2024-07-22, 10:49
Medlem
Haft båt i 30år men är lite sugen på en vattenskoter som dagstursbåt för en person. Billig, snabb, osv. Men jag vet inte mycket om vattenskotrar. Det jag vet är att jag vill använda den som ett transportmedel soliga dagar, så typ cruising skoter? Jag har hajat att kompressor är för prestanda men kräver mer underhåll, så tänkte mig ha en utan och ca 150hk. 4takt verkar vara vettigast om man inte vill bli hatad av omgivningen. Vad skiljer på en yamaha och en seadoo? Jag vill minnas att gasreglage skiljer (tumme/pekfinger typ?).

Jag har spanat på skotrar i ca 40tkr klassen, så typ en seadoo gtx 155hk (ej kompressor) samt yamaha cruiser varianter på 140-160hk. Vad bör man mer kolla på?

Hur är det med kamrem/kamkedjor på alla dessa?
Citera
2024-07-22, 11:11
Medlem
Megaforces avatar
Kolla framförallt att det finns en dokumenterad servicebok. Vattenskotrar går ofta så lite att de aldrig får service och det är ganska stor skillnad på en som får årsservice med vinterkonservering inför vinteruppläggningen och en som aldrig får det. (det vanliga är att man lämnar in skotern på en verkstad för vinterförvaring och att de gör årsservicen någon gång under vintern)
Citera
2024-07-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kolla framförallt att det finns en dokumenterad servicebok. Vattenskotrar går ofta så lite att de aldrig får service och det är ganska stor skillnad på en som får årsservice med vinterkonservering inför vinteruppläggningen och en som aldrig får det. (det vanliga är att man lämnar in skotern på en verkstad för vinterförvaring och att de gör årsservicen någon gång under vintern)
Räknar väl mer eller mindre på att det är kört när det gäller min prisklass. I bästa fall har väl senaste ägaren gjort det regelbundet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in