Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricke71
Men precis. Men Aftonbladet skriver att ena flickan heter Ida för att det inte ska bli ’ramaskri’ pga deras nationalitet.
Hennes rätta namn säger ingen nationalitet, men förstås skriver man inte en trettonårings hela namn. Mamman född i Sverige, pappan kom som småbarn. Inte typiskt för någon nationalitet att flickor mördar.
Citera
2024-12-10, 11:46
Medlem
Allt är hursomhelst sorgligt.
Barn som är svikna av både föräldrar och samhället. Skulle det inte ske en rättspsykiatrisk utredning av 15 åringen?
Med tanke på vad hon blivit utsatt för är det inte konstigt att hon blivit psykiskt störd.
Citera
2024-12-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruthAboutU
Anser personligen att när det kommer till så allvarliga brott som Mord och GM är minderåriga att ansvar / skuld ska ändå läggas mer på de vuxna som haft ansvaret och skadat GM. Om det är sant som det stod bland kommentarerna på BO' s Mammas insta att någon av föräldrarna till någon av GM ( vet ej vem) ska ha sagt att : "Gör vad ni vill med GM, (alltså hens barn) bara ni lämnar mig/ oss ifred"
Hur i hela friden kan man agera så som förälder och inte förstå sin inverkan och påverkan till att det kunnat gå så illa för sitt barn, och dessutom "slänga det till vargarna" för att själv komma undan?!
Det visar ju med all tydlighet att dessa GM har inte varit älskade och fått någon kärlek alls, åtminstone en av dom.
Någon av föräldrarna tycker alltså t.o.m att sitt egna barn kan offras för att själv slippa undan? Inte jätte konstigt det gått så här illa för dessa flickor, utifrån denna informationen.Om det stämmer alltså.och jag inte missförstått något. Isf ber jag om ursäkt för det!

Hade det varit mina barn så hade jag tagit straffet istället och förstått att jag haft skuld i att det kunnat gå så här långt. Och kärleken till sina barn är villkorlös om man är en normal förälder, så man slutar inte älska sitt barn vad de än skulle va skyldig till.
Nej, dessa GM är också offer trots det fruktansvärda brott de gjort sig skyldiga till.
Men föräldrarna och andra vuxna som gjort dom så illa, borde ställas mer ansvariga och skyldiga i det här, enligt min uppfattning.

Du beskriver mina tankar så väl!
De är alla offer för föräldrar som inte haft förmåga att ta tag i barnens väg utför.
Vårt system är TÄNKT att fånga upp, men i praktiken fungerar det inte.

Det är så sorgligt för alla flickorna.
För Emilia och hennes familj är det fruktansvärt att förlora sitt barn, sitt syskon (utan riktigt ha uppfattat om det finns syskon). Emilia kommer inte tillbaka.
Sorgen för föräldrarna och nära är inte mindre för att Emilia är borta, även om hon varit omhändertagen.

Att begå den här gärningen är fruktansvärt, men vilka förutsättningar och stöd hade de här tjejerna för att inte förlora sina gränser?

Det är sååå sjukt att det system som vi slår oss för bröstet att det finns, faktiskt inte alls fungerar.

Jag kanske får en skitstorm nu, men krasst, objektivt och realistiskt är det så här samhället, VI! fungerar!
Citera
2024-12-10, 13:10
Medlem
Finns de pdf med förhör eller annat i tråden?
Citera
2024-12-10, 13:12
Medlem
När kommer fup?
Citera
2024-12-10, 13:22
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leiass
När kommer fup?

Skulle tro innan veckans slut, den går igenom sekretessbedömning nu och efter det tar det väll max 1-2 dagar innan krimfup lägger upp den
Citera
2024-12-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weezer1
Allt är hursomhelst sorgligt.
Barn som är svikna av både föräldrar och samhället. Skulle det inte ske en rättspsykiatrisk utredning av 15 åringen?
Med tanke på vad hon blivit utsatt för är det inte konstigt att hon blivit psykiskt störd.

Vad utsattes hon för?
Citera
2024-12-10, 13:26
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leiass
Finns de pdf med förhör eller annat i tråden?

Nej, inget sådant är delat till allmänheten ännu förutom häktningsprotokoll och stämningsansökan delade matamata igår, inlägg 10174. FUP går igenom sekretessbedömning nu, endast de som är part i målet och media/press som får ta del just nu.
Senast redigerad av surfrider 2024-12-10 kl. 13:31.
Citera
2024-12-10, 14:29
Medlem
Allting som går såhär snett är inte samhällets, systements eller föräldrarnas fel.

