• 1
  • 2
2006-08-17, 22:52
Medlem
blacklights avatar
Borgruin inkl. benpipor.

http://blacklight.myphotoalbum.com/v...umName=album06
Citera
2006-08-17, 23:27
Medlem
blacklights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Kombinerar man kartan med satellitbilden s ser man att ordet borgruin ligger lite sder om det moderna huset.

Om man ser den ring du ritat runt "borgruin" som en klocka s ligger den ganska precis rakt under det oranga klockan 4.
Citera
2006-08-17, 23:40
Medlem
blacklights avatar
Lite OT, p vgen mot till platsen passerar man den gamla jstfabriken, inne p dess omrde str det utmed staketet ngra grna... ja, vad ska man kalla det... kuber? (Typ ett par meter i kvadrat) Man ser dom p satelitbilderna, dock r det svrt att se ngra detaljer givetvis. Men ni som varit dr eller sett p andra hll kanske vet vad det r?
Citera
2006-08-18, 07:05
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklight
Borgruin inkl. benpipor.

http://blacklight.myphotoalbum.com/v...umName=album06

Jag skulle nog be farbror bl ta sig en liten titt, snarast mjligt.
Det sg ju ut som ganska stora benbitar. Sg ju tom. ut som ett lrben.
Kila in p nrmaste polisstation och visa dom bilderna du tog med digitalkameran.

Ifall dom undrar vad du gjode dr s bertta att du leta efter en gammal fornborg du sett p internet.
Citera
2006-08-18, 07:47
Medlem
Grishnacs avatar
Nja, jag tror inte det r mnskliga kvarlevor, svrt att avgra nr man inte har ngon storleksreferens dock.
Det ser ut att kunna vara grisben som faktiskt kan vara vldigt likt mnskliga ben, att dom dessutom verkar sgade gr att jag nog gr fr den gissningen.
Men - fr att vara sker skall du nog ringa och meddela polisen nd, ring 114 och tala om vart du har hittat det, du behver inte uppge namn eller ngot annat om du r orolig.
Citera
2021-07-03, 10:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Om det str borgruin s r det nog en gammal borg, de ldre varianterna som bestod av en skyddsvall av sten tckt med jord omnmns oftast som "fornborg" och dom kan vara lite svra att hitta.
Dremot r det ju inte skert att det r s mycket kvar av borgen nd...

Bump!
Exakt! Dessa fornborgar r sllan mer n ngra sammanfsta stenbumlingar, de har ingenting att gra med s kallade "riddarborgar" som man ser i tex Rhendalen i Tyskland.
Citera
2021-08-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bump!
Exakt! Dessa fornborgar r sllan mer n ngra sammanfsta stenbumlingar, de har ingenting att gra med s kallade "riddarborgar" som man ser i tex Rhendalen i Tyskland.
Det r murar som kollapsat efter frostsprngningar och dylikt, ofta hade de kompletterande palissader.
Citera
2021-09-27, 17:40
Medlem
Sjlv bott i omrdet.
Vldigt nra fabriken i skogspartiet dr, s finns det en del av skogen som r helt platt och inte har ngra trd. Det r som en rektangel i marken som bara r helt tom. Alltid slagit mig som vldigt udda. Skulle kunna vara nt.
Sen finns det ju det sjlvklara Rotebro skans - i Rotsunda.
Annars vet jag inte? Kan ju vara en definitionsfrga av vad som r "nra Jstfabriken".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in