Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 08:45
  #1273
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouelet
Hur stort är egentligen valdeltagandet bland antivaxxare och third party-väljare som misstror etablissemanget? Trump mobiliserade dessa grupper tidigare, men det är ytterst tveksamt om han kan upprepa den bedriften. RFK Jr:s bana i racet är förvisso småintressant att granska, dock finns inget där som tyder på att något skulle hindra honom från att rasa ner till fullkomligt irrelevanta nivåer. Än mindre går det att se i datan hur han skulle kunna lyfta Trump genom att injicera fler konstigheter i kampanjen. Det är små, små rörelser som han står för i dag, visst, men gissningsvis kommer det sluta med att han överträffar Vance i negativ bemärkelse och skrämmer bort kärnväljare.
We [538] collected all of the Harris-Trump polls that have been conducted since July 21 and included both two-way and multiple-candidate questions on presidential support. Then, we aggregated support for each candidate at the demographic group level using the published crosstabs for these polls, where available, and looked at how the margin between Harris and Trump differed within each of these groups when Kennedy was or was not included in the question.

When Kennedy is absent from surveys, support for Harris rises most among Asian, Black and Hispanic voters, as well as with nonwhite voters without college degrees and young voters. Trump, meanwhile, consolidates support with men, white and rural voters, and voters over 30. That means Trump is best situated to capitalize on Kennedy's endorsement among the groups already friendliest to both of them.

Our model tells us that support for Harris is 1.3 percentage points higher in polls testing support only for Harris and Trump than in polls where Kennedy is included. In comparison, Trump's support is 1.5 percentage points higher in two-way polls than when voters get the third-party option. Adding it up, this suggests that Kennedy's presence in the race is drawing slightly more support away from Trump and increasing Harris's margin by about 0.2 percentage points on average across the states.

https://abcnews.go.com/538/momentum-...y?id=113111150

Ja men både du och ABC struntar helt i det viktigaste, att Kennedy endorsar Trump nu, de gjorde han inte innan.
Citera
2024-08-24, 09:14
  #1274
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Ja men både du och ABC struntar helt i det viktigaste, att Kennedy endorsar Trump nu, de gjorde han inte innan.

Men frågan är hur stor påverkan Kennedy faktiskt har. Jag tror inte majoriteten röstar utifrån vad en rabiat antivaxxer endorsar.
Citera
2024-08-24, 09:18
  #1275
Medlem
DjPuttes avatar
Så easy MAGA supportrar större andelen som RFK hade av de 5% kom från demokraterna som inte gillade Biden från Trump kom det en minimal sida av MAGA falangen, Men hur det kommer vara i opinionen det kommer nog inte ge större utslag åt endera riktningen då de mesta kommer bli soffliggare än ta sig till valurnan kan vara mer som stöttar Harris nu men jag tvivlar!
Citera
2024-08-24, 09:37
  #1276
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Men frågan är hur stor påverkan Kennedy faktiskt har. Jag tror inte majoriteten röstar utifrån vad en rabiat antivaxxer endorsar.
Den stora frågan är väl snarare var Kennedys 5% bor i USA. Är det Kalifornien och New York så spelar det såklart ingen roll. Men är de utspritt i hela USA kan det betyda skillnaden mot att vinna eller förlora i swing states.
Citera
2024-08-24, 10:52
  #1277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Den stora frågan är väl snarare var Kennedys 5% bor i USA. Är det Kalifornien och New York så spelar det såklart ingen roll. Men är de utspritt i hela USA kan det betyda skillnaden mot att vinna eller förlora i swing states.

Ja han står ju kvar på ballots i många stater så där kan det också bli lite råddigt.
Citera
2024-08-24, 11:01
  #1278
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Ja men både du och ABC struntar helt i det viktigaste, att Kennedy endorsar Trump nu, de gjorde han inte innan.
Du har ingen aning vilken effekt det har på OU i swingstaterna. Det återstår att se.

