Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 22:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag förstår hur du menar. Det finns nog en del sådana, frågan är hur de syns i OU. Tror också att det finns en hel del trötthet inom GOP. Blir kul att se hur många de är när resultatet räknats fram.

https://x.com/mcarr2021/status/1849830793465692669

Själv tror jag fortfarande att Harris tar det. Men det kommer snart att visa sig om jag får rätt eller inte.

Rekommenderar denna kanal för dagliga siffror.

https://youtu.be/SWyfSpvWyEo?si=dN6T7feLrT3ccS1X
Tack för tips.

Hur tolkar du att CBS idag ger harris +1% nationellt? (CBS gav harris +3% för två veckor sedan och +4% för fem veckor sedan.)

https://www.realclearpolling.com/pol...rump-vs-harris

Jag tolkar det som att hennes trend är neråt sedan debatten. Och CBS polls är en anledning till att jag tror Kamala kommer förlora.
2024-10-27, 22:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Precis. Och det är ungefär vad jag tror hänt i vissa fall. Andra kan ha justerat för 53/47 men inte 55/45.

Men.. fördelen är inte tillräcklig om inte valdeltagandet når viss kritisk nivå. Med lägre valdeltagande än 2020 har Trump fördel (eftersom det oftare är Dems väljare som uteblir).

Jag har trott att valdeltagandet skulle bli rekordartat p.g.a Dobbs, men är inte lika säker längre. Det är väldigt annorlunda röstmönster i år, med GOP som röstar tidigt och Dems som röstar sent (hoppas vi).

Spännande .

Intressant analys. Men det är som alltid med dina resonemang felaktiga.

Tvärtom kommer rösterna utebli för Harris, detta då Bidens 81 miljoner röster var väldigt många fler än Obamas utan egentlig förklaring 😉 Harris återgår nu till en mer normal "Obama nivå" eller lägre.

Detta bör betyda minst 10 miljoner färre röster för Harris 2024 jmf Biden 2020.

Trump bör nå minst 5 miljoner fler röster än 2020. Detta gör ca 70 miljoner röster för Harris och 80-90 miljoner för Trump.

Fullständig kross av Trump mao. Han har dessutom chans att vinna bla VA, NM, NH. Även fler stater ligger i slagläge för en Trumpseger.

Dammluckorna har öppnats.
Senast redigerad av Nixter 2024-10-27 kl. 22:51.
2024-10-27, 22:46
Medlem
Nostradumbasss avatar
Jag börjar tro att vi kommer att få se så stora omflyttningar i olika demografiska grupper så att OU, och även analyserna kommer visa sig vara helt åt helvete. Svarta män, och Hispanics män är typiska demografier som demokraterna har tagit för givna.

Dom två väljargrupperna har flyttat sig nu, och därför tror jag att analyser av typen "förrut har det varit så" kommer att slå fel i detta val. Den 5 november vet vi.

Det blir en prommenadseger för Trump.
2024-10-27, 23:13
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för tips.

Hur tolkar du att CBS idag ger harris +1% nationellt? (CBS gav harris +3% för två veckor sedan och +4% för fem veckor sedan.)

https://www.realclearpolling.com/pol...rump-vs-harris

Jag tolkar det som att hennes trend är neråt sedan debatten. Och CBS polls är en anledning till att jag tror Kamala kommer förlora.

Det är för små ändringar för att ta fasta på, tycker jag. Dels ligger ändringarna inom felmarginalen och dels så svänger undersökningsresultaten baserat på underlaget. CBS kunde ha genomfört en ny OU dagen efter och hade troligen fått ett annat resultat. Men visst känns det som att hon trendar neråt.
2024-10-27, 23:28
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Trump har i år uppmanat sina väljare att förtidsrösta, vilket delvis kan förklara republikanernas försprång. Men, tillsammans med hur opinionssiffrorna ser är det svårt att se att tro på något annat än att Trump vinner valet.

