Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-12, 09:32
  #13
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vad är det för trams? Skulle man ha svårt att skapa ett funktionellt samhälle och en "högre civilisation" om man inte tvingar barn att befinna sig på en viss plats vissa tider och lyssna på statligt utvalda texter om statligt utvalda ämnen?

Menar du att det inte fanns några fungerande samhällen eller högre civilisation på jorden före ca 1900?


Obligatorisk skola har rötter sen åtminstone antiken. Men sen den industriella revolutionen har det blivit nästintill omöjligt att undvika skolplikt. Observera att företag och andra privata intressen i allra högsta grad drivit på för skolpliktens införande. Ni libertarianer är mycket för att försöka backa bandet, rulla tillbaka historien. Hur ofta har det lyckats?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compulsory_education
Citera
2024-08-12, 19:05
  #14
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Obligatorisk skola har rötter sen åtminstone antiken. Men sen den industriella revolutionen har det blivit nästintill omöjligt att undvika skolplikt. Observera att företag och andra privata intressen i allra högsta grad drivit på för skolpliktens införande. Ni libertarianer är mycket för att försöka backa bandet, rulla tillbaka historien. Hur ofta har det lyckats?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compulsory_education

Företagen behövde lydiga arbetare som hade lagom kompetens för att jobba i en gruva eller fabrik, så det är klart de pushade för införandet av obligatorisk skolgång. Rockefeller och Carnegie verkar ha varit väldigt drivande i USA.

Tror du missförstår det där med att backa bandet. Vi eller åtminstone jag vill framåt och komma till något bättre. Merparten av "vanligt folk" verkar tro att dagens ordning är den optimala, bara för att det varit sämre förr.
Citera
2024-08-12, 19:19
  #15
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Företagen behövde lydiga arbetare som hade lagom kompetens för att jobba i en gruva eller fabrik, så det är klart de pushade för införandet av obligatorisk skolgång. Rockefeller och Carnegie verkar ha varit väldigt drivande i USA.

Tror du missförstår det där med att backa bandet. Vi eller åtminstone jag vill framåt och komma till något bättre. Merparten av "vanligt folk" verkar tro att dagens ordning är den optimala, bara för att det varit sämre förr.


Jag tillhör absolut inte skaran som anser att allt var sämre förr. Tvärtom. Men vissa saker är förändrade för alltid och går inte att ändra tillbaka. Just skolplikten kan jag inte se hur den ska kunna gå att ta bort. Inte utan att möjligheterna att ha en högcivilisation i dagens värld minskar. Sen är jag förstås ingen libertarian utan anser att plikt och vissa inslag av tvång är nödvändigt för att få ett samhälle att hålla ihop.
Citera
2024-08-12, 19:32
  #16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Företagen behövde lydiga arbetare som hade lagom kompetens för att jobba i en gruva eller fabrik, så det är klart de pushade för införandet av obligatorisk skolgång. Rockefeller och Carnegie verkar ha varit väldigt drivande i USA.

Tror du missförstår det där med att backa bandet. Vi eller åtminstone jag vill framåt och komma till något bättre. Merparten av "vanligt folk" verkar tro att dagens ordning är den optimala, bara för att det varit sämre förr.
Men problemet är väl inte skolan i sig, utan den politiska indoktrineringen och framförallt på bekostnad av bestående kunskap, som jag menar det är idag.

Det är även en grund, som behövs för vidare studier. Du kan inte lära dig addera när du är 15, om du som vissa, ska gå skola i 17-18 år för att bli civilingenjör.

Det är även ett sätt att finna förmågor även hos de lägre klasserna. En möjlighet för vissa att slippa det arbete som du säger de blir skolade för. För utan utbildning, blir det mångas givna lott.

Att man utgår från vissa värden och en viss disciplin, anser jag även att man måste. Det är fel att sparka läraren mellan benen t.ex.