Vilken typ av samhälle kan reparera och vem ska "stötta" sådana här mordiska ungdomar (småtjejer) så att de inte plågar livet ur andra? Dessa tjejer hade ju redan blivit omhändertagna men rymt. Livet ute på gatorna är så mycket mer spännande för unga med aggressionsproblem, inlärningssvårigheter eller diagnoser. Där träffar de äldre killar (med liknande problem) som röker, knarkar, langar, dricker alkohol, gör brott och hänger omkring. De tror de är vuxna och att de kan tänka som sådana.

I ett sådant här outsägligt hemskt fall bör dessa ungar nu en gång för alla stå ansikte mot ansikte med det de faktiskt alldeles själva har ställt till med.

Dessa tjejer har inte bara mördat en jämnårig på ett obeskrivligt plågsamt sätt utan de har planerat det också. Här hjälper inget "stöttande" i världen.

Jag slår mig heller inte för bröstet över ett samhälle som fungerar såhär. Varför? Jo, just för att sådana här unga personer med borttappat vett, ingen ansvarskänsla och mord i sikte har förstört min tro på det.
Senast redigerad av Detdundrar 2024-12-10 kl. 14:31.
Citera
2024-12-10, 14:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruthAboutU
Anser personligen att när det kommer till så allvarliga brott som Mord och GM är minderåriga att ansvar / skuld ska ändå läggas mer på de vuxna som haft ansvaret och skadat GM. Om det är sant som det stod bland kommentarerna på BO' s Mammas insta att någon av föräldrarna till någon av GM ( vet ej vem) ska ha sagt att : "Gör vad ni vill med GM, (alltså hens barn) bara ni lämnar mig/ oss ifred"
Hur i hela friden kan man agera så som förälder och inte förstå sin inverkan och påverkan till att det kunnat gå så illa för sitt barn, och dessutom "slänga det till vargarna" för att själv komma undan?!
Det visar ju med all tydlighet att dessa GM har inte varit älskade och fått någon kärlek alls, åtminstone en av dom.
Någon av föräldrarna tycker alltså t.o.m att sitt egna barn kan offras för att själv slippa undan? Inte jätte konstigt det gått så här illa för dessa flickor, utifrån denna informationen.Om det stämmer alltså.och jag inte missförstått något. Isf ber jag om ursäkt för det!

Hade det varit mina barn så hade jag tagit straffet istället och förstått att jag haft skuld i att det kunnat gå så här långt. Och kärleken till sina barn är villkorlös om man är en normal förälder, så man slutar inte älska sitt barn vad de än skulle va skyldig till.
Nej, dessa GM är också offer trots det fruktansvärda brott de gjort sig skyldiga till.
Men föräldrarna och andra vuxna som gjort dom så illa, borde ställas mer ansvariga och skyldiga i det här, enligt min uppfattning.

Efter senaste årens exploaterande av underåriga/straffrihetsålderna så är det av nöd tvunget att föräldrarna åläggs straffrättligt ansvar för vanvården av deras mördarbarn. (Liksom det införts skadeståndsansvar när barn bränner ner skolor etc.)

Låt föräldrarna överta straffrabatten från barnen så föräldrarna tvingas ta ansvar.

Med andra ord: Sätt åt föräldrarna som genom vanvård och underlåtenhet skapat mördarna.
Senast redigerad av Taggad 2024-12-10 kl. 15:16.
Citera
2024-12-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julia0191
Vad utsattes hon för?

Det finns tidigare i tråden. Ang. LVU-beslut gällande henne.
Men bara att hon hade samma könssjukdom som sin mors pojkvän och att hennes syskon blivit grovt favoriserade i familjen säger väl en hel del..
Citera
2024-12-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du beskriver mina tankar så väl!
De är alla offer för föräldrar som inte haft förmåga att ta tag i barnens väg utför.
Vårt system är TÄNKT att fånga upp, men i praktiken fungerar det inte.

Det är så sorgligt för alla flickorna.
För Emilia och hennes familj är det fruktansvärt att förlora sitt barn, sitt syskon (utan riktigt ha uppfattat om det finns syskon). Emilia kommer inte tillbaka.
Sorgen för föräldrarna och nära är inte mindre för att Emilia är borta, även om hon varit omhändertagen.

Att begå den här gärningen är fruktansvärt, men vilka förutsättningar och stöd hade de här tjejerna för att inte förlora sina gränser?

Det är sååå sjukt att det system som vi slår oss för bröstet att det finns, faktiskt inte alls fungerar.

Jag kanske får en skitstorm nu, men krasst, objektivt och realistiskt är det så här samhället, VI! fungerar!

Instämmer i det skrivna. De 2 flickorna som dödade Emilia har aldrig haft eller fått en chans till ett bra och sunt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in