Citat:
Ursprungligen postat av
Rural123
Frstr inte riktigt. Du gr utanfr mnet fr denna trd. Trden handlar inte om min situation liksom. Jag berttar erfarenhet och syftar p hur invandringen pverkat oss med assistans generellt. Frgan r mer politisk n min situation liksom. Dessutom vet jag jag mer n du tror. Bytt bolag tre gnger. Snackat med mnga andra bolag och alla sger samma liksom. Kan ju ocks sjlv se alla som sker i databas s inget gr att dlja fr mig frn bolag
Mnga hr fick knslan av att du satt fast med att i stort sett bara ha assistenter med invandrarbakgrund dr alla kunde usel svenska.
Men okej, talar vi om assistans och assistenter med invandrarbakgrund finns det flera aspekter. Jag arbetar inte inom assistansbranschen men fr en del information och vet hur assistansverksamheter ska och mste fungera. De svar du ftt p anskningar handlar ofta om att personer med frsrjningsstd mste ska alla typer av jobb, ven sdana man r ointresserad av eller lmpad fr. Att du ibland sger nej till dessa personer r nog de skande tacksamma fr. Sedan finns aspekten av att assistenten gr sig omjlig fr att p s stt f sparken.
Ssom din rubrik lyder att du r drabbad av invandringen r korrekt. Mycket beror p politiska beslut, bland annat om arbetsmarknadspolitiska tgrder, som redovisats ovan. Sedan finns ven det hr med en ovilja frn migranter att stta sig in hur saker och ting fungerar. Vet man inte, s tar man reda p det. Men det verkar inte glla vissa grupper, en instllning de inte hade kunnat haft i sina hemlnder. Mnga gnger r det ju s att man kan fundera om en strre grupp migranter sjlva behver personlig assistent eftersom de behver std och information om exakt allt.
Bara en sdan sak: en arbetsmarknadspolitisk tgrd r ocks en samhllelig insats, p ett stt som assistans r det. Man ger sledes en person en insats som sedan ska hjlpa en person som ocks har en insats. Lt vara inte samma insats, men den som har en arbetsmarknadspolitisk tgrd behver ocks std fr att klara sitt arbete och detta std kan inte den assistansberttigade ha ansvar fr eller ens befatta sig med.