Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2024-07-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Det är alltså en badplats där man inte borde bada?

Nja. Vid lågt vattenstånd kan man bada med försiktighet. Lokalbefolkningen känner till det, men är man utomsocknes så kanske man inte vet och man ser ett trevligt ställe som man kan bada på...
Citera
2024-07-26, 13:14
Medlem
JimLindemans avatar
Utdrag ur NSD, Norrländska Socialdemokraten:

Räddningsinsatsen vid drunkningsolyckan i Selholmen kommer att utredas. Det säger räddningschefen Jim Lundström som ser ett behov av förebyggande åtgärder som nu har påbörjats. "Man ska avråda från att bada där", säger han.

Älvsbyns kommun har efter olyckan beställt nya skyltar som visar faran tydligare.

De som omkom har utländsk bakgrund och pojken hade bara varit i Sverige en kort tid. Enligt Jim Lundström kommer skyltningen vara på olika språk och man ska även sätta dit symboler som visar faran för bad.

Efter att räddningstjänsten avslutat sin insats kom polisens dykare till platsen. Den ena kroppen hittades vid 18-tiden och fyra timmar senare hittades den andra. Natten mot måndag gick polisen ut och bekräftade att de två personerna som eftersökts är avlidna. Det finns inga misstankar om brott.

Mer finns att läsa här:
https://nsd.se/nyheter/alvsbyn/artik...rklok/r3oyxmxr
Citera
2024-08-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Är du på riktigt svagbegåvad eller missade du informationen om Torneälv? Om du nu inte valde att ta notis om Sveriges geografi under din skolgång kan du alltid pröva att söka med valfri sökmotor och se var älven rinner.

Du inser väl att det är stor tempertaturskillnad nära strand där det är grundare än mitt i älven där det är många meter djupt och strömt?
Citera
2024-08-03, 14:11
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeetboi101
Du inser väl att det är stor tempertaturskillnad nära strand där det är grundare än mitt i älven där det är många meter djupt och strömt?

Du är på riktigt svagbegåvad. Ytvatten håller samma temperatur och givetvis blir det kallare när man kommer ner under ytan. Det är dock ingen större skillnad på temperaturen vid ytan och temperaturen 30 cm under ytan. Börjar du dyka ner djupare än en meter kommer det givetvis förändras och den förändringen kan du känna av om du ställer dig på en plats där du bottnar. Det blir lite svalare om benen helt enkelt. Det är dock knappast som så att det är en markant skillnad i temperatur på två meters djup.

Att det är strömt och människor generellt är dåliga på att simma på öppet vatten är mer troligt orsak till drunkningsdöden.

Kan tilläggas att jag badar i en älv nästintill dagligen under min semester och det är knappast som så att det är +4⁰. Yttemperaturen har varierat från +16-22⁰. Ibland när det dessutom blåser känns det riktigt kallt. Där jag badar har jag koll på älven. Jag är dock inte dum och tror att en simtur längre ut än 30 m är lämpligt om jag vill simma en bit. Det är ett lagom avstånd att simma på efter strandkanten då jag med lätthet kommer in på ett djup där jag bottnar om jag skulle uppleva att orken tryter.
Citera
2024-08-04, 08:45
Medlem
Allt vatten i en älv rörs om i en fors eller ett vattenfall. Jämför gärna med att skaka om en halvfull flaska med vatten. Drunkningsolyckan skedde nedströms denna fors:
- https://www.storforsen.se/

Jag skulle säga att skillnaden i vattentemperatur mellan ytvatten och vatten en bit ner inte är så stor i en älv som strömmar. När jag badade i Torne älv i somras så badade jag i nederkant av Kukkolaforsen, den ser ut så här:
- https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kukkolaforsen

Titta gärna på videon i länken för att få en bättre uppfattning. Det var runt 20 grader i Torne älv redan i månadsskiftet juni/juli.

Edit: notera också att det vatten som rinner ut ur sjöar är ytvattnet som är varmt. Det kalla vattnet stannar kvar på botten...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in