• 6
  • 7
2024-07-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vrt att beakta r att de domarna som Iknowafewthings lnkade till dig allts r domar frn HD.
Det innebr att de praxis fr de lgre rtterna.
Att man skall ta hnsyn till andra faktorer n enbart alkoholhalten r allts fastslagen praxis frn hgsta domstolen, flera gnger om. Det gller bde om man r ver "grnsen" fr grovt rattfylleri eller under.
Det knner vl alla till. "parkeringssupen" Blir du tagen p bar grning s r det krt. Promillen avgr vilket straff det blir.
Citera
2024-07-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Det knner vl alla till. "parkeringssupen" Blir du tagen p bar grning s r det krt. Promillen avgr vilket straff det blir.

Fast det r inte s enkelt, grunden r att man gr efter promillen men frsvrande och frmildrande omstndigheter pverkar och kan till och med pverka s mycket att det pverkar brottsrubriceringen.
Det r allts inte korrekt att det r enbart promillen som avgr hur mnga gnger du n pstr det.
Citera
2024-07-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast det r inte s enkelt, grunden r att man gr efter promillen men frsvrande och frmildrande omstndigheter pverkar och kan till och med pverka s mycket att det pverkar brottsrubriceringen.
Det r allts inte korrekt att det r enbart promillen som avgr hur mnga gnger du n pstr det.
Ja, men dom r ganska f % sett till vad polisens rapport sger. Transportstyrelsen gr bara p promillen.

2,780 p ett r som blir dmda, d frstr du nog sjlv hur fattigt det lter. Finns alltid luffare som frsker, men ngon jkel kan alltid slinka igenom.
Citera
2024-07-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ja, men dom r ganska f % sett till vad polisens rapport sger. Transportstyrelsen gr bara p promillen.

2,780 p ett r som blir dmda, d frstr du nog sjlv hur fattigt det lter. Finns alltid luffare som frsker, men ngon jkel kan alltid slinka igenom.

Att 2870personer dmdes fr rattfylleri inklusive grovt(r 2020) sger inget alls om hur andra omstndigheter n promillen pverkar.
Har du gtt igenom ngra av dessa domar och lst domsklen? har du sett vad dessa dmts till?

Du vet om hur straffskalan ser ut va? frn bter upp till 6mnader fr normal grad och fngelse upp till 2r fr grovt rattfylleri.
Det finns utrymme fr vldigt stor skillnad i hur man dms, promillen r oftast den viktigaste faktorn, men inte p ngot stt den enda avgrande som du pstr.
Citera
2024-07-20, 22:09
Medlem
Citat:
Krkortet ryker i tv r, sen med hjlp av alkols fr du tillbaka det p dagen sprrtiden har gtt ut om du har sktt dina taganden.

Sverige har varit tvunget att tagit bort dubbelbestraffning tack vare EU.

Ok dr ser man blivit frmnligare att torska fr grov rattfylla.
Citera
2024-07-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb

Beroendeavsnus har s mycket fel i den hr trden att det brjar bli ljligt.

EU har inte haft ngon som helst pverkan p sprrtid eller indragning av krkort.
Tvrt om har Europadomstolen(Nilsson v. Sweden - 73661/01 (dec. 2005)) slagit fast att straff av domstol och krkortsingripande INTE utgr dubbelbestraffning.
Citera
2024-07-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Ja,, vad det gller alkols s har det blivit det. Sverige var tvungna att ndra sina bestmmelser 2018 och nu fr man tillbaka kortet efter tv r om man klarar alla prover. Tidigare var du tvungen att fortstta lmna prover i minst 12 mnader efter att ditt straff har lpt ut och alla prover var godknda.

Stor skillnad!
Citera
2024-12-18, 13:12
Medlem
Min situation r fljande..
Korkad som jag r s krde jag bil full.
Krde av vgen..
Polis tog mig sjlvklart
0,83 i utandningsluften s grov rattfylla.

Imorgon har jag mte med Kriminalvrden fr en personutredning.

Aldrig tidigare straffad och har aldrig krt bil pverkad innan.

Ftt brev frn Transportstyrelsen dr jag fick komma med min sikt varfr jag inte ska f krkortet indraget.
Har skickat ivg mitt svar dr jag bland annat nmner jag ska anska om alkols d jag r beroende av krkort till jobbet.

Vad kan min pfljd bli?

Fngelse, bter??

Har dessutom ett barn som bor hos mig varannan vecka som jag inte vill ska bli lidande fr att jag r en idiot.

Lite sent att tnka p det nu men ltt att vara efterklok.

Min frhoppning r ju att jag inte behver tillbringa tid i ett riktigt fngelse utan att det blir fotboja men r ju bara att avvakta helt enkelt
Citera
2024-12-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Krde av vgen..
Polis tog mig sjlvklart

Ftt brev frn Transportstyrelsen dr jag fick komma med min sikt varfr jag inte ska f krkortet indraget.
Har skickat ivg mitt svar dr jag bland annat nmner jag ska anska om alkols d jag r beroende av krkort till jobbet.

Vad kan min pfljd bli?

Fngelse, bter??

Har dessutom ett barn som bor hos mig varannan vecka som jag inte vill ska bli lidande fr att jag r en idiot.

Min frhoppning r ju att jag inte behver tillbringa tid i ett riktigt fngelse utan att det blir fotboja men r ju bara att avvakta helt enkelt

Fngelse r p radarn men eftersom du r ostraffad blir det nog mjligt med fotboja om du skulle ka p fngelse. Dock har det stor pverkan frn personutredningen. Under personutredningen fr du frklara sitsen med barnet och att du r beredd att f den hjlp du behver och gra s gott intryck som du kan.

Det r en tuff sits men det r bara att kmpa p. Och lgg ned alkoholen fr alltid.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2024-12-19 kl. 13:53.
Citera
2025-01-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Krde av vgen..
Polis tog mig sjlvklart

Vad kan min pfljd bli?

Fngelse, bter??

Hur gick det fr dig?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in