Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-20, 03:21
  #1
Avstängd
Negercps avatar
Igår satt jag på tåget och numret 0700304121 ringde. En automatiserad röst på engelska förklarade att jag förekom i en utredning för penningtvätt och att jag skulle trycka mig vidare i knappvalet för att komma till en handläggare. Nu blev jag road och tryckte glatt vidare för att hamna med precis vad jag förväntade, en bedragare som talade engelska med stark indisk brytning. Jag spelade dum ett tag bara för att dra ut på hans tid så mycket som möjligt, oturligt nog så bröts samtalet när tåget for in långt under jorden mellan Hyllie och Triangeln i Malmö...
Hoppas att dom hör av sig igen så att man kan jävlas med dessa currymongon.

Har ni råkat ut för dessa samtal?
Citera
2024-07-20, 03:24
  #2
Medlem
Lägg på bara, om du kan så undvik svara på okända nummer, bra jobbat.
Citera
2024-07-20, 03:29
  #3
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Lägg på bara, om du kan så undvik svara på okända nummer, bra jobbat.
Nja, har man dötid så är det kul och även bra att dra ut på tiden för dessa vidriga kräk. Låt säga att dom lyckas få tjugo samtal per dag som ständigt hamnar hos folk som är fullt införstådda i att det rör sig om ett bedrägeri och bara drar ut på tiden utan att få bedragaren att lyckas med sitt mål.
Citera
2024-07-20, 03:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Nja, har man dötid så är det kul och även bra att dra ut på tiden för dessa vidriga kräk. Låt säga att dom lyckas få tjugo samtal per dag som ständigt hamnar hos folk som är fullt införstådda i att det rör sig om ett bedrägeri och bara drar ut på tiden utan att få bedragaren att lyckas med sitt mål.

Regionen kan ringa på orsänt nr.....men väntar du du inte cancer i röven så svara inte. okänt nummer är aldrig nåt bra. Ingen har nånsin svarat och blivit rik eller fått sex som har svarat. Och naturligtvis är det inte din "tjej!" varför skulle hon ringa ikognito.
__________________
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-07-20 kl. 03:55.
Citera
2024-07-20, 04:49
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Igår satt jag på tåget och numret 0700304121 ringde. En automatiserad röst på engelska förklarade att jag förekom i en utredning för penningtvätt och att jag skulle trycka mig vidare i knappvalet för att komma till en handläggare. Nu blev jag road och tryckte glatt vidare för att hamna med precis vad jag förväntade, en bedragare som talade engelska med stark indisk brytning. Jag spelade dum ett tag bara för att dra ut på hans tid så mycket som möjligt, oturligt nog så bröts samtalet när tåget for in långt under jorden mellan Hyllie och Triangeln i Malmö...
Hoppas att dom hör av sig igen så att man kan jävlas med dessa currymongon.

Har ni råkat ut för dessa samtal?

Ja, två-tre gånger, men det var 10-15 år sedan.
Tjejen från "Microsoft" sa att jag fått virus. Frågade mig vilken datormodell jag har, sa "Commodore 64"... Hon fattade inte, utan fortsatte med sitt scam.

En annan gång så sa jag att "this is Microsoft Sweden, how can I help you?". Han/hon la på..

Sådana samtal tycker jag är kul.

C-64: https://www.youtube.com/watch?v=nd_yiMhu1DM
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2024-07-20 kl. 04:56.
Citera
2024-07-20, 07:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, två-tre gånger, men det var 10-15 år sedan.
Tjejen från "Microsoft" sa att jag fått virus. Frågade mig vilken datormodell jag har, sa "Commodore 64"... Hon fattade inte, utan fortsatte med sitt scam.

En annan gång så sa jag att "this is Microsoft Sweden, how can I help you?". Han/hon la på..

Sådana samtal tycker jag är kul.

C-64: https://www.youtube.com/watch?v=nd_yiMhu1DM
Underbart! Gamla minnen dök upp (min fetning) Omvänd tfnterror måste bejakas.
Citera
2024-07-20, 07:49
  #7
Medlem
Låter som Microsoftbluffarna som härjade för en del år sen. Fick några samtal på engelska med indisk accent. Avslutade samtalen med ett Fuck Off"
Citera
2024-07-20, 08:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Igår satt jag på tåget och numret 0700304121 ringde. En automatiserad röst på engelska förklarade att jag förekom i en utredning för penningtvätt och att jag skulle trycka mig vidare i knappvalet för att komma till en handläggare. Nu blev jag road och tryckte glatt vidare för att hamna med precis vad jag förväntade, en bedragare som talade engelska med stark indisk brytning. Jag spelade dum ett tag bara för att dra ut på hans tid så mycket som möjligt, oturligt nog så bröts samtalet när tåget for in långt under jorden mellan Hyllie och Triangeln i Malmö...
Hoppas att dom hör av sig igen så att man kan jävlas med dessa currymongon.

Har ni råkat ut för dessa samtal?

Nej men att det visas ett svenskt nummer beror på telefonbolagens lathet och girighet. Currymongot kan vara ett offer. Han kan sitta inlåst på en av Scamfarmerna i Burma, Kambodja eller Laos och tvingas göra dessa samtal.

Det gick så långt i Burma att Kinesiska regimen bytte sida rebellerna och hade en indirekt offensiv på scamfarmerna.

Det är mest engelskspråkiga länder som råkar mest ut för currymongos. Det finns många scamfarmer även i Indien. Där man inte tvingar någon. De är snällare än de kinesiska triader som arbetar i Burma, kambodja och Laos. I Thailand har man tidigare haft boilerrooms, där alla jobbade frivilligt och uprinngarna bestod ofta av backpackers.
Citera
2024-07-20, 08:13
  #9
Medlem
Finns fantastiska scam-baiters på youtube. Jim Browning och Kitboga. De sysslar med just detta och drar det otroligt långt. Ibland hackar de scamcentret för att jävlas, dessutom. Brukar resultera i att indiern i luren skriker av frustration.

Men jag håller med övriga, jag svarar inte på okända nummer. Det är antingen scammers eller polisen. Och jag har inte lust att prata med någon av dessa.
Citera
2024-07-20, 09:32
  #10
Moderator
yz44s avatar
Att svara på ett samtal innebär ingen risk i sig, men att knappa sig vidare är jag mer tveksam till.

Får ibland (sällan) konstiga samtal t.ex. i början av Juli från Kongo-Kinshasa, känner ingen där vad jag vet så svarade inte.
Har även fått liknande samtal från Afghanistan och även Bosnien och Hercegovina.
Citera
2024-07-20, 11:14
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
För rätt länge sedan ringe supporten från "Microsoft" några gånger och meddelade på knacklig engelska jag hade virus eller säkerhetsluckor i mitt system och att jag måste ladda ner en uppdatering. Berättade att jag nu laddar ner deras uppdatering och måste starta om dator. Då la jag luren och gick ut med hunden, en annan gång gick jag och sket en kvart, den lille currynegern var ivrigt kvar i luren och väntade Sa jag var tvungen att starta om systemet igen och gick och stekte bacon o ägg, när jag skulle käka hade han tröttnat..
Citera
2024-07-23, 00:42
  #12
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Regionen kan ringa på orsänt nr.....men väntar du du inte cancer i röven så svara inte. okänt nummer är aldrig nåt bra. Ingen har nånsin svarat och blivit rik eller fått sex som har svarat. Och naturligtvis är det inte din "tjej!" varför skulle hon ringa ikognito.
Allt du skriver har inget med att göra min text som du citerar. Jag upprepar, man kan roa sig med att dra ut på bedragarnas tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in