Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-21, 23:00
Medlem
Ondquists avatar
"Globalt IT-haveri orsakar tekniska problem hos Crowdstrike

Det gör att du inte kan spåra ditt paket eller gods. Våra ombud kan heller inte scanna in- och utgående paket vilket gör att du inte han hämta ombudsleveranser just nu. Vi hoppas på snabb lösning!"

https://www.dbschenker.com/se-sv

Undrar var de ska lagra alla paket under tiden det inte går att lämna ut dem? Knappast hos ombuden, som skulle bli överfulla på nolltid, så jag gissar att det mesta får ligga kvar på distributionscentralerna med allt kaos det innebär.
Citera
2024-07-21, 23:03
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Hur är det med dhl, postnord, bring då, är de också påverkade?
Citera
2024-07-21, 23:09
Medlem
Ganonitos avatar
När man för en gångs skull väljer en annan leverantör än Postnord när man väntar paket från utlandet ska ska såklart även den börja strula.
Citera
2024-07-21, 23:34
Medlem
Ondquists avatar
Ska bli intressant att se hur detta kommer att hanteras av de försäljningsorganisationer som har leveransgaranti inom viss tid, till exempel Temu som krediterar en femtiolapp om paketet blir försenat samt ger full refund om trackingen inte har uppdaterats inom 15 dagar.

Om försändelsen är spårbar fram till Schenkers sorteringsterminaler inom tidsramen, men sedan ligger där och stampar utan att kunna distribueras vidare allt medan tidsgarantin kickar in, så borde man ju helt klart få den utlovade kompensationen anser jag.

Men det återstår att se.
Citera
2024-07-22, 00:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Ska bli intressant att se hur detta kommer att hanteras av de försäljningsorganisationer som har leveransgaranti inom viss tid, till exempel Temu som krediterar en femtiolapp om paketet blir försenat samt ger full refund om trackingen inte har uppdaterats inom 15 dagar.

Om försändelsen är spårbar fram till Schenkers sorteringsterminaler inom tidsramen, men sedan ligger där och stampar utan att kunna distribueras vidare allt medan tidsgarantin kickar in, så borde man ju helt klart få den utlovade kompensationen anser jag.

Men det återstår att se.
Antar Temu har avtal med leverantören(erna) som kompenserar dem ifall det blir försenat. Från början fick jag paket både med Early Bird och Postmord, men på slutet har jag bara fått med Schenker. Har två paket på ingående från Temu, skulle inte göra något om de levereras efter utsatt datum och jag fick igen 2x50kr Eller full refund... Antar att leverantören (Schenker) får stå för det i slutänden.
Citera
2024-07-22, 01:04
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har två paket på ingående från Temu, skulle inte göra något om de levereras efter utsatt datum och jag fick igen 2x50kr Eller full refund...
Jag har faktiskt möjlighet till faktiskt konstaterande med en aktuell leverans, ser jag nu:

En Temuförsändelse hade ankommit sorteringsterminalen Malmö några timmar innan Crowdstrike fuckade upp sina kunder med sin irr-fildistribution. Min försändelse var då estimerad att anlända vidare upp till mitt lokala utlämningsställe idag, 22 juli och kan alltså nu inte hämtas ut så länge som Schenker fortfarande har Crowdstrike-problem.

Det intressanta här är att 50-kronan kickar in redan dagen efter, 23 juli, så inom några dagar vet vi om jag antingen trots allt har fått ut paketet innan dess, eller om det som sig bör hamnar inom ramen för leveranstidsgarantin.
Citera
2024-07-22, 13:16
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Hur är det med dhl, postnord, bring då, är de också påverkade?

Jag har ett paket på ingående som skickats med DHL. Det uppdaterades för två timmar sedan, så det verkar fungera.
Citera
2024-07-22, 15:56
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Min försändelse var då estimerad att anlända vidare upp till mitt lokala utlämningsställe idag, 22 juli och kan alltså nu inte hämtas ut så länge som Schenker fortfarande har Crowdstrike-problem.
Det kom uthämtningsavisering precis som vanligt, inte heller hade utlämningsstället några problem med att pricka av försändelsen i systemet.

Samtidigt har Schenker på sin sida fortfarande kvar sin röda varningstext om att "vilket gör att du inte han hämta ombudsleveranser just nu".

Verkar inte vara särskilt samordnat inom deras organisation... Nåja, inte mitt problem alldenstund jag fått vad jag beställt inom ramen för utlovad leveranstid.
Citera
2024-07-25, 19:01
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Samtidigt har Schenker på sin sida fortfarande kvar sin röda varningstext om att "vilket gör att du inte han hämta ombudsleveranser just nu".

Verkar inte vara särskilt samordnat inom deras organisation...
Nu är texten som synes borttagen. Man får hoppas att allt är i fas nu genom hela organisationen.

(Så här såg den ut tidigare, om någon undrar.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in