2024-07-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Jag tror diskussionen kommer falla tillbaka till mördarna när FUP väl kommer ut, alltså när vi väl har mer info om händelseförlop runt mordet, möjliga motiv osv.

Vet inte varför fokuset har hamnat på just E's mamma, men delvis kan det ha att göra att med att E's liv har sett ut som det gör bland annat p.g.a modern, även om det stämmer in på alla mgm.

Alla gör ju som de vill men jag tycker att vi bör invänta mer fakta om det hela innan något mer sägs.
Citera
2024-07-29, 21:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
BO kom in med tåget ca 20.00, och om de gick till bangården så tar det ca 30 min från stationen.

Klockan 20.30 är det fortfarande ljust, och brottsplatsen är inte helt öde då det nämns att där brukar finnas folk i tågvagnarna, folk som går med hundar, samt att det ligger något gym i närheten med.
Har det fastställts att det var där hon faktiskt mördades?

Ca 4 timmar senare hittas hon av polisen.

Har de plågat henne i flera timmar och sen lämnat henne död? Eller dödade de henne direkt? (Jag tror hon var död när polisen fann henne, men att de ändå måste ge hjärt/lungräddning).

Och gick mördarna sen ner till kajen för att kasta hennes övernattningsväska, och vidare hem till MGM 1 vars pappa inte bor så långt ifrån där väskan dumpades vid Stadshuset?
Eller gick de hem och dottern berättade vad som skett, och pappan kastade väskan?

Kan det varit pappan som själv tog med dottern till polisen dagen efter då hon är 13 år?

Tack.

Ja då var det ljust och inte natt när BO träffade MGM 1 och MGM 2 vid 20-20.30 tiden.
Sannolikt påbörjades angreppen på BO rätt fort där på bangården. De hade snattat silvertejp och försett sig med kniv före.

Av spridd obekräftad info i media var BO ”bunden med silvertejp på händer och fötter och hade knivskador på halsen och benen”.
Ett rykte omtalar att ett större kärl i benet var skuret och att BO förblödde.

Hon hittades av polisen vid midnatt. MGM var inte kvar där då.
De har även haft tid att dumpa saker.
Hela misshandelsförloppet har sannolikt inte tagit 3-4 timmar utan kortare tid, kanske hälften.
Då var det antagligen fortfarande ljust/halvljust ute.

När MGM lämnade BO måste de dock ha varit klara över att hon var mycket allvarligt skadad, död eller döende. Hon var också fortfarande bunden och hade ingen möjlighet att kontakta någon för att få hjälp. De har avsiktligt lämnat henne där i det tillståndet.

Det är inte misshandel - det är mord.
Senast redigerad av coli 2024-07-29 kl. 21:26.
Citera
2024-07-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack.

Ja då var det ljust och inte natt när BO träffade MGM 1 och MGM 2. Sannolikt påbörjades angreppen på BO rätt fort där på bangården. De hade snattat silvertejp och försett sig med kniv före.

Av spridd obekräftad info i media var BO ”bunden med silvertejp på händer och fötter och hade knivskador på halsen och benen”.
Ett rykte omtalar att ett större kärl i benen var skuret och att BO förblödde.

Hela misshandelsförloppet har sannolikt inte tagit 3-4 timmar utan kortare tid, kanske hälften.

När MGM lämnade BO måste de dock ha varit klara över att hon var mycket allvarligt skadad, död eller döende. Hon var också fortfarande bunden och hade ingen möjlighet att kontakta någon för att få hjälp. De har avsiktligt lämnat henne där i det tillståndet.

Sägs att hon var bunden runt en lyktstolpe. Om det stämmer vet jag inte.
Citera
2024-07-29, 21:28
Medlem
Poorboys avatar
Citat:
Tack.

Ja då var det ljust och inte natt när BO träffade MGM 1 och MGM 2. Sannolikt påbörjades angreppen på BO rätt fort där på bangården. De hade snattat silvertejp och försett sig med kniv före.

Ett rykte omtalar att ett större kärl i benet var skuret och att BO förblödde.

Om det fetade nu stämmer så lutar det väl mer åt att de råkat hugga lite för djupt, fått panik och lämnat henne.
Citera
2024-07-29, 21:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Sägs att hon var bunden runt en lyktstolpe. Om det stämmer vet jag inte.

Det finns flera beskrivna fall av gruppmisshandel där offret just bundits fast i något och förövarna turats om att misshandla.
Har inte sett någon uppgift om att det var så här - men fördj•vligt om det stämmer.

Just att de lämnade henne bunden ensam där på bangården, utan möjlighet att kontakta hjälp eller ta sig därifrån med bundna händer och fötter gör det hela extra vidrigt.
Citera
2024-07-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Vad fan har det med mordet på Emilia att göra!? Det har verkligen spårat ur i den här tråden! Nu återgår vi till vad tråden handlar om! Dårar som går fritt i samhället och skadar folk! Två livsfarliga flickor mördar en vän! Prata om det istället. Hur de är funtade! Vad rör sig i huvudet på dessa råbarkade mördare! Jag skiter fullständigt i om de är tonåringar och barn! De är onda och elaka galningar!

