Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-24, 00:18
Medlem
Började gymma igen för 5 månader sedan och för kanske 1-2 månader sedan märkte jag högra axeln gör ont när den belastas både på gymmet och hemma. Vad gäller nu? Helt vila axeln i några månader? År? eller träna med lätta vikter? behöver få den bra igen så snart som möjligt .
Citera
2024-07-24, 00:33
Avstängd
Vila. Sen träna rätt.
Citera
2024-07-24, 00:59
Medlem
Beror ju lite på var man har ont i vilka övningar.
Men oftast är det i bänkpress eller liknande övningar man får ont.

Inte sällan handlar det om att man slarvar med att träna de små musklerna och baksida axlar.
Lägg tid på rotator cuff-träning.
Korsrygg och övre baksida axlar.
Har själv fått problem med axlar vid några tillfällen, oftast då jag slarvat med dessa assistansövningar.

Här finns många bra övningar.
https://www.youtube.com/watch?v=1Wy8jh4QQH8
Om du kör Option 1 (04:50 in i videon) och du känner att det gör ont så är det exakt dessa typer av övningar du behöver köra.

Många kanske tycker det är fjantigt att köra dessa övningar med en 2-kilos hantel.
Men kan säga att de är extremt bra.

Inför varje bröstpass så bör du köra ett antal set med dessa assistansövningar.
Då fyller du dessa muskler med blod och de blir stabila.

Kan så klart vara något annat som spökar med axeln.

I övrigt är det bra att kolla på formen, så man kör sina bröst och axelövningar korrekt.
Man ska alltid ha 100% kontroll på vikten, dvs kontrollerat ner och kontrollerat upp.
Citera
Medlem
ingetbranicks avatar
Lätta på träningen ett tag, träna utåtrotatorerna (rotatorcuffen) och stretcha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Började gymma igen för 5 månader sedan och för kanske 1-2 månader sedan märkte jag högra axeln gör ont när den belastas både på gymmet och hemma. Vad gäller nu? Helt vila axeln i några månader? År? eller träna med lätta vikter? behöver få den bra igen så snart som möjligt .
Börja med stabilitetsträning och eventuellt då upp rörligheten i bröstryggen.

Du har ju ont av en anledning.
Citera
2024-07-24, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Jag har haft förslitningsskada i höger axel i många år. Gick hos sjukgymnast och följde hans program också. Det blev aldrig bättre. På skoj köpte jag en så där sele "Axelkomforten" för några hundra för ett halvår sedan. Den trycker ihop leden lite grann. Jag måste säga att det ger förvånansvärt bra resultat.
Jag har den på ibland utan något speciellt schema och känner mig mycket stabilare och mindre smärta i axeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in