Hos Predictit ”leder” fortfarande Harris mot Trump trots RFK endorsement (spreaden är 5,7 %)
Citera
2024-08-24, 11:02
  #1279
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja han står ju kvar på ballots i många stater så där kan det också bli lite råddigt.
Enligt egen uppgift står han bara kvar på ballots där det inte har någon betydelse. Alltså ingen ”spoiler”-effekt. Det vill säga stater där det redan är klart vilket parti (R eller D) som vinner.
Citera
2024-08-24, 11:06
  #1280
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har ingen aning vilken effekt det har på OU i swingstaterna. Det återstår att se.

Hos Predictit ”leder” fortfarande Harris mot Trump trots RFK endorsement (spreaden är 5,7 %)
Det var ju exakt det jag menade. Ingen vet, men de som tittar på tidigare polls och säger att det kommer gå till Harris för att de är demokratiska väljare förstår uppenbarligen inte innebörden av endorsements i amerikansk politik.

Om jag skulle gissa, så går en del till Trump, de flesta struntar i att rösta och några få till Harris. Det är i så fall bra utdelning för Trump.

Dock tror jag inte ens att de kommer synas i OU. De RFK väljarna som kommer rösta Trump kanske inte ens kommer ange det i OU.
Citera
2024-08-24, 11:08
  #1281
Medlem
Enterprises avatar
Spreaden bara ökar och ökar på nationella polls: Harris +3,7 % enligt 538s sammanställning.
Spreaden för favorability är Harris: +7,8 %
I enskilda swingstates leder Harris i AZ, NV, NC, PA, MI, WI
I Georgia är Trumpledningen nere på 0,4 %
Källla: fivethirtyeight.com
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2024-08-24 kl. 11:15.
Citera
2024-08-24, 11:12
  #1282
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Det var ju exakt det jag menade. Ingen vet, men de som tittar på tidigare polls och säger att det kommer gå till Harris för att de är demokratiska väljare förstår uppenbarligen inte innebörden av endorsements i amerikansk politik.

Om jag skulle gissa, så går en del till Trump, de flesta struntar i att rösta och några få till Harris. Det är i så fall bra utdelning för Trump.

Dock tror jag inte ens att de kommer synas i OU. De RFK väljarna som kommer rösta Trump kanske inte ens kommer ange det i OU.
Varför skulle dessa väljare plötsligt bli hemlighetsfulla? Ett urval av dom har ju tidigare angett att de röstar på RFK, varför skulle dom nu mörka i OU vem dom kommer att rösta på. Jag skulle tippa att hälften av dom väljer soffan och resterande hälft delas upp ganska jämnt mellan Trump och Harris. Man ska komma ihåg att RFK-väljare i någon mån var en proteströst mot Biden, av folk som inte ville ha att göra med Trump. Nu är Biden borta.
Citera
2024-08-24, 11:18
  #1283
Medlem
DRAVKCABs avatar
Om man skall tro på undersökningarna legitimitet så verkar det som om att det som kommer skifta valet är den grupp som tänkte rösta RFK. Om denna grupp nu följer essensen i vad RFK säger och röstar rött istället för blått så bör det bli övertag för Trump.

Jag tror ifs att undersökningarna är mer missvisande än dom var 2016.
Citera
2024-08-24, 11:35
  #1284
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Varför skulle dessa väljare plötsligt bli hemlighetsfulla? Ett urval av dom har ju tidigare angett att de röstar på RFK, varför skulle dom nu mörka i OU vem dom kommer att rösta på. Jag skulle tippa att hälften av dom väljer soffan och resterande hälft delas upp ganska jämnt mellan Trump och Harris. Man ska komma ihåg att RFK-väljare i någon mån var en proteströst mot Biden, av folk som inte ville ha att göra med Trump. Nu är Biden borta.
De kvarvarande 4-5% som RFK hade, har ju uppenbarligen inte svängt till Harris senaste månaden så vet inte varför de skulle göra det nu helt plötsligt. Och Trump har alltid väljare som OU inte plockar upp. Det kan vara dessa. Men som sagt, jag gissar såklart bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in