Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-25, 08:51
Medlem
Förstår att det inte är bra att äta för mycket med oxalsyra som t.ex. spenat p.g.a. bildandet av oxalater när syran reagerar med t.ex. magnesium och kalcium. Vad äter ni för att minimera riskerna med farliga oxalater?

Äter ni det före, efter eller i samband med spenaten?
Citera
2024-07-25, 08:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlainviewLegacy
Förstår att det inte är bra att äta för mycket med oxalsyra som t.ex. spenat p.g.a. bildandet av oxalater när syran reagerar med t.ex. magnesium och kalcium. Vad äter ni för att minimera riskerna med farliga oxalater?

Äter ni det före, efter eller i samband med spenaten?

Har aldrig tänkt på några syror utan äter antingen kassler och stekt eller kokt potatis eller hemmagjorda fiskpinnar med kokt potatis.
Dricker apelsinjuice till då det ska vara bra för att ta upp järnet, ingen aning om det är så men det är sen gammalt och har följt med.
Citera
2024-07-25, 09:03
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Det är bara vissa som får problem med oxlater, så problemet är överdrivet. Bästa sättet är att tillaga fryst spenat, antingen steka med andra grönsaker eller koka.

Kalcium motverkar inlagring i njurar, så mejeriprodukter är en hit.
Citera
2024-07-25, 09:24
Medlem
Drick mjölk till maten.
Citera
2024-07-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det är bara vissa som får problem med oxlater, så problemet är överdrivet. Bästa sättet är att tillaga fryst spenat, antingen steka med andra grönsaker eller koka.

Kalcium motverkar inlagring i njurar, så mejeriprodukter är en hit.

Hmmm.. har aldrig testat blanda spenat i Yoghurt eller kvarg, men det får bra ett kommande äventyr. Men är det så att det är vid konsumtion det är viktigt med kalcium? Då försvinner oxalsyrorna redan innan de når njurar och annat?
Citera
2024-07-25, 16:59
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlainviewLegacy
Hmmm.. har aldrig testat blanda spenat i Yoghurt eller kvarg, men det får bra ett kommande äventyr. Men är det så att det är vid konsumtion det är viktigt med kalcium? Då försvinner oxalsyrorna redan innan de når njurar och annat?

Oxalater binder till kalcium. Spenat och ost är en typisk kombination, ju.
Citera
2024-07-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Drick mjölk till maten.

Just mjölk har jag eliminerat från min lista över drycker av helt andra skäl, den "vanliga" mjölk från kor som man köper i affären är inte naturlig och ganska främmande för människokroppen på många olika sätt.
Citera
2024-07-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Oxalater binder till kalcium. Spenat och ost är en typisk kombination, ju.

Ah, ost! Att jag inte tänkte på det! Jag älskar ju ost (av bättre kvalitet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in