Jag tror att många föräldrar måste vakna upp och inse att det krävs betydligt mycket mer idag av en som vårdnadshavare än vad det har gjort tidigare här i Sverige.

Gängkriminalitet och övrig kriminalitet och droger bland unga har gjort att man måste ha extra koll på sina barn i synnerhet om de är på glid.

Barn dödar andra barn, i synnerhet i de kriminella kretsarna.

Det är den bistra hårda sanningen som man måste tugga i sig. Och det är nog delvis därför många diskuterat bo situation som ledde henne till Landskrona, varför ingen skyddade henne. Det är inte att skuldbelägga familjen utan snarare ett uttryck av empati för flickan, hur det kunde sluta så illa.
Citera
2024-07-29, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Varför har R:s pappa bytat namn? Både för och efternamn. När gjorde han det?

Hittade honom på TT. Känner mycket väl till honom ifrån ungdomen. Blev förvånad att han fanns i brottsregistret. Han var inte så som ung.

Märkligt som folk ändras.
Vad hette R:s pappa innan ? Iof kan han bytt för och få jobb eller liknande
Citera
2024-07-29, 21:33
Medlem
Citat:
Tack!

Väldigt väl skrivet. Instämmer. Under rådande omständigheter med tidigare historik hos de inblandade var det naturligtvis inte optimalt att BO placerade under fyra sommarveckor hos den ensamstående modern.
Det var beslutat att BO härefter skulle flyttas till nästa placering.

Var BO naiv och opålitlig och modern inte kapabel att ta hand om henne sedan flera år - och inte heller om någon månad ansågs ha den förmågan - så hade hon naturligtvis inte heller den förmågan under de fyra sommarveckorna och kunde inte förväntas kunna sätta tydliga gränser och skydda BO

Hur tänkte ansvariga på Soc som beslutade detta??

Tror helt enkelt att beslutet togs utifrån att både mamma o flickan ville det o att man inte hade någon HVB/familjehemsplats ledig förens senare. Man ”chansade”!

Alla som jobbar inom soc vet att sommarveckorna är extra kritiska för aktuella ungdomar, både om man är placerad eller bor hemma o är inom öppenvården. Man vill i regel väldigt sällan avsluta en placering just på sommaren av den anledningen om det inte är absolut nödvändigt för riskerna ökar så mycket.
Men att få ut en ungdom från SIS som bedöms klara av att vara på HVB/Familjehem kan vara en sådan anledning. Platsbristen på SIS är katastrof o köerna långa så ribban för vad som krävs för en placering där höjs hela tiden. Det finns inte utrymme att behålla någon där en dag mer än nödvändigt.

Så det tror jag är bidragande orsaker till beslutet att BO fick komma hem dom här veckorna.
Citera
2024-07-29, 21:35
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Tack.

Tack själv...

Håller med dig till 100%..
De har avsiktligt lämnat henne där, fastbunden med silvertejp, blödandes och skadad. Om det nu stämmer med att de huggit henne i pulsådern så förblödde hon snabbt.

Jag läste att det kan dömas som "vållande till annans död/dråp".
Vilket är sjukt om det blir så, de mördade henne och planerade detta.
Spelar ingen roll hur gamla de är.
Om de redan nu i denna ålder kan utföra dessa fruktansvärda handlingarna, hur blir de då om några år...?

Om man har så lite respekt för någons liv när man är tonåring, hur blir det då när de blir äldre?

13-åringen är en sociopat in the making och 15-åringen är troligen en psykopat redan.
Citera
2024-07-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debatoren

Vet inte om jag vill skriva det här.

Familjen hade pizzeria förr. Så för att få jobb tror jag inte.
Citera
Medlem
Poorboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Debatoren
Läste fel.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Som sagt:
Vuxen misstänkt för brott i mordfallet i Landskrona
Den person som misstänks för grovt skyddande av brottsling i fallet med den dödade 14-åriga flickan i Landskrona är vuxen, rapporterar flera medier. Personen är inte frihetsberövad men alltjämt misstänkt för brott.

– Det är ett brott som handlar om att man på något vis försökt få en person som har begått brott att undkomma, förstöra bevis eller liknande, säger åklagaren Tomas Olvmyr till Aftonbladet.
https://omni.se/t/mordet-i-landskron...6-b3970d4d08cb
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-emilia-14-dog

Kan det vara BO,s "vuxna" mamma som av respekt för sin döda dotter inte ville straffa dom som tog hennes liv?

Citat:
– Jag bryr mig inte jättemycket om vem som gjort det eller vilket straff de får för Emilia är ju redan borta. Med en dotter som tittar på mig uppifrån kan jag ju inte gå omkring och straffa de här människorna. För då hade ju Emilia skämts över mig, säger Anna Sjöberg.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-beratta-allt/
Man förstår till fullo varför barnen omhändertogs från en mamma som är så totalt uppe i det blå. Fortsätter att svika dottern av ren reflex också efter att hon brutalt mördats.
Senast redigerad av Taggad 2024-07-29 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in