Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-07-22, 12:16
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nu vet jag inte om du någon gång har varit utanför tättbebyggt område, men om du vid något tillfälle skulle få den möjligheten, så passa då på att titta hur hus är belägna. Även i väldigt glesbebyggda områden har husen en tendens att ligga i klungor. Det är ovanligt att det ligger enstaka hus med 200 meters mellanrum. Det ligger hellre fyra hus tätt ihop, med 1 km till nästa grupp.

Så folk har en tendens att bygga nära varandra.

Ja, det är ofta så kommunen gjort sin planering. Man vill kunna dela på existerande infrastruktur i form av redan framdragna vägar, vatten, avlopp och elektricitet.
Citera
2024-07-22, 13:39
  #38
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tycker det är stor skillnad i frihet att bo i lägenhet, där man har grannar ovan och under tak/golv, och att bo i en fristående villa. Visst kan man störas att grannen kan ha skrikiga ungar eller skällande hundar, eller någon som kör motorsåg vid middagstid, men det är ändå en stor frihet och fördel jämfört med lägenhet.

Sover enormt mycket bättre i friliggande villa, även med grannar (brukar vara tyst på natten, även om någon enstaka fest kan förekomma någon gång), vilket jag aldrig upplevde när vi bodde i lägenhet.

Gällande hur du skall checka närhet till grannar (eller rättare sagt frånvaro av grannar) så kör Google street view på adressen, eller tex. Hitta.se.

Även om man kan störas av grannar, så tycker jag att fördelen med bra grannar överväger nackdelarna. Är fint att vi har två bra grannar som man kan få hjälp av om man tex. behöver lyfta några tunga saker, låna bil av varandra, eller hjälpa varandra med husdjur/post när någon är bortrest.

Känns även tryggare att ha bra grannar nära en om något händer. Skulle nog inte vilja bo allt för ödsligt. Svårt att få hjälp med saker, och lättare att bli utsatt för inbrott.
Jag brukar inte bli störd av grannar, förutom ibland när de borrar.
Den största anledningen till att jag vill bo i villa utan grannar nära är som sagt att jag vill lyssna på musik med hög volym och mycket bas.
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det har ju ofta med stadsplanering att göra, och vilka tomter som kommunen taggat som byggbara. Ofta vill man ju även spara pengar på infrastruktur som VA, vägar, elektricitet, etc. genom att bygga nära existerande tomter. Så risken finns absolut där i en hel del fall.

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja, det är ofta så kommunen gjort sin planering. Man vill kunna dela på existerande infrastruktur i form av redan framdragna vägar, vatten, avlopp och elektricitet.
Aa jag visste det..
__________________
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-07-22 kl. 13:48.
Citera
2024-07-22, 13:43
  #39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja, det är ofta så kommunen gjort sin planering. Man vill kunna dela på existerande infrastruktur i form av redan framdragna vägar, vatten, avlopp och elektricitet.

Precis, och det är ju inga engångskostnader heller. Ledningar, rör och vägar är i behov av underhåll (särskilt det sistnämnda).

Till det kommer en massa andra kostnader och problem för samhället: Det blir i princip omöjligt att organisera kollektivtrafik. Alla måste köra överallt, långt och länge: de boende så klart, men även posthantering, paketleveranser, sopbilar, hemtjänst, osv. Det måste upphandlas skolskjutsar och taxi åt äldre.

Redan villakvarter av amerikansk typ är extremt resurskrävande, för att inte säga ohållbara, och det skulle ju räknas som allt för kompakt (!) enligt TS definition.

Att bo ute i naturen och ändå ha tillgång till alla moderna bekvämligheter (el, vatten/avlopp, värme, bredband) är den ultimata lyxen i något slags globalt perspektiv.
Citera
2024-07-22, 21:53
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag brukar inte bli störd av grannar, förutom ibland när de borrar.
Den största anledningen till att jag vill bo i villa utan grannar nära är som sagt att jag vill lyssna på musik med hög volym och mycket bas.

Där har du ju en stor skillnad mellan att bo i en lägenhet och i en fristående villa. Även med grannvillor så kan du spela otroligt högt inne till skillnad från i en lägenhet. En helt enorm skillnad.
Citera
2024-07-23, 19:03
  #41
Avstängd
Jag fattar vad du menar och jag vill också ha ett hus långt bort från grannar så man typ kan gå runt naken på tomten. Men nu är det så att man inte kan få allt, man måste välja. Vi valde att bo centralt med alla bekvämligheter och service runt hörnet. Behöver inte ens använda bil, vilket är najs. Det var inte billigt, men lätt värt det.

Jag hade kunnat köpta ett hus på enslig plats långt ifrån grannar, men hade förmodligen ruttnat efter 1 vecka. Det får bli nåt sånt när jag är äldre. Då blir det hus på landet typ där jag kan spendera somrarna och sen lägenhet i stan på vintern.

Oavsett, bor du i hus så är det en jävla frihet jämfört med lägenhet vad avser grannar, även om du bor i ett tätt villaområde. Det ger enorm frihet att göra vad du vill inomhus åtminstone. Kan dammsuga mitt i natten, spika upp en tavla kl 23 på en onsdag, köra pokerkväll med musik en vardagskväll, glo på film med subwoofer sent på natten.

Sen tycker jag en schysst lägenhet kan vara najs också. Kan vara riktigt mysigt och bekvämt det med.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in