Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-22, 02:00
  #1
Medlem
Jag ska alltså säga upp abonnemanget på Telia bredband för vi behöver inget bredband längre. Då försvinner även mailadresserna på telia.com.
Under årens lopp har man hunnit få många mail som sparats i datorn (mailclient Thunderbird). Försvinner alla dessa gamla mail när Teliaabonnemanget bryts? I så fall, hur kan jag behålla mailen (av nostalgiska skäl)?

Man kan ju inte stanna kvar på Telia och betala 600 kr/mån bara för att kunna få behålla gamla mail i datorn...
Citera
2024-07-22, 02:02
  #2
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Jag ska alltså säga upp abonnemanget på Telia bredband för vi behöver inget bredband längre. Då försvinner även mailadresserna på telia.com.
Under årens lopp har man hunnit få många mail som sparats i datorn (mailclient Thunderbird). Försvinner alla dessa gamla mail när Teliaabonnemanget bryts? I så fall, hur kan jag behålla mailen (av nostalgiska skäl)?

Man kan ju inte stanna kvar på Telia och betala 600 kr/mån bara för att kunna få behålla gamla mail i datorn...

Du kommer ha kvar mailen i din klient.
Citera
2024-07-22, 02:11
  #3
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Förvånansvärt många låter mejl ligga på servern i evighet. Spara istället lokalt.

Rensa även ut all skit samt arkivera äldre gunk.
Citera
2024-07-22, 13:13
  #4
Medlem
En snabb lösning jag tänker mig är att vidarebefordra mejlen till din nya adress, låter inte som den bästa men absolut inte den sämsta lösningen.
Citera
2024-07-22, 15:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Jag ska alltså säga upp abonnemanget på Telia bredband för vi behöver inget bredband längre. Då försvinner även mailadresserna på telia.com.
Under årens lopp har man hunnit få många mail som sparats i datorn (mailclient Thunderbird). Försvinner alla dessa gamla mail när Teliaabonnemanget bryts? I så fall, hur kan jag behålla mailen (av nostalgiska skäl)?

Man kan ju inte stanna kvar på Telia och betala 600 kr/mån bara för att kunna få behålla gamla mail i datorn...

Väldigt lätt med Thunderbird. Skapa lokala mappar i vänsterspalten för respektive mapp på servern (t.ex. "inkorg", "skickat", "viktigt"). Detta ligger alltså i vänsterspalten under avsnittet "Lokala Mappar", inte under ditt vanliga mejlkonto.

Sen går du in på t.ex. inkorgen på servern, klicka på ett meddelande, sen Ctrl+A för att markera alla meddelanden, högerklicka på den markerade massan, kopiera till -> lokala mappar -> inkorg.
Upprepa för varje mapp som är viktig. Troligt är att det tar en stund per mapp. Kolla så antalet meddelanden i varje mapp på server ungefär stämmer med det som kopierats till lokal mapp för att bekräfta.

Som någon redan sa är det troligt att det lokala meddelandearkivet/cachen ligger kvar på datorn och är tillgängligt när kontakten till servern bryts, men jag hade inte förlitat mig på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in