blir förstörda är inget som jag såg på mina skolor under 90-talet i min kommun. Det är något som har börjat hände de senaste åren med den ökande graden av invandrare som har kommit hit. D.v.s. samma fenomen som jag såg i bl.a. Stockholms "utsatta områden" på 90-talet där t.ex. en skola hade fått ALLA fönster krossade. Liknande har jag även sett i Malmö i Herrgården.
Citera
2024-07-18, 16:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag håller med om att skalan har förändrats genom åren. Förr i tiden var det kanske någon enstaka ruta på en skola, nu är det ofta ett flertal fönster som pangas sönder.

Det brukar ske som vanligast veckorna före skolstart. Kamerabevakning och patrullerande vakter behöver sättas in.
Citera
2024-07-19, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"BLT kunde under onsdagsmorgonen berätta om 17 krossade rutor, och nu kan ytterligare 12 adderas. Från Stenbackanavet (4 stycken), Klockebacksskolan, Korpadalen och förskolan Korpaborgen i Asarum – men också Mörrums skola och Bodestorpskolan, mellan 5 och 12 juli."
"Det handlar om Möllegårdens skola i Svängsta där sju rutor krossats på sistone."

blt.se

Dylik förstörelse var aldrig närvarande under min tid som ung i skolan. Hände det att skadegörelse ägde rum? Absolut, men inte på den här nivån. Detta beteende har jag bara sett i de s.k. utsatta - särskilt utsatta områden. Då, blattar har blivit i ökande grad närvarande så har också denna typ av skadegörelse blivit förekommande. Storskalig och systematisk förstörelse har jag bara sett i blatteområden och skolor som har ett ökande antal blattar i skolan.

Tidningen som rapporterar om det raderar alla kommentarer på frågan direkt om man tillför något.

1. Har några förändringar ägt rum rörande skadegörelse i era kommuner och regioner över de senaste 30 åren som är märkbart påtaglig?

2. Anser ni det vara relaterat till invandringen?
Varför skulle det vara relaterat till invandringen ? Vad får dig tro att invandrare har något med detta att göra ?
Citera
2024-07-19, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra
Varför skulle det vara relaterat till invandringen ? Vad får dig tro att invandrare har något med detta att göra ?
Ja, vad har alla problem relaterade till invandringen med något att göra? Spela inte dum! Dylika problem är till 99% relaterade till blattar. Samma mönster går igenom alla områden där blattarna blir i ökande antal. Jag har själv sett flera skolor för många år sedan i det som idag kallas för utanförskapsområden där ett större antal skolor återkommande får alla rutor inslagna om och om igen.

Blattarna har en tendens till destruktivitet och självskadebeteende, om det är deras genetik eller kultur eller en kombination därav, men likväl så sker det. Med 2010-talet så kom ett stort antal av blattarna till flera regioner i Sverige, även de mindre kommunerna, och därmed även de problem som de större städerna tidigare drogs med. Nu är blatteriet utspritt överallt och med det alla deras relaterade problem.
Citera
2024-07-19, 07:27
Avstängd
Mad monks avatar
Allt sånt här borde leda till utvisning av hela deras släkt kännbara straff inget mer daltande.
Citera
2024-07-23, 16:03
Medlem
Under måndagsnatten skedde ytterligare krossningar av fönsterrutor. 2 förskolor och 1 skola fick fönsterrutor krossade. Den systematiska förstörelsen och vandalismen i och med blattarnas intåg visar sitt fula tryne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in