Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 12:04
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Såg att Svenska Flygsportförbundet skrev på sin hemsida att han inte var licensierad skärmflygare i Sverige. Att sporten inte är osignifikant farlig indikeras av att när Transportstyrelsen skulle rapportera läget för härom året i Sverige utgjorde skadorna i skärmflyg över 70 procent för flygdelen. Sporten verkar hårt reglerad i olika licenser och inget man borde komma runt. Ser att det förekommit liknande olyckor där i Italien i trakten förr. Vill inte vispa upp rykten, bara en simpel fråga: är detta nån typ av tivoliliknande verksamhet italienare ägnar sig åt för turister? Så illa kan det väl inte vara, nån som sett verksamheten på plats där?

Utan att ha satt mig in i ämnet. En mer traditionell glidskärm är stor och förlåtande. Den rör sig framåt med en viss hastighet och kan bromsas in vid landning. Bromsar man inte är det ingen större fara. Bara en mer brysk landning i högre fart.

Vad jag sett så håller man på med mindre glidskärmar som rör sig framåt väldigt fort. Man kan göra konster med dem. Rolla vad jag sett. Vid t ex en misslyckad roll kan man ramla rakt ner i kalotten, bli insvept i den för vidare färd neråt. I detta läge har man ingen glädje av nödskärmen.

En massa häftiga filmer på youtube där hetsporrar i hög fart kommer dundrande på låg höjd, rollar för att sedan dra fötterna i vatten och landa på stranden lockar unga testosteronbomber att göra likadant med känt resultat.
Citera
2024-07-26, 12:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur kan man vara "turist från Sverige", inte ha en licens, men ... vadå åka på egen hand ändå, eller var en skola inblandad?

"Even beginners are enthusiastic about paragliding at Lake Garda. For a glide is an exciting highlight on an active holiday ... Those interested can book a tandem flight at one of the paragliding schools or even attend a course to get the paragliding certificate. For those who don't yet dare fly themselves ..." från en av länkarna nedan. Visst ser det fantastiskt ut annars. Men nåt är skumt.

https://www.visitmalcesine.com/en/ex...on-monte-baldo
https://360gardalife.com/en/sport-la.../paragliding/#
https://www.garda-see.com/en/what-to...ts/paragliding
Citera
2024-07-26, 16:46
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu är min erfarenhet på området något daterad. En rigid vinge kollapsar inte vilket en skärm kan (kunde?) göra.

De flesta olyckorna på min tid skedde när någon var slarvig. T ex en dåligt genomförd start på ett berg. Eller om man flyger på fel sida ett berg i fel vind (rotor).

En gång såg jag en skärmflygare blåsa bakåt in i en sten när han inte behärskade vinden han försökte starta i. Hyrde tydligt hur hans ryggrad smällde av.

Så. Svår fråga. Men när man ser hur de flyger idag med sina skärmar hetsade av Red bull-filmer… folk som flyger vinge var på min tid liksom en annan typ.
Hur står sig wingsuit gentemot detta blir då nästa följdfråga? Den skiten ser ju ännu farligare ut.
Citera
2024-07-26, 16:50
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Hur står sig wingsuit gentemot detta blir då nästa följdfråga? Den skiten ser ju ännu farligare ut.
Utan tvekan så. Men Satan så fränt. Nästan värt att dö i en wingsuit.

Nästa steg i vansinnet. Men gud ske pris kan man fortfarande välja själv.
Citera
2024-07-26, 17:08
Medlem
Numer väldigt mycket färre olyckor med Wingsuit efter att man öppnat denna tunnel i Bromma. Folk kommer från hela världen, och nu bygger de en ny indoor nere i Slovenien.
https://indoorwingsuit.com/
Citera
2024-07-26, 18:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Såg att Svenska Flygsportförbundet skrev på sin hemsida att han inte var licensierad skärmflygare i Sverige. Att sporten inte är osignifikant farlig indikeras av att när Transportstyrelsen skulle rapportera läget för härom året i Sverige utgjorde skadorna i skärmflyg över 70 procent för flygdelen. Sporten verkar hårt reglerad i olika licenser och inget man borde komma runt. Ser att det förekommit liknande olyckor där i Italien i trakten förr. Vill inte vispa upp rykten, bara en simpel fråga: är detta nån typ av tivoliliknande verksamhet italienare ägnar sig åt för turister? Så illa kan det väl inte vara, nån som sett verksamheten på plats där?

Jag har aldrig varit med om att visa upp licens någonstans vad jag kan minnas. Vill man kan man köpa utrustning och börja flyga, helt utan licens. Det innebär då också att man är helt utan försäkring, men är man typen som flyger utan licens så skitar man nog i det också.
I Frankrike finns inte ens krav på att ha licens, men det är krav på att man har 3e partsförsäkring. I övriga länder är det så vitt jag vet krav på licens. Men någon kontroll på starterna förekommer inte, eller i alla fall extremt sällan.

Snubben som förolyckades här kan ju ha haft utländsk licens. Det säger inte SSFF något om. Svensk licens hade han tydligen inte.
Citera
2024-07-26, 21:24
Medlem
Det finns ett stort antal skärmflygskolor i de regionerna i Italien. Det är skitkul att se nybörjarna öva på någon hyfsat säker plats. Mycket bensprattel och bli släpad längs marken ger många skratt.

Naturen kring Gardasjön är brant, och vädret är ofta ombytligt. När jag 2014 var på en agricampeggio i Loppio nära Gardasjön så låg en skärmflygare i flera timmar och flög i hanget vid ett berg strax intill campingen. På kvällen la vinden av tvärt, han landade på en liten markplätt strax intill mitt tält och gick sen hem. Det blir nog mycket flygande för de som bor i sån miljö.
Citera
2024-07-29, 16:04
Medlem
Åkte precis förbi olycksplatsen idag. Det är nästan precis 10m mellan platsen (cykelbanan) han landade på och landningplatsen för skärmflyg. Landningsplatsen var en tydligt markerad 25m lång gräsmatta precis vid vattnet i Malcesine östra sidan om Gardasjön.

Det låg blommor vid platsen och precis när jag körde förbi landade en skärmflygare.
Citera
2024-07-31, 12:54
Medlem
Bergspluton vid K4, tidigare Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur har lagt upp en fin hyllning till sin vän och bergsjägare.

Jonathan hette han.
Citera
2024-07-31, 19:05
Medlem
Hittade platsen på Google Maps. Om man på en landningsplats behöver ett flertal vindstrutar så är det knappast något bra ställe att landa på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in