2024-07-23, 13:02
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varan. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.

Så du har åkt förbi ett bygge och sett arbetarna stå utanför?

Ja de kanske flytspacklar golven så ingen kan vara inne på ett par timmar.
Citera
2024-07-23, 13:08
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Fast det gör dom ju. Du kan läsa runt här om du inte tror mig.

Ge exempel eller håll käft helt enkelt.
Vad ska diskuteras egentligen? Något du drömt ihop själv? Flashback är ingen blogg.
Senast redigerad av fizzle 2024-07-23 kl. 13:10.
Citera
2024-07-23, 13:09
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa runt här på fb. Så får du se.

Det finns massor av trådar där folk skriver det samma om vården. Så nu frågar jag detta. För jag känner min dotter som jobbat i både bygg och vård. Som sagt det är betydligt lättare på bygg jobbet.

Antagligen eftersom att din dotter slipper göra de tunga lyften. Testa att gå ned till gymmet, packa på dig själv två stycken 30 kilos vikter, släng upp dessa på axlarna och prova att bära och lyfta dessa vikter i 8 timmar med en liten kafferast efter 4 timmar. Om du överlever så återkoppla här.
Citera
2024-07-23, 13:09
Medlem
Därför att det är jobbigt på byggen.
Naturligtvis beror det mycket på vad man gör
Men prova gärna?

Vårdjobb och byggjobb är arbetsamma på olika sätt
Du slipper kanske pendling, faror, köld och regn på ett vårdboende

Jag tycker att en språngrunda på 10 km är jobbigt
Men du håller kanske inte med mig där heller
Senast redigerad av Max1494 2024-07-23 kl. 13:16.
Citera
2024-07-23, 13:13
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Antagligen eftersom att din dotter slipper göra de tunga lyften. Testa att gå ned till gymmet, packa på dig själv två stycken 30 kilos vikter, släng upp dessa på axlarna och prova att bära och lyfta dessa vikter i 8 timmar med en liten kafferast efter 4 timmar. Om du överlever så återkoppla här.
Nej du lille vän så är det inte HA HA.
Citera
2024-07-23, 13:15
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Ge exempel eller håll käft helt enkelt.
Vad ska diskuteras egentligen? Något du drömt ihop själv? Flashback är ingen blogg.
Lugn dom kommer dyka upp här.
Citera
2024-07-23, 13:17
Medlem
Citat:
Nej du lille vän så är det inte HA HA.

Du har aldrig jobbat som snickare. Det har jag gjort, och att t ex skyffla grus i timmar i regnet är faktiskt fysiskt ansträngande. Jag noterar att du omöjligen kan ha hunnit ned till ett gym på den korta tiden som gått mellan att jag postade mitt inlägg och du ditt. Var vänlig att försök prova på att arbeta med att lyfta tungt i åtta timmar innan du kommer med åsikter.

Nu har ju ni kvinnor ett fysiskt handikapp i frågan men du får lyfta på så tungt du kan sen inse att en manlig snickare lyfter 5-10 ggr så tungt.
Citera
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Dom har inte möte dom står och hänger snickarna väntar på att elektrikerna ska bli klara i en timme det är inget möte dom kan inte börja jobba innan dom är färdiga. Klarar inte män bättre planering? Man måste ständigt ha en dialog om svårt sjuka människor. Annas kan dom felbehandlas.

Skulle man försöka planera och koordinera allt in i minsta detalj så att ett bygge av exempelvis ett större hotell med en byggtid på kanske två år där ingen av de kanske 20-30 olika specialiteter, allt från kranförare, snickare, hissmontörer, plattsättare, kylmontörer, elektriker, ventilationsmontörer, fönstermontörer, montörer av prefabricerade fasadelement mm, mm, etc, osv. aldrig någonsin skulle få nån timmes ställtid för att någon specialitet står och trampar på hälarna på den andra skulle man helt enkelt behöva bromsa alla så att tidsåtgången per utfört arbetsmoment skulle bli mångdubbel.

En sanning från det militära är att faktorerna tempo och samordning är varandras motpoler. Högt tempo-låg grad av samordning och vice versa. Ju bättre samövat förband, desto mindre påverkar dessa faktorer varandra.

Sedan är det för all del så att jag, som jobbar i byggbranschen, ibland upplever olägenhet med att det är dåligt planerat, men oftast flyter det nog på hyggligt.
Citera
Avstängd
Citat:
När jag går förbi ett bygge det finns många runt omkring här. Då står ett gäng män och hänger med armarna i kors och pratar med varandra. Frågar man varför så väntar dom på att en annan yrkesgrupp ska bli färdiga. Det förstår jag. MEN HUR FAN PLANERAR DÅ MÄN? Tro fan att husen aldrig blir färdiga och att det kostar att bygga dem.

Håller med, finns inget latare och gnälligare än byggjobbare och vårdpersonal, ofta är de ihop också.
Citera
2024-07-23, 13:18
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Därför att det är jobbigt på byggen.
Naturligtvis beror det mycket på vad man gör
Men prova gärna?

Vårdjobb och byggjobb är arbetsamma på olika sätt
Du slipper kanske pendling, faror, köld och regn på ett vårdboende

Jag tycker att en språngrunda på 10 km är jobbigt
Men du håller kanske inte med mig där heller
Det tror du man slipper i hemtjänsten? Där får du cykla runt i snöstorm av och på med kläder.
Citera
2024-07-23, 13:21
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Skulle man försöka planera och koordinera allt in i minsta detalj så att ett bygge av exempelvis ett större hotell med en byggtid på kanske två år där ingen av de kanske 20-30 olika specialiteter, allt från kranförare, snickare, hissmontörer, plattsättare, kylmontörer, elektriker, ventilationsmontörer, fönstermontörer, montörer av prefabricerade fasadelement mm, mm, etc, osv. aldrig någonsin skulle få nån timmes ställtid för att någon specialitet står och trampar på hälarna på den andra skulle man helt enkelt behöva bromsa alla så att tidsåtgången per utfört arbetsmoment skulle bli mångdubbel.

En sanning från det militära är att faktorerna tempo och samordning är varandras motpoler. Högt tempo-låg grad av samordning och vice versa. Ju bättre samövat förband, desto mindre påverkar dessa faktorer varandra.

Sedan är det för all del så att jag, som jobbar i byggbranschen, ibland upplever olägenhet med att det är dåligt planerat, men oftast flyter det nog på hyggligt.
Tack för ett bra svar.
Citera
2024-07-23, 13:24
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Så komplicerat är det inte. Med bra planering skulle det inte bli timmar av dötid. Jag har en dotter som är snickare så en del vet jag.

Att bygga en trall, eller göra en renovering hos en kund är inte komplicerat.

Men när det kommer till stora entreprenader, desto mer.

Nuförtiden kan man 3d- projektera, men likväl blir det alltid justeringar och ändringar, olika hantverkare måste ändra, flytta och vänta på varandra för att få det att flyta. Byggare, rörmokare, isolerare, elektriker, markläggare, plåtslagare, med mera.

Lägg till restade material och försenade leveranser, bla annat. Där har du svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in