Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-01, 23:48
  #1057
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
På hans instagram visar han hur han kan gå på toaletten själv

Jo men kan bero på hur golvet ser ut. Med ett schackrutigt golv där man måste stå på vit platta så kan det bli problem. Likaså om golvet har någon utstående färg som inte klickar med hans hjärna.

Skitsamma har inte med saken att göra. Försökte förklara hur Truls ska spela mot honom och du halkade in på det här.
Citera
2024-08-01, 23:48
  #1058
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Det är ju rätt så vanligt att personer med någon form av autism, mild som svår, har nedsatt motorik. Rent spontant känns det inte som bordtennis skulle lämpa sig för en person med autism.

Jag gissar på att ingen utav dessa spelare har autism.

Bordtennis är en utveckling från vanlig tennis för de som har dålig motorik istället ska kunna stå stilla på samma två kvm.
Citera
2024-08-01, 23:48
  #1059
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Ja, jag är en elitidrottare. Har deltagit vid 12 EM. Så jag är rätt säker på vad jag pratar om. Har stött på en hel del pingisspelare i min karriär. Samtliga är autister.

Skitsnack du är en soffpotatis och ett jävla troll
Citera
2024-08-01, 23:49
  #1060
Medlem
800kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Håller inte alls med om pingis där finns utrymme för kreativitet. Monotona rörelser är givetvis sånt som gång, löpning, längdåkning, simning osv

Nu ger jag oerhört lite för den här debatten om autism i pingis. Men om man skulle göra ett argument för det så hade jag till skillnad från gång, löpning, längdåkning och simning - som på ytan definitivt är klart monotonare - pekat på den oerhört höga koncentration man måste ha under timmar och timmar av träning. Du kan liksom stå där vid bordet timmar efter timmar och träna, och beroende på träningsstil också utan att bli helt fysiskt utmattad, under förutsättning att du hela tiden har ett monomant fokus på en enda sak.

Träna en konditions- och snabbhetssport som simning kräver mer en total fysisk uttömning varenda gång, tänker jag. Att du tar i tills du får blodsmak i mun.

Hursomhelst, detta är en tangent här, och jag spekulerar bara, och tar egentligen för givet att pingis ingalunda är någon utpräglad autismsport.

Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
De kantiga racken borde ha stor fördel i korta dueller då du kan få 20% av rackets sida ner i bordet. Istället för 5% som de rundade racken täcker

Kanske med fokus på "borde". Igen så handlar det väl om marknadsföring från Stiga. Kanske är den viktigaste skillnaden att racketen blir lite mer topptungt (de sa de i en review jag kollade på). Hade man velat hade man ju kunnat experimentera lite med dropp-formade rack som vissa har i padel. Tvivlar på att det har någon avgörande betydelse.
Citera
2024-08-01, 23:50
  #1061
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Det är ju rätt så vanligt att personer med någon form av autism, mild som svår, har nedsatt motorik. Rent spontant känns det inte som bordtennis skulle lämpa sig för en person med autism.

Jag gissar på att ingen utav dessa spelare har autism.
Det stämmer ju inte. Du blandar ihop med resten av autisterna i din klass. När ni har idrottslektion. Givetvis uppfattar du det som motoriska problem när ni spelar fotboll och innebandy och de inte hänger med och bildar öronmuffar av sina knutna nävar.

Iställar ska du be er idrottslärare att rulla in ett pingisbord. En sådan monoton sport får även den djupaste autisten att framstå som atlet.
Citera
2024-08-01, 23:50
  #1062
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Bordtennis är en utveckling från vanlig tennis för de som har dålig motorik istället ska kunna stå stilla på samma två kvm.

Om du står stilla så kommer du inte långt i pingis, fotarbetet är A och O
Citera
2024-08-01, 23:51
  #1063
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Vilken sport är du elit?
Pingis.
Citera
2024-08-01, 23:51
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Hästhoppning är inte en sport, det är en överklasshobby möjligen

Det är bara din åsikt, klart att det är en sport när den finns med på OS-programmet!
Citera
2024-08-01, 23:52
  #1065
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Om du står stilla så kommer du inte långt i pingis, fotarbetet är A och O

Pingis är för lata tennisspelare och de med dålig motorik
Citera
2024-08-01, 23:52
  #1066
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Nu ger jag oerhört lite för den här debatten om autism i pingis. Men om man skulle göra ett argument för det så hade jag till skillnad från gång, löpning, längdåkning och simning - som på ytan definitivt är klart monotonare - pekat på den oerhört höga koncentration man måste ha under timmar och timmar av träning. Du kan liksom stå där vid bordet timmar efter timmar och träna, och beroende på träningsstil också utan att bli helt fysiskt utmattad, under förutsättning att du hela tiden har ett monomant fokus på en enda sak.

Träna en konditions- och snabbhetssport som simning kräver mer en total fysisk uttömning varenda gång, tänker jag. Att du tar i tills du får blodsmak i mun.

Hursomhelst, detta är en tangent här, och jag spekulerar bara, och tar egentligen för givet att pingis ingalunda är någon utpräglad autismsport.



Kanske med fokus på "borde". Igen så handlar det väl om marknadsföring från Stiga. Kanske är den viktigaste skillnaden att racketen blir lite mer topptungt (de sa de i en review jag kollade på). Hade man velat hade man ju kunnat experimentera lite med dropp-formade rack som vissa har i padel. Tvivlar på att det har någon avgörande betydelse.

Pingis är rätt jobbigt om du spelar med så enorma rörelser och fotarbete som de bästa. Kolla på skytte då, där kan du sitta eller ligga till och med
Citera
2024-08-01, 23:54
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det stämmer ju inte. Du blandar ihop med resten av autisterna i din klass. När ni har idrottslektion. Givetvis uppfattar du det som motoriska problem när ni spelar fotboll och innebandy och de inte hänger med och bildar öronmuffar av sina knutna nävar.

Iställar ska du be er idrottslärare att rulla in ett pingisbord. En sådan monoton sport får även den djupaste autisten att framstå som atlet.

Det stämmer helt och hållet.
Citera
2024-08-01, 23:54
  #1068
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Pingis är rätt jobbigt om du spelar med så enorma rörelser och fotarbete som de bästa. Kolla på skytte då, där kan du sitta eller ligga till och med

Ja skytte är extremt autistiskt. Kolla svensken som kom tvåa t.ex. Han var nog inte helt odiagnotiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in