Det förklarar hela försprånget. Det finns andra delstater, som ligger före i förtidsröstningen, med samma trend. Där R först ledde men där D kom ikapp och sprang om efter en vecka. Och... kom ihåg att dessa siffror avser partiregistrering, inte vad folk faktiskt röstat på.
2024-10-28, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sluta nu. Här är några av de kända:

https://www.cbsnews.com/news/republi...a-harris-2024/

Men poängen är... har du någonsin sett motsvarande i tidigare presidentval?
Det är unikt och det är inte mina ord utan deras. Politiker, guvernörer osv.
Jag har kollat på Republicans for Harris,
Arizona Republicans for Harris, Wisconsin Republicans for Harris-Walz, Maine Republicans for Harris.

Det är inte frågan om vacklande reps heller, solid as a rock sen urminnes tider på vissa. Det är inte Nikkis (fast dessa försöker de fånga upp).

De är, förutom att hålla egna rally/tal, ute och knackar dörr - det är stort engagemang.
Så hur är mörkertalet?
Senast redigerad av develi 2024-10-28 kl. 02:17.
2024-10-28, 04:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nya undersökningar från swingstaterna.

Arizona: Trump 48, Harris 46
1094 LV

Pennsylvania: Trump 48, Harris 47
800LV
2024-10-28, 09:17
Medlem
Reimers avatar
Haha, nu är fan lös, Trump har plötsligt blivit populär enligt Gallup, han slår faktiskt Kasmala Harris även där

Citat:
Så hur ser det ut i år? Siffrorna har just kommit. Kamala Harris har ett negativt netto, 48 procent gillar henne, 50 procent ogillar henne.

Än Trump då? Här kommer den goda nyheten för honom. För första gången i Gallups historia ligger han på plus. 50 procent mot 48.

Detta är som sagt ingen garanti för vinst i valet, men det är självklart en fördel att vara den mer populäre. Men okej, marginalerna är onekligen små precis som opinionsläget i stort.

https://www.expressen.se/kronikorer/...ngen-passerat/
2024-10-28, 09:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du suttit sen kl 22 igår med ribba eftersom du skrev det igen?
(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump

Haha, nope jag kom på att det var i fel tråd jag postade första gången, det är ju en opinionsundersökning som redovisas
2024-10-28, 10:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouelet
Ronald Brownstein et al. tror, liksom resten av världen, att det framför allt är vita kvinnor som hoppat mellan blocken (och därefter valt att stanna kvar). Denna grupp är dessutom stor, så varje procentenhet har en betydande effekt på valutgången, såklart. Faktum är att Biden gjorde sköna framsteg bland förortsväljare 2020 (+9%), och den förändringen syntes även bland vita (förorts)väljare, som Trump vann med några få procentenheter (+4%). Men jag skulle ändå vilja varna för att fästa alltför stor vikt vid mörkertals-spekulationer, eftersom elektoratet har vuxit och GOPs partiregistreringar signalerar att det har skett en viss påfyllning underifrån, vilket eventuellt kan kompensera för partiavhoppen. Med det sagt så har förskjutningen pågått ett tag, vilket får mig att tro att andelen vita, moderata republikaner som röstar på Dems i förorterna har ökat sedan 2020-valet. Att de skulle ha hoppat av efter VP Harris kröning kan vi nog utesluta, åtminstone vad gäller våra skyddsvärda kvinnor.
Ronald Brownstein on Harris v. Trump: What to Look For in the Home Stretch
Jo, men jag hittar mest gubbar som offentliggjort sig som cementerade reps, flera agerar aktivt för Harris i just detta val.
Jag har läst media brett och noterat namn allt eftersom.

Nyss Fred Upton (ang cementerade) om du kollar på honom eller som den här:
Legendary Texas Republican makes shocking Harris-Trump prediction about ‘afraid’ GOP voters:

Former Tarrant County Judge Glenn Whitley — a life-long member of the Republican Party who served from 2007 to 2022 — has been one of Texas’ most prominent Republicans.
https://www.google.com/amp/s/www.nj....outputType=amp
Senast redigerad av develi 2024-10-28 kl. 10:18.
2024-10-28, 10:44
Medlem
Kip.Kinkels avatar
67/33 till fördel Trump på Polymarket just nu.

https://polymarket.com/event/preside...=1730108645757
2024-10-28, 13:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nya polls i swingstaterna.
Wisconsin: Trump +1
USA Today/Suffolk

Michigan: Trump +1
Insider Advantage

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto