Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Vad fan är woke?
OJ!?
Googla eller kolla Youtube.
Väldigt kort sammanfattat är det vänsterextremism kombinerat med tokerier från MP om man ska jämföra med Sverige.
Men det kan vara saker som att man får inte anställa den som är bäst för yrket för att man har för många män hos brandkåren utan blir tvingade att anställa kvinnor som gör sämre på proven än män eller att man ska kvotera företagsstyrelser till att vara 50/50 män och kvinnor bara för sakens skull, inte för att man ska välja de bästa osv osv. Finns tusen andra saker.
Men för att ta det senaste jag nämnde. Om jag hade haft ett företag och jag hade 80% män och 20% kvinnor, kanske för att det är ett IT-företag och det är mest män som söker, så är det inget konstigt för mig. Att då någon jävla politiker ska gå in och säga att du måste anställa mer kvinnor även om de är sämre kandidater, det är bara puckat och woke.
Jag säger inte att man inte kan ha 80% kvinnor. Det kan man absolut ha, men världen ser inte ut så. Det är tyvärr så att de flesta kompetenta personer som söker IT-jobb är män.
På samma sätt är det så inom klädindustrin. Kollar du på HM eller andra klädbutiker så är det nog majoriteten kvinnor. Varför? Jo för att mest kvinnor söker och de passar bäst för tjänsten. Varför då försöka anställa män när det finns bättre kvinnor att välja?
En annan sak som är Woke är att försöka styra hur familker tar ut sina föräldradagar.
Woke försöker få det till att kvinnor måste ta ut mindre dagar och män måste ta ut mer, men varför? De flesta familjer vill att kvinnorna tar mer dagar just för att kvinnan tjänar mindre så det blir mindre inkomstbortfall än om mannen tar det mesta. Varför då tvinga mannen att ta mycket mer när det förstör deras ekonomi?