Så man kan kritisera mycket med skolan idag. Men hur menar du att man ska göra annars? Jag ser inte det är fel med statliga skolor, om deras uppgift är att lära ut kunskap, men fel om de indoktrineras i en viss ideologi. Men det gäller även en privat katolsk kyrka.
Citera
2024-08-17, 19:33
  #17
Medlem
Pareto-optimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Fast anser du att man ska ha skolplikt? Om ja så finns det ingen möjlighet att undgå att staten på något sätt måste vara inblandad. Det inkluderar finansiering förstås. Om nej så blir det svårt att tillskapa ett funktionellt samhälle och än svårare att uppnå en högre civilisation.

Nej vi ska inte ha någon skolplikt. Skolan är verkligen inte för alla.
Citera
2024-08-18, 11:52
  #18
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pareto-optimal
Nej vi ska inte ha någon skolplikt. Skolan är verkligen inte för alla.


Fast i så fall bör du vara på det klara med vilka negativa konsekvenser det skulle få. Exempelvis kan du glömma högcivilisation i ett högteknologiskt samhälle. Ett samhälle överhuvudtaget skulle man förövrigt knappast kunna ha.
Citera
2024-08-23, 12:44
  #19
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Fast i så fall bör du vara på det klara med vilka negativa konsekvenser det skulle få. Exempelvis kan du glömma högcivilisation i ett högteknologiskt samhälle. Ett samhälle överhuvudtaget skulle man förövrigt knappast kunna ha.

Fantastiskt ogenomtänkt kommentar.

Kan du inte komma på en enda aktivitet som folk gör utan att bli tvingade?
Citera
2024-08-23, 16:20
  #20
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Fantastiskt ogenomtänkt kommentar.

Kan du inte komma på en enda aktivitet som folk gör utan att bli tvingade?


Tvärtom är mina åsikter i frågan genomtänkta och välgrundade. Detsamma kan inte sägas om er libertarianer. Ni tror att allt löses med frivillighet men även om det skulle funka för en majoritet så räcker inte det. Problemet är som oftast den lilla minoritet som inte gör det. Annars skulle vi inte behöva några lagar överhuvudtaget. Sen förstår jag inte riktigt inställningen att vara så rabiat motståndare till tvång för något som man ändå skulle välja att göra frivilligt. Det påminner om barn i trotsåldern.
Citera
2024-08-23, 21:32
  #21
Medlem
Pareto-optimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Fast i så fall bör du vara på det klara med vilka negativa konsekvenser det skulle få. Exempelvis kan du glömma högcivilisation i ett högteknologiskt samhälle. Ett samhälle överhuvudtaget skulle man förövrigt knappast kunna ha.

Det skulle höja värdet på utbildning vilket jag tror är en bra sak. Vidare är det faktiskt inget fel att jobba med händerna, jag har gjort det själv en hel del.

Att alla ska till universitetet är värdelöst. Jag kan på sniskan erkänna att alla bör lära sig att läsa, förstå vissa ekonomiska grundsaker så man inte blir lurad eller kan bedöma något juridiskt dokument som ligger framför en.
Citera
2024-08-24, 09:47
  #22
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pareto-optimal
Det skulle höja värdet på utbildning vilket jag tror är en bra sak. Vidare är det faktiskt inget fel att jobba med händerna, jag har gjort det själv en hel del.

Att alla ska till universitetet är värdelöst. Jag kan på sniskan erkänna att alla bör lära sig att läsa, förstå vissa ekonomiska grundsaker så man inte blir lurad eller kan bedöma något juridiskt dokument som ligger framför en.


Fast nu kommer du in på något helt annat. Jag håller helt med dig om att den här fixeringen vid att alla ska gå på universitet är osund. Givetvis måste handens arbete också värderas och de allra flesta är så klart inte lämpade för universitetsutbildning.
Citera
2024-08-25, 00:36
  #23
Medlem
Är bara Tyskland och Sverige som har förbud mot hemskoleundervisning i Europa. Finns ju svenskar som flyttar till Åland bara för att kunna hemskola sina barn. Om liberaler för en gångs skull vill göra någon nytta kan de arbeta för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in