Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Lite gulligt att TDS-dårarna på bara några gått från att konsumera opinionsundersökningar som knark till att säga att alla opinionsinstitut nu är köpta av MAGA. Ännu gulligare att de försöker rationalisera sin dårskap genom att sätta "betyg" på opinionsinstituten och då givetvis toppbetyg på
demokraternas egna pollsters (som samtliga naturlitvis får A++). Well, well...
Tittar man lite mer objektivt på läget går det inte komma ifrån att det just nu trendar till Trumps fördel, men att det fortfarande tycks vara oerhört jämnt. Förutsatt att pollsters lärt sig fånga upp Trump-väljare bättre än de gjorde både 2016 och 2020, annars är det kanske inte fullt så jämnt som det ser ut.
På det stora hela nästan ett 50/50-läge skulle jag säga just nu, även om många bettingbolag nu dramatiskt sänker oddsen för en Trump-vinst.
Jag tillhör väl en av dem som du föraktfullt kallar ”TDS-dårar” men jag håller med dig om att det är jämt skägg mellan Harris och Trump. Däremot så har jag hela tiden sagt att opinionsmätningar får man ta för vad de är. Jag tror ni i MAGA övertolkar den här typen av information och missar de stora sakerna, några exempel, fler människor i USA röstar på demokraterna än på republikanerna detta har varit en trend sen tidigt 90-tal. Blir valdeltagandet högt vinner demokraterna, man behöver inte komplicera saker. MAGA refererar ofta till 2016 som ett argument för att Trump är underskattad idag och det är helt fel, i politiska sammanhang är 2016 en istid tillbaka och idag ligger det närmre till hands att tro att demokraterna underskattas i mätningar.
Många förutsättningar talar emot Kamala Harris->för mindre än en mansålder sedan hade personer med Harris’ hudfärg inte ens tillåtelse att sitta på vissa platser i bussen. USA har aldrig tidigare haft en kvinna som president så även där är motståndet dubbelt för henne. Det riktigt obehagliga är att det bland det här motståndet Trump fiskar röster, i brist på politiska förslag vill Trump omsätta fördomar för att vinna röster och tyvärr går det bra.
Trump har en stor fördel, sedan nästan tio år har han en varit en stor faktor i amerikansk politik och funnits i alla amerikaners vardagsrum dagligen, även om man inte gillar honom är han ett bekant ansikte och en viss saknad kan uppstå den dag han försvinner. En annan fördel Trump har är att ingen politiker blivit så milt behandlad av media som Trump, detta faktum kan MAGA aldrig prata bort även om de dagligen bölar om hur orättvist allting är.
Kan Trump vinna presidentvalet? Absolut.
Är det troligt att Trump vinner? Nja…..