Citat:
Såg att Svenska Flygsportförbundet skrev på sin hemsida att han inte var licensierad skärmflygare i Sverige. Att sporten inte är osignifikant farlig indikeras av att när Transportstyrelsen skulle rapportera läget för härom året i Sverige utgjorde skadorna i skärmflyg över 70 procent för flygdelen. Sporten verkar hårt reglerad i olika licenser och inget man borde komma runt. Ser att det förekommit liknande olyckor där i Italien i trakten förr. Vill inte vispa upp rykten, bara en simpel fråga: är detta nån typ av tivoliliknande verksamhet italienare ägnar sig åt för turister? Så illa kan det väl inte vara, nån som sett verksamheten på plats där?
Utan att ha satt mig in i ämnet. En mer traditionell glidskärm är stor och förlåtande. Den rör sig framåt med en viss hastighet och kan bromsas in vid landning. Bromsar man inte är det ingen större fara. Bara en mer brysk landning i högre fart.
Vad jag sett så håller man på med mindre glidskärmar som rör sig framåt väldigt fort. Man kan göra konster med dem. Rolla vad jag sett. Vid t ex en misslyckad roll kan man ramla rakt ner i kalotten, bli insvept i den för vidare färd neråt. I detta läge har man ingen glädje av nödskärmen.
En massa häftiga filmer på youtube där hetsporrar i hög fart kommer dundrande på låg höjd, rollar för att sedan dra fötterna i vatten och landa på stranden lockar unga testosteronbomber att göra likadant med känt